Magazín · Novinky · ve čtvrtek 18. 1. 2024 22:40
Indiana Jones and the Great Circle letos nabídne mlácení nácků i hádanky z pohledu z první osoby
Příznivci nejslavnějšího filmového archeologa a videoher se konečně dočkali. Tři roky po oznámení, že autoři novějších dílů série Wolfenstein ze švédského studia MachineGames připravují pod dohledem vydavatele Bethesda Softworks a divize Lucasfilm Games novou akční adventuru s Indianou Jonesem v hlavní roli, došlo na oficiální odhalení akční adventury Indiana Jones and the Great Circle. Hra byla podle očekávání naplno představena během Developer_Directu 2024, akce zaměřené na novinky od vybraných studií a firem, jež patří Microsoftu.
Zdroj: MicrosoftSenua’s Saga: Hellblade 2 v nás chce zanechat stopy
Great Circle nabídne příběh zasazený do doby mezi událostmi filmů Dobyvatelé ztracené archy a Indiana Jones a Poslední křížová výprava, tedy do roku 1937. Vše začíná na dobře známé Marshallově univerzitě (ano, objeví se i Indyho dlouholetý přítel a kolega Marcus Brody), do jejíž muzejní části se vloupá neznámá a vyloženě obří postava. A ukradne zdánlivě bezvýznamný artefakt.
Indianu tak čeká dobrodružství s cílem odhalit podstatu artefaktu, které ho zavede do Vatikánu, Himalájí, ruin města Sukhothai v Thajsku nebo do Egypta. Pomocnou ruku mu pak podá investigativní reportérka Gina. Zatímco Indy pase po odpovědích jen ze zvědavosti, Gina má mít na celé věci osobní zájem. Oběma pak bude stát v cestě nový úhlavní padouch jménem Emmerich Voss, jenž je posedlý snahami o manipulaci s lidskou myslí.
Někoho možná překvapí pojetí hratelnosti. Dřívější spekulace se totiž potvrdily, takže Indiana Jones and the Great Circle sází v první řadě na pohled z první osoby. Švihání bičem, mlácení nácků, plížení, řešení hádanek, to všechno bude probíhat primárně v první osobě. A i když se při překonávání určitých překážek či šplhání s pomocí biče hra přepne do pohledu z třetí osoby - a během cut-scén pochopitelně i do dalších úhlů kamery - first-person perspektiva tu očividně hraje první housle. A tak může nový herní Indy někomu připomínat Wolfensteina v jiných kulisách a s trochu jinými nástroji.
Tvorba studia MachineGames se rozhodně nezapře, tvůrci však zdůrazňují, že nejlepší zážitek dostanete, když se budete opravdu chovat jako Indiana Jones. Tudíž budete mít možnost se plížit a nepřátele prostě obejít, místo abyste je stříleli revolverem, švihali bičem a trefovali předměty nalezenými v prostředí, například kladivem. Hádanek a puzzlů tu přitom má být opravdu dost, přičemž řada z nich bude volitelná. Tak jako tak nás očividně čeká nutnost tu a tam i trochu přemýšlet. A aby bylo jasno, nedojde na klasický otevřený svět. Třeba na produktové stránce hry na Steamu vývojáři lákají na dynamický mix lineární hratelnosti zaměřené na příběh a otevřenějších lokací.
Zatím bohužel nevíme, kdo Indyho dabuje, ale jeho filmový představitel Harrison Ford to pochopitelně není. Zklamat musíme i ty, kteří snad doufali, že Lucasfilm povolá z důchodu legendárního Johna Williamse, aby složil hudební doprovod. Náhrada za Williamse by ale určitě neměla být zklamáním. O soundtrack se postará Gordy Haab, který pracoval na hudbě pro Star Wars Jedi: Fallen Order, Star Wars Jedi: Survivor, oba Star Wars: Battlefronty od EA a DICE či Star Wars: Squadrons. Úzké vazby mezi Star Wars a Indianou Jonesem tak přetrvávají i zde. Haab dokonce složil hudební doprovod pozapomenuté akční adventury Indiana Jones and the Staff of Kings, která v roce 2009 vyšla Šiva ví proč jen ve verzích pro Wii, Nintendo DS, PlayStation 2 a PlayStation Portable.
Indiana Jones and the Great Circle zase vyjde ve verzi pro PC a Xbox Series X|S, a to ještě letos. Bližší termín na rozdíl od ostatních titulů prezentovaných během Developer_Directu oznámen nebyl, takže můžeme všichni začít uzavírat sázky ohledně toho, jak pravděpodobný je odklad na příští rok. Každopádně se sluší připomenout, že celou Bethesdu i samotné studio MachineGames vlastní Microsoft, takže s verzí pro PlayStation 5 či Nintendo Switch se pro tuto chvíli oficiálně nepočítá. Microsoft si dokonce po dokončení akvizice Bethesdy u Lucasfilmu a jeho pánů od Disneyho vyžádal dodatečnou úpravu dohody o vývoji hry, která původně počítala s multiplatformním vydáním. Tato úprava mu měla zajistit exkluzivitu pro jeho ekosystém (Xbox, PC, Game Pass, Cloud). Takže i nový Indy bude součástí nabídky Game Passu ode dne vydání.
Na závěr jedna zajímavost. Pokud pomineme LEGO Indiana Jones: The Original Adventures (2008), LEGO Indiana Jones 2: The Adventure Continues (2009), Indyho skin ve Fortnite a pinballový stůl dostupný v sérii Pinball FX, na konzolích Microsoftu se „normální“ Indiana Jones dosud objevil jen jednou jedinkrát, a to ve hře Indiana Jones and the Emperor's Tomb z roku 2003, která vyšla ve verzi pro PC, PS2 a první Xbox. Indiana Jones and the Great Circle tak představuje návrat slavného archeologa na Xbox po více než 20 letech.
A na rozloučenou - české titulky oznámeny nejsou. Steam uvádí různé lokalizace včetně polského dabingu, ale bohužel češtinu ne.