Tak se zdá, že se švédské studio MachineGames, v němž vznikly novější díly série Wolfenstein, inspirovalo u šéfa herní divize Microsoftu. Phil Spencer rád pózuje před svou poličkou, kde má různé poklady. Na konci roku 2020 takto vystavil na obdiv Ludens, maskota Kojima Productions. To bylo v době, kdy ještě japonský producent s Xboxem nespolupracoval. Později se Death Stranding dostalo ve verzi pro PC do Game Passu a Kojima za podpory Microsoftu začal pracovat na svém vysněném hororu OD. A nyní se obdobným způsobem objevilo ve videu z kanceláří MachineGames něco, co by mohlo docela dobře naznačovat, s čím studio přijde příště.

Ve videu ze čtvrteční akce Developer_Direct 2024, jehož prostřednictvím byla odhalena akční adventura Indiana Jones and the Great Circle, je krátce možné spatřit bílou tabuli, na níž je vidět aktuální logo série Quake a text AKE 6. Část příslušného záběru sice není zaostřená, ale i tak lze všechny detaily dost dobře rozeznat. A jakmile si jich všimli pozorní fanoušci, rázem se začaly množit dohady o tom, zda se jedná o lákadlo na Quake 6.

MachineGames si koneckonců se sérií Quake už dlouho velmi dobře rozumí. Nemalá část zaměstnanců studia se věnovala nebo stále věnuje moddingu legendárního prvního dílu od id Software, kterého jsme se dočkali už v roce 1996. Tato skutečnost pak vedla k vytvoření nové epizody s názvem Dimension of the Past, kterou vývojáři z MachineGames vydali v roce 2016 ve formě bezplatného modu, a to při příležitosti 20. narozenin hry. Vylepšená verze kultovní střílečky Quake, jež zásluhou spolupráce id Software, Nightdive Studios, MachineGames a vydavatele Bethesda Softworks, nám pak nabídla nejen Dimension of the Past ve zcela oficiální a multiplatformní podobě, ale i další epizodu od tvůrců novějších Wolfensteinů, pro změnu s názvem Dimension of the Machine.

Stejná sestava - id Software, Nightdive Studios, MachineGames, Bethesda Softworks - nám pak loni přinesla ještě vylepšenou verzi střílečky Quake 2, která původně vyšla v roce 1997. A touto cestou jsme dostali nejen jeden z nejlepších remasterů, jaké se v posledních letech objevily na trhu, ale i Call of the Machine, novou mini-kampaň od MachineGames, která volně navazuje na Dimension of the Past a Dimension of the Machine.

Švédský tvůrčí celek tak už třikrát něčím do série Quake oficiálně přispěl a někteří zaměstnanci MachineGames jsou dokonce podepsáni i pod některými bezplatnými addony, jež si můžete stáhnout v hlavním menu vylepšené verze prvního dílu. Proto by nejspíš nikoho příliš nepřekvapilo, kdyby byl další plnohodnotný díl série svěřen právě tomuto studiu. O tom, že by mohli v MachineGames připravovat nový Quake, jenž by kromě tradičního multiplayeru nabídl i singleplayerovou kampaň, se navíc v posledních letech mnohokrát spekulovalo. Většina těchto spekulací byla ale nakonec připsána práci na tzv. Enhanced verzích prvního a druhého dílu.

Teď se však zdá, že na těch spekulacích může být něco víc, i když věříme, že obzvlášť číslovka 6 může někoho zmást. Poslední očíslovaný díl série je totiž primárně singleplayerový Quake 4 z roku 2005, který vytvořilo dávno předtím, než z něj moloch Activision Blizzard udělal holku pro všechno při vývoji Call of Duty, studio Raven Software. Nezapomínejme ale na to, že existuje čistě multiplayerový free-to-play počin Quake Champions, který po několika letech vývoje ve studiích id Software a Saber Interactive opustil předběžný přístup na Steamu v létě 2022.

Quake Champions je nepříliš úspěšný, ale stále jakž takž aktivní pokus oživit zašlou slávu multiplayerových klání a přimíchat do nich speciální schopnosti postav převzaté z podžánru známého jako hero shooter. Přičemž je k dostání jen ve verzi pro osobní počítače s Windows. Proto hra byla vždy považována spíše za odbočku série, ale je klidně možné, že ji v MachineGames či v Bethesdě, pod níž studio spadá, vnímají jako pátý díl. V takovém případě by označení „Quake 6“ dávalo smysl.

Kdo ví, třeba je Quake 5 ve skutečnosti Quake Live, jenž bylo dříve možné zdarma spouštět z internetového prohlížeče (dnes hru najdete ve zpoplatněné podobě na Steamu). Nebo spíše zapomenutý počin Quake Arena Arcade, pro změnu určený jen pro Xbox 360, potažmo Xbox Live Arcade. Oba tituly původně vydané v roce 2010 ale obsahově i technologicky přímo vycházejí z PC klasiky Quake 3 Arena z roku 1999, i když nabízejí i vlastní obsah, takže jestli si nějaká hra zaslouží pozici pátého dílu série, je to spíše Quake Champions.

Nikdo z Bethesdy ani MachineGames se každopádně k tomu, jestli tu opravdu máme lákadlo na Quake 6, nevyjádřil. Server PC Gamer obdržel od Bethesdy pouze klasická slova „bez komentáře“, a tak nezbývá než čekat, zda z toho všeho jednou něco opravdu vzejde. Podobně jako když se před rokem v jedné cut-scéně akčně-rytmického hitu Hi-Fi RUSH objevil text, který si dělá legraci z oznámení The Evil Within 3, k němuž nikdy ve skutečnosti nedošlo.

V MachineGames se ale nyní očividně soustředí na Indianu Jonese. Navíc se stále počítá s tím, že nám studio jednoho dne nabídne i Wolfensteina 3, resp. druhé plnohodnotné pokračování vynikající střílečky Wolfenstein: The New Order z roku 2014, jež celou značku Wolfenstein částečně restartovala. Takže jestli v MachineGames opravdu vzniká i nový Quake, pravděpodobně na něj přijde řada až za mnoho let. Tedy pokud nejde o projekt určený pro novou pobočku studia a pokud není Quake 6 pracovní název Wolfensteina 3.