LOGO

Playground Games chystá nové akční RPG v otevřeném světě.

Aktualizace pro Planet Coaster přidává do hry editor scénářů a pár nových atrakcí, či budov

Od dnešního dne si můžete zkusit první level hry Wolfenstein II: The New Colossus na PC, Xbox One či PS4 zcela zdarma.

PUBG se již brzy dočká nového přírůstku v podobě dvou nových zbraní - lehkého kulometu DP-28 a pušky AUG A3.

Původní Mafia je na Steamu, dokonce s českým dabingem!

V rámci akce Black Friday je ve slevě také Destiny 2, které pořídíte přibližně o 35% levněji.

Kvůli sporům o mikrotransakcích se EA rozhodlo vyhodit vývojáře Plants vs. Zombies.

Legendární RPG Titan Quest se po 11 letech dočkalo DLC s podtitulem Ragnarök.

EA při vydání Battlefrontu ze hry DOČASNĚ odstranilo mikrotransakce.

Overwatch si můžete zahrát až do konce týdne zdarma! A zároveň hru nyní pořídíte s 50% slevou.

Jak hodnotíme hry?

Ještě, než se rozhodnete nám posílat hate o tom, jak špatně hodnotíme hry. Zkuste prolétnout tuto stránku. Třeba dám Vám dá větší rozhled o tom, co je pro nás při recenzování her důležité.

Do roku 2015 jsme recenzovali podle měřítka 0-100. Kdy 0 je nejhorší možná známka. 100 se rovná nejlepší možná známka. Známka v tomto případě neobhajovala kvalitu hry – to obhajoval samotný text recenze, ale míru našeho doporučení. V tomto případě myšlenka byla taková, že hra, která má 100 se bude líbit většímu procentu lidí i díky svým kvalitám, než hra, která má 50. To i za předpokladu, že pro menší skupinu lidí může být hra, která dostane 50 bodů ve skutečnosti ta pravá stovka.

Náš cíl

Když jsme zakládali projekt INDIAN, zakládali jsem ho především, protože jsme se nemohli kreativně a novinářsky vyžít na jiných herních serverech či projektech. INDIAN měl být pro nás osvobozením. Dělat obsah zbytečně nezkrácený nebo naopak nenatahovaný. Byl to pro nás a stále je únik od nástupu digitálního zrychlení: recenzovat co nejvíce her, za co nejkratší čas, vlepit tomu pár screenshotů a jít na další. To dělat nechceme. Proto si v Indianovi hry vybíráme. Proto nám trvá hry zrecenzovat někdy i několik týdnů. Neděláme populární zábavní činnost, Indian byl vždycky spíše amatérský novinářský projekt.

Ke všem hrám přistupujeme nejen jako hráči, ale především jako profesionálové v herním businessu. Jádro redakce má za sebou na herní scéně přes 14 let aktivní činnosti. Přes 4000 jednotlivých publikací, hromady poctivě odehraných her a dokonce se snažíme proniknout dál, protože s naším studiem vyvíjíme vlastní počítačové a konzolové hry.

Ne všichni v Indianovi sdílí stejné profesionální pozadí, ale mohou být toho součástí. Každý člen redakce se snaží přistupovat ke hře více „vědecky“, než jen, že má hezkou grafiku. Hodnotíme design, nápaditost, originalitu, vztah hry k prostředí a její zásah.

Recenze jsou už od podstaty subjektivním dílem. Jsou vytvořené individuálními názory, takže v celkovém důsledku se může stát, nebo spíše se určitě stane, že názor recenzenta nebude stejný, jako ten váš. Nicméně naším cílem je hodnotit hru co nejpřesněji dokážeme, nechceme vás přesvědčovat o tom, že vaše vysněná hra za to opravdu stojí nebo ne. Pokud se nám něco na hře nelíbí, pocity musíme vysvětlit. Naše recenze nejsou tvořené na spekulacích. Nehodnotíme, co všechno bylo slíbeno před vydáním hry – ale hodnotíme finální hru a co v ní je. Občas spekulujeme o tom, co hra v budoucích měsících bude obsahovat, nicméně takové prohlášení neovlivňuje v žádném případě hodnocení. Hodnocení rovněž neovlivní cena produktu, za kterou se prodává.

Většinu času máme možnost získat v rámci PR spolupráce od společností recenzentské kopie her ještě před jejich vydáním. To nám umožňuje získat dostatečný předstih pro přípravu adekvátního názoru a obsahu. Je důležité ale pochopit, že recenze se v žádném případě nedotýkají PR spolupráce na úrovni reklamy. Redakce Indiana je absolutně izolována od sponzorských dohod, reklam či product placementu. Pokud by existovala možnost střetu zájmu, v takovém případě spolupráci neděláme nebo se uchýlíme k externí spolupráci s někým, kdo nemůže být ovlivněn.

Naše měřítko

Od začátku roku 2016 jsme změnili měřítko hodnocení. Nově udáváme známky 0-5. Pojďme si vysvětlt, co se pod čísly skrývá:

5 / 5 – Výborná hra

Známku 5 dostanou pouze výjimečné hry, které se velmi dobře hrají a které nabízejí herní zážitek zaručeně pro každého. Taková hra má pravděpodobně game-design bez vážných chyb. Je nutné ale říct, že ačkoliv je 5 u nás nejvyšší známka, neznamená to, že je hra úplně perfektní. Žádná hra nikdy není bez chyb. Plné hodnocení dáváme hrám, které jsou prostě dle nás zaručenou peckou. Milovníci her by neměli takovou hru minout.

4 / 5 – Doporučujeme

Známka 4 reprezentuje velmi dobré hry, kterým se daří zaujmout a skvěle se u nich člověk baví. Nemají žádné velké chyby. Mají dobrý potenciál a patří mezi špičku. K plnému hodnocení jim chybí jakási nepopsatelná úplnost. Známka 4 značí skvěle zpracované hry u kterých se budete skvěle bavit.

3 / 5 – Dobrá hra

Tři body z pěti už značí nějaký vážnější problém. Především jde o zanedbaný design, nedotažené vlastnosti či o hru, která je svým způsobem dobře provedená, nicméně zaujme jen úzkou skupinu lidí, která zároveň mávne rukou nad některými nedostatky. Hry s hodnocením 3 nejsou vyloženě špatné. Zde patří velké procento her, které mají zkrátka do velké produkce bez chyb v designu ještě nějaký ten krok. Nemyslete si ale, že AAA vývojáři nedělají chyby. Pokud vidíte u hry tuto známku, dejte si pozor a důkladně prozkoumejte, zda vás žánr hry baví. Můžete být překvapeni, ale také zcela upřímně, zrovna tak i zklamáni.

2 / 5 – Mediocre

Taková hra to má těžké. Je jasné, že se vývojáři snažili. Ale bohužel celkový dojem hry nakonec sráží nezanedbatelné chyby – ať už v designu nebo produkci. Hra s takovou známkou nemusí být úplně špatná, jen obsahuje tak frustrující součásti, že si troufneme varovat většinu hráčů před hraním. Jistě se nějaké to pozitivum či dobrý nápad najde, ale je škoda, že se vývojáři nesnažili víc. Dávejte si velký pozor na hry s touto známkou.

1 / 5 – Hodně špatné

Hra s jedničkou to snad ani nemůže myslet vážně. Jakákoliv dobrá věc na hře je hned zasekána do země brutálním výskytem glitchů, špatným designem nebo řadou dalších herních problémů. Hraní takové hry bude většinu času nuda anebo dokonce utrpení.

Jak ovlivňuje redakce hodnocení ve výsledné recenzi?

V Indianovi celá redakce může diskutovat o hodnocení, které se finálně titulu udílí. Pokud recenzent navrhne známku 5, přichází tzv. redakční intervence, kde se prověřuje pomocí otázek:

  • Vážně ti nevadí tohle?
  • Opravdu hra nemá žádné problémy?
  • Kolikrát ti spadla?
  • Jak dlouhý má gameplay?
  • S porovnáním této hry v jejím žánru, jak moc se odlišuje?

Po průstřelu podobných otázek, přichází obhájení redaktora, který když argumenty obhájí známku. Může jí nechat. V redakci tak máme všichni možnost známku ovlivnit jednoduchou diskuzí. Při hrách velmi náročných na hodnocení se může stát, že jsou na zrecenzování povoláni dokonce dva nebo tři redaktoři. To už je ale extrém, který se v našem případě stal jen párkrát.

Může vás ovlivnit hodnocení u distributora?

Samozřejmě. A párkrát se to už stalo. Někdy jsou naši partneři rámcově naštvaní a mají k tomu mnohdy dobrý důvod. Je ale nutné říct, že Česká Republika a Slovensko patří mezi menší země. Odsoudit zde hru je mnohem jednodušší – takže si partneři a distributoři moc dobře vybírají, komu dají přístup ke hře dříve. Také ČR a SR patří mezi země zaplavené médii o hrách. Přitom kódy ke hrám naše země dostává minimum. Pro distributory je tak těžké vybírat si komu recenzentské kopie dodá jako první.

Je jasné, že jako první na řadu přijdou ti, kteří mají největší efekt.

Jen v roce 2015 se začalo dít něco, čemu se v profesionální branži říká: „omezení hodnocení“. Distributoři a Publisheři z celého světa tlačí na tvorbu názorů, ale už ne finálních verdiktů či hodnocení; protože věřte nebo ne, hodnocení ovlivňují prodeje. Ne nutně ty naše, ale globálně řečeno. Často se k médiím dostávají recenzentské kopie později, než třeba k YouTuberům, kteří dělají jen první dojmy – potažmo Let’s Playe a už nemají potřebné zázemí pro vytvoření hodnotícího žebříčku, podle kterého se diváci/hráči mohou orientovat. Často se tak setkáte dokonce s placenými YouTubery, kteří jedou pouze PR zprávy, ukazují vám hru, ale už se jí neodváží hodnotit.

Jak je to tedy u nás? Je nám to jedno.

Pokud se nedostaneme k recenzentské verzi včas, tak si danou hru koupíme. A recenzi následně zpracujeme. Někdy si na takovou hru musíte chvilku počkat, ale čekání se vyváží následnou kvalitou zpracování.

Dá se vám s tím nějak pomoci?

Pište do komentářů vaše názory – ať už zde na stránkách nebo na YouTube! Absolutně by nás těšil zájem o další recenze a doporučení her. Čím větší sledovanost naše recenze mít budou, tím víc jich bude a budou dříve – protože distributoři i vydavatelé uvidí, že u nás můžou jen získat.

A to i za předpokladu, že hodnocení bude negativní. Pevně totiž věříme, že naši diváci se ve finále umí rozhodovat sami za sebe. Naše recenze nestavíme jako totální odsouzení.

Jak hodnotíte a recenzujete MMO hry?

Od roku 2014 se Indian vyhýbá MMO hrám, ačkoliv existuje pár výjimek. Recenzování MMO her znamená ohromné množství investovaného času (200+ hodin průměrně), což nám díky našemu počtu v redakci brání v řádném otestování. Raději tedy MMO hry přenecháváme jiným médiím, potažmo hledáme externisty, kteří pro nás recenzi zpracují. Není to jednoduché.

Jak hodnotíte a recenzujete Early Access hry?

Early Access hry se snažíme nehodnotit, dokud z programu předčasného přístupu nevyjdou jako plná verze. V takovém případě zpracujeme Preview nebo Liveplay. Ale nikdy hra nedostane finální skóre. Hru také nemůže komunita hodnotit, dokud není oficiálně venku. To je důvod, proč nemáme recenze na známé hry, jako ARK, DayZ, apod.

Nicméně se může najít výjimka, kdy nás sami vývojáři požádají o recenzi Early Access verze. V takovém případě se hrou zacházíme podle stejných pravidel, jako finální vydané hry. V minulosti se tak stalo například u hry Subnautica.

Jak hodnotíte a recenzujete DLC?

Pokud se nejedná o mimořádně velké DLC, které přináší něco opravdu ohromného – vyhýbáme se recenzování DLC.

Jak hodnotíte a recenzujete epizodické hry?

U epizodických her, pokud se rozhodneme skutečně vytvořit recenzi, tak přichází ve dvou fázích. Recenze epizody 1 a pak po tzv. season finale – přichází recenze všech epizod dohromady. Většinou je mezi epizodami takové rozmezí, že obě recenze jsou od sebe klidně časově rok vzdálené.

Jak ovlivňujete, kdo dostane jakou hru a proč?

V Indianovi to funguje několika směry. Redakce může sama zaslat požadavek na hru, nebo nám do redakce automaticky nějaká přijde. Díváme se na všechny hry a zařazujeme je do našeho síta. Redaktoři si mohou recenze zamlouvat a poté se pouští do jejich hraní. Pokud při hraní zjistí, že se titul nehodí pro recenzi, vytvoří se případně živý přenos nebo v nejhorším případě nějaký malý speciál. Někdy se stane, že se recenze nevytvoří vůbec. Někdy z toho důvodu, že jsme hru nekoupili a že nám jí distributor nedodal. Nebo v záplavě dalších her, pro nás subjektivně důležitějších, prostě nebyl čas.

Některé hry lze považovat za důležitější. V takovém případě se k recenzování dostane samotná má maličkost nebo Tomáš Otáhal (Gelu) či Marek Čabák (Killer). Je to dáno tím, že jsme jedni z nejstarších členů Indiana a důležitá vydání tak recenzujeme zpravidla my.

Můžu se stát taky recenzentem?

Sledujte naše webové stránky, facebook, twitter, čas od času vyhlašujeme nábor. Třeba se na tebe usměje štěstí. Případně nám zašli ukázkovou recenzi na email kontakt(zavináč)fiolasoft.cz a uvidíme!

Kdo jste?

Jsme pořad o hrách pro každého! Plně nezávislý tým hráčů, kamarádů a milovníků počítačových her. Někteří z nás se živí hraním či vývojem her profesionálně, jiní si zas jen krátí volnou chvíli; důležité ovšem je, že děláme to, co nás baví!

Jak vás kontaktovat?

Dejte nám o sobě vědět! Ať je to výtka nebo pochvala. Tip na hru nebo tip na zlepšení pořadu - jsme připraveni s vámi komunikovat.

Vysíláte v televizi?

Vysíláme pravidelně náš pořad na televizi RELAX. Pro přesné časy vysílání se podívejte do televizního programu nebo do programu na www.tvpohoda.cz

Náš pořad běží zpravidla každou neděli kolem 18:00. Archiv je na našem YouTube.

Mohu se k Vám přidat?

Momentálně nenabíráme nové členy. Vždycky to ale můžete zkusit. Stačí nás kontaktovat na našem emailu. Představte se nám a zašlete ukázkovou recenzi.

Jsi vývojář hry?

Podobně jako zájemci o členství v redakci, vývojáři nám mohou také napsat kdykoliv s jejich hrou. My se na ní podíváme a třeba se objeví v našich videích!

Kdo je za to zodpovědný?

FiolaSoft Studio
Filip Kraucher
Kandertova 129/19
Prague, 180 00
Česká republika

IČ: 75496721
DIČ: CZ9003030047 (plátce DPH)

Všechna práva vyhrazena.
Licenci a povolení k vysílání vlastní: TV Pohoda s.r.o.