Pokud jde o aktuální stav série Quake, největší pozornost na sebe nepřekvapivě strhává loňská Enhanced edice prvního dílu z roku 1996. Nezapomínejme ale na to, že je stále v relativně nenápadném provozu také multiplayerová free-to-play střílečka Quake Champions. Její uzavřená beta se hráčům zpřístupnila už během dubna/apríla 2017 v rámci dnes už nefunkčního Bethesda.net Launcheru a o několik měsíců později, konkrétně 18. srpna/augusta 2017, hra vyšla i v předběžném přístupu na Steamu.

Dlouho se zdálo, že Quake Champions bude jedním z těch titulů, které v Early Accessu na Steamu zůstanou celou věčnost. Ta věčnost ale po pěti letech přece jen skončila, protože nyní projekt, na němž původně spolupracovala studia id Software a Saber Interactive, konečně Early Access opouští. Byť v relativní tichosti.

Kdyby nám včera nepřišel automatický e-mail Steamu, který o opuštění předběžného přístupu informuje, nejspíš bychom si této změny vůbec nevšimli. Stávající tvůrci z id Software nevydali v posledních dnech žádnou klíčovou aktualizaci, společnost Bethesda jakožto vydavatel nezveřejnila žádnou zprávu, jedinou novinkou je tak možnost získat po přihlášení do hry do tematický skin zbraně Super Nailgun, pokud Quake Champion zapnete v době trvání právě probíhajícího QuakeConu. Ale takovéto skiny jsou už každoroční tradicí.

Je tedy otázka, zda bylo opuštění předběžného přístupu opravdu plánované, zda k němu došlo přímo v souvislosti s QuakeConem nebo zda tvůrci jednoduše narazili na nějaký limit Steamu, po jehož dosažení už hra v Early Accessu nesmí dále zůstávat. 5 let plus mínus několik dní koneckonců působí jako velmi příhodný termín. Je také možné, že má změna co dělat s uvedením Quake Champions do nabídky Game Passu na PC, díky čemuž mohou uživatelé Game Passu Ultimate ihned odemknout všechny hratelné postavy.

Důležité ale je, jak bude hra podporována do budoucna. Nutno podotknout, že Quake Champions nepatří mezi hry, které jsou každou chvíli zaplavovány novým obsahem. Zdá se, že na projektu nyní pracuje jen zcela nezbytné množství vývojářů, příznivci této střílečky by tedy měli doufat, že opuštění předběžného přístupu nenaznačuje blížící se umíráček a ukončení podpory. I na takové případy už totiž v herním průmyslu několikrát došlo.