Říká se, že modů do her je prý tolik, že i kdybyste celý den nedělali nic jiného, než že byste stahovali jeden za druhým, tak by vám trvalo desítky let, než byste je stáhli všechny. Obzvlášť když každý den vznikají další a další. Některé jsou menší a upraví vám například kapacitu inventáře či vzhled vozidel. Některé hru změní o trochu více a přidají například i nové lokace a pozmění nebo rozšíří příběh. Některé z nich dokonce hru změní natolik, že původní titul už jen stěží poznáte.

Důvodů, proč modifikací vzniká tolik, je nespočet. Puntičkářští hráči Grand Theft Auto zkrátka potřebují reálné modely vozidel, nadšenci do zbraní zase jejich skutečné názvy a fanoušci Football Manageru pro svůj vnitřní klid chtějí oficiální názvy všech týmů, soutěží a sponzorů. Vytvoření modu je tak pro spoustu hráčů takovým prvním krokem k amatérskému programování. Mnohdy stačí v kódu hry jen něco přepsat a často také komunita vytvoří modovací nástroje, aby možnost upravit danou hru měli opravdu všichni.

Velmi často se stává, že nástroj pro tvorbu modifikací vypustí do světa i samotní autoři hry. Jednak si jejich titul dokáže držet slušná čísla v prodejích i několik let po vydání, a to za téměř nulovou investici, a jednak se tím i sníží náklady na vývoj dané hry. Protože hráči si značnou část obsahu dotvoří k obrazu svému.

Perfektním příkladem je již zmiňovaný Football Manager. Ten od roku 2005 vychází každý rok s cenovkou okolo tisíce korun a licenci má jen na ta nejznámější jména klubů a hráčů. Vývojáři totiž počítají s tím, že jejich početná komunita hru prostě dodělá. Vy, co Football Manager nehrajete a sportovním hrám se vyhýbáte obloukem, se budete divit, ale ono to funguje. Pár dní po vydání se vždy weby jako FMScout nebo Sortitoutsi doslova zaplní skiny, grafickými balíčky, soupiskami a tak dále. To je důvod, proč může hra vycházet každoročně s (na dnešní poměry) docela nízkou cenovkou.

Autoři ušetří nejen čas při vývoji, ale hlavně peníze za nákup licencí. Hráči si mohou naopak hru kompletně přizpůsobit podle sebe. My jsme se v redakci rozhodli podrobněji podívat na ty nejpopulárnější mody, a tak to nebudeme dále zdržovat a jdeme na to!

BRUTAL DOOM A BRUTAL WOLFENSTEIN 3D

Krev, hodně krve a ještě víc krve. Tak by se dal popsat jeden z nejznámějších modů s příhodným názvem Brutal Doom. Ten je neustále aktualizován už od roku 2010, a je také ověnčen několika moderskými oceněními. Díky této modifikaci se svět Doomu stává reálnějším a interaktivnějším. Poté, co nepříteli odstřelíte brokovnicí půlku těla, která se rozprskne po okolních zdech, můžete jeho druhou půlku odkopnout a zranit tak dalšího protivníka. Přidána byla i destrukce prostředí a ničit tak oproti původní hře můžete úplně cokoliv. Vše je na rozdíl od klasického Dooma hlasitější, rychlejší a zkrátka krvavější.

Inspiraci v Brutal Doomu našlo i několik nadšenců pro Wolfenstein 3D. Ti do hry přidali několik nových zbraní, textur, animací a samozřejmě krve. Vymalovat stěny a strop kousky vnitřností zní sice poněkud zvrhle, nás hráče to ale prostě baví. Pokud jste tedy do dneška ani jednu modifikaci neznali, máte o důvod víc si tyhle staré klasiky zahrát znovu. A brutálněji!

THE X-COM FILES

Poměrně nedávno jsem objevil rozsáhlý mod pro X-COM. Nemyslím ten nový, 3Dčkový X-COM, ale ten původní, DOSový, který vyšel v čase, když jsem ještě ani netahal kačera. Modifikace The X-Com Files vznikl v roce 2019 a dodnes na něj vznikají updaty a vylepšení. Důvod modování takto staré hry v dnešní době je logický – většina věcí je tu jen zapsána v textových souborech, které se dají lehce otevřít a přepsat. Prostě se to dodnes moduje velmi jednoduše. Navíc spolu s tím přichází i různé nástroje, jak i takto starou hru dostat ve 21. století na monitory s vysokým rozlišením a bez problémů ji spustit i na Windows 11.

The X-Com Files přesouvá děj hry o dva roky do minulosti. Ta původní začínala v roce 1999, kde už bylo jasné, že na Zemi útočí mimozemšťani a vy jste šéfovali velké vojenské organizaci specializující se na boj s vetřelci. Teď jste na začátku cesty a vaše práce připomíná spíše Aktu X. Koneckonců přesně tímto seriálem byl mod inspirovaný. Začínáte s dvěma agenty v oblecích a jedním černým autem. Cestujete po světě a vyšetřujete kruhy v obilí, šílence se zbraněmi a podivné náboženské kulty, až se pomalu dostanete ke skutečným mimozemšťanům, lepší technice, většímu množství zaměstnanců, zajímavějším výzkumům a dokonce i lepším zbraním a tankům.

The X-Com Files je mod, který původní hru z dvou 1,5MB disket roztahuje na bezmála 200 MB, a to vám o jeho rozsahu poví víc než dost. Rozhodně doporučuji i hráčům nových X-Comů, protože mod úspěšně do této staré hry implementuje i nové game-designové prvky a vytváří tak zábavnou a zajímavou kombinaci.

STAR WARS: BATTLEFRONT 2

Věděli jste, že remaster Star Wars: Battlefront 2 z roku 2005 je fanouškovskou modifikací? Jedna z nejpopulárnějších her ze světa Star Wars se v roce 2019 dočkala kompletního přepracování. Nejen grafika, ale hlavně mapy, zbraně a efekty se dočkaly nového kabátu a nových funkcí. To vše při zachování online kompatibility s původní hrou. Dedikované servery na Steamu a GOGu totiž umožní zahrát si tuhle klasiku s hráči z celého světa. Nové jednotky, zbraně, modely vozidel a desítky nově vytvořených map přinesly tvůrcům v roce 2019 ocenění Mod roku od serveru ModDB.

VICE CITY BIG MISSION PACK

Přestože jeden z nejznámějších modů pro Grand Theft Auto: San Andreas, kterému nikdo neřekne jinak než SAMP, by si místo v dnešním seznamu zasloužil, rozhodli jsme se vám detailněji přiblížit jiný, a to pořádně velký mod pro díl předchozí. Za zmínku totiž stojí doslova obří rozšíření GTA: Vice City. Modifikace kromě více než sta misí přidává do hry i několik desítek dalších vylepšení.

Kromě lékárniček a brnění nyní naleznete v inventáři i mobilní telefon, skrze který lze objednat jakékoliv zbraně, vozidla, uložit hru nebo zjistit bankovní zůstatek. Oblečení, které lze zakoupit v několika obchodech po celém městě, vám záhy přidá speciální vylepšení a pilulky, které seženete v lékárně, zase zvýší vaší sílu či rychlost. 

Nakoupit můžete také patnáct domů, přičemž jejich interiér lze kompletně prozkoumat nebo třeba vykrást banku. Abyste pochopitelně na ty domy při dnešních cenách měli, že jo. V poslední finální aktualizaci, která je dostupná od letošního dubna, přibylo i 18 pouličních závodů či systém hladu. Když se tedy Tommy nají v jedné z mnoha restaurací, kaváren nebo barů, bude se mu neustále doplňovat zdraví. Jestliže vás tedy remasterovaná trilogie zklamala, ale máte stále chuť si Vice City zahrát, je Big Mission Pack jasnou volbou.

S.T.A.L.K.E.R. ANOMALY

Série S.T.A.L.K.E.R. od ukrajinského studia GSC Game World je už od vydání prvního dílu z roku 2007 velmi otevřená moddingu. Fanoušci této otevřenosti moc rádi využili, a tak vzniklo nepřeberné množství zábavných a prospěšných modifikací. Některé zlepšují oficiální tituly ze série S.T.A.L.K.E.R., jiné se snaží obnovit obsah, který vývojáři museli vyškrtnout. Právě o tohle se snaží třeba mod s všeříkajícím názvem Lost Alpha. Aktuálně nejpopulárnější jsou ale nejspíš sandboxové mody, které umožňují hráčům vypravit se do černobylské Zóny a dělat si v ní, co je napadne. Fanoušci Stalkera mezi námi už nejspíš tuší, že máme na mysli modifikaci Anomaly.

S.T.A.L.K.E.R. Anomaly je však víc než jen mod, protože aktuálně se jedná o samostatně hratelný titul. Ten dokonce využívá fanoušky upravenou verzi enginu X-Ray, na němž běží všechny dosud vydané oficiální hry ze série. V tomto modu je každopádně zcela na vás, co budete v Zóně podnikat. Můžete sledovat nový příběh, účastnit se války frakcí nebo se toulat a plnit úkoly na vlastní pěst a tím vytvářet vlastní příběhy. To všechno v hutné atmosféře a s rozšířením systému A-Life, který se stará o to, že život v Zóně probíhá přirozenou formou i bez přímého vlivu hráče. Anomaly je zkrátka krystalickou esencí toho, co nás kdy na sérii S.T.A.L.K.E.R. bavilo a co jsme v ní vždycky chtěli dělat.

THE ELDER SCROLLS V: SKYRIM - THE FORGOTTEN CITY

V oblasti moddingu Skyrimu a obecně ságy The Elder Scrolls najdeme řadu velmi populárních modů, my ale zmíníme jeden, který možná není zdaleka nejpopulárnější, ale který zasluhuje pozornost z mnoha jiných důvodů. A to The Forgotten City. Jedná se o příběhovou modifikaci, v níž si v prostředí prastarého podzemního města můžete hrát na detektiva.

Projekt The Forgotten City je zajímavý také tím, že za svůj scénář obdržel ocenění od mezinárodního sdružení scenáristů, což se předtím žádnému jinému modu nepovedlo. Autoři navíc vzali koncept celého modu a postavili na něm stejnojmennou samostatnou hru, která vyšla na Steamu minulý rok za doprovodu velmi pochvalných ohlasů. Pokud vás samostatná verze The Forgotten City zajímá víc, určitě sáhněte po naší recenzi.

Samozřejmě nemůžeme opomenout ani mody, jejichž tvůrci vytváří remake některého z dílů ságy The Elder Scrolls v enginu Skyrimu. Skyblivion, Skywind a další jsou ale totální konverze, které vznikají mnoho a mnoho let, přičemž není jisté, zda budou vůbec někdy zcela dokončeny. I proto je těžké vybírat konkrétního favorita. Jisté ale je, že modderům se zájmem o svět The Elder Scrolls nechybí pořádné ambice, které naštěstí tu a tam podporují i tvůrci a správci celé ságy ze společnosti Bethesda.

Je to třeba sotva pár měsíců, co se na oficiálním webu Bethesdy objevil rozhovor s tvůrci modu Beyond Skyrim: Morrowind. Ten je součástí většího projektu Beyond Skyrim, jenž má za cíl umožnit majitelům Skyrimu návštěvu ostatních částí světadílu Tamriel, a to jak těch, které známe ze starších her, tak i těch, o nichž se dosud pouze mluvilo.

GOTHIC 3

Je tu ještě jedna kategorie výrazně modovaných her, a to jsou hry, které dokončuje komunita. Něco takového se stalo v případě hry Gothic 3 z roku 2006. Studio Piranha Bytes je známé svou neschopností dobré optimalizace a technického dotáhnutí svých titulů. Případ třetího Gothicu byl ale speciální. Prošel si totiž vývojovým peklem způsobeným rozkmotřením Piranha Bytes a jejich tehdejšího vydavatele JoWood.

Výsledkem byla hra, která by mohla být fakt dobrá, kdyby nebyla plná chyb, bugů, špatně napsaných kódů, podivné umělé inteligence a spousty dalšího. Do toho se svého času vložila komunita a začaly vznikat takzvané komunitní patche. Ten poslední s číslem 1.75 vznikl v roce 2012, tedy celých 6 let po vydání původní hry. A věřte mi, bez něj je to doslova úplně jiná hra. A ne v dobrém slova smyslu.

HRY O KTERÝCH MOŽNÁ NEVÍTE, ŽE ZAČALY JAKO MODY

Nejednoho z vás teď nejspíš překvapí, že hra, na které máte odehráno stovky hodin, byla původně modifikací jiné hry. Nejznámějším případem je Counter-Strike. Je tomu už 23 let, kdy dva studenti, Jess Clife a Minh Le, na jedné americké univerzitní koleji po večerech přetvářeli hru Half-Life na válečnou střílečku. Ze začátku šlo jen o zábavu pro jejich kamarády ke zkrácení dlouhé chvíle mezi přednáškami.

Pátá verze jejich Counter-Striku ale upoutala pozornost Gabea Newella a společnosti Valve. Ti proto odkoupili na modifikaci práva a zaměstnali i oba tvůrce. Po vytvoření „CSka“ jak ho známe dnes oba autoři ve Valve ještě nějaký čas pracovali. Minh Le odešel ze společnosti v roce 2006 a i když jeho jméno není na poli videoher v dnešní době nijak známé, pracuje na nich dodnes. Druhý jmenovaný, Jess Clife, měl ve videoherním světě předpovězenou velkou budoucnost.

Vše ale v roce 2018 zhatilo obvinění ze zneužívání nezletilých k prodeji porna a Valve s ním okamžitě ukončilo veškerou spolupráci. Nikdo dodnes neprozradil přesnou částku, za kterou byl mod v roce 1999 odkoupen. Global Offensive je ale podle statistik dnes nejhranější hrou na Steamu.

Zásluhou moddingu Half-Life, konkrétně druhého dílu, tu máme také Garry’s Mod. Dříve modifikace pro Half-Life 2, dnes populární samostatný titul, který má za sebou mnoho let vývoje. Garry’s Mod je zajímavý tím, že dlouhodobě nabízí nejen velmi otevřený sandbox a prostor pro hrátky s fyzikou Source enginu, ale také řadu svérázných herních módů, které jsou někdy spíše malými hrami ve hře. Patří mezi ně třeba Trouble in Terrorist Town, oblíbená variace Městečka Palermo, která navíc vznikla dávno před Among Us, dalším úspěšným projektem na tomto principu.

I střílečka Black Mesa, povedená předělávka prvního Half-Life, začala svůj život jako modifikace pro Half-Life 2. Tým Crowbar Collective vydal první verzi Black Mesy ve formě modu v roce 2012. Jako samostatná, placená hra se pak dostala do programu Early Access na Steamu o tři roky později.

Finální verze jsme se pak dočkali v roce 2020, i když se poté ještě Black Mesa dočkala několika aktualizací. Dnes se jedná o uznávaný remake nesmrtelné klasiky a při různých slevách hru dokonce najdeme po boku oficiálních dílů série Half-Life. Black Mesa je ale zvláštní také přístupem studia Valve, které dovolilo fanouškům vytvořit vlastní remake a pak ho ještě prodávat na Steamu, tedy přímo prostřednictvím klienta od Valve.

Také Defense of the Ancients, neboli DOTA, která je průkopníkem na poli MOBA her, byla ve skutečnosti modem. A to pro Warcraft 3. Začal na něm pracovat modder se jménem Kyle Sommer alias EUL a postupem času s pomocnou rukou několika dalších nadšenců vznikla takzvaná Dota 1. Hlavním designérem této modifikace byl fanoušek s přezdívkou Icefrog.

Ten se do tvorby Doty tak ponořil, že dostal nápad oslovit společnost Blizzard a navrhnul jim, že pro ně na základě oné modifikace vytvoří plnohodnotnou hru. Ta ho však odmítla. Osud mu ale v roce 2009 přivál na stůl nabídku od Valve, a tak po několika úpravách s hromadou vynaloženého úsilí můžeme dnes hrát Dotu 2 tak, jak ji známe.

O tom, že veleúspěšný zombie survival DayZ vychází ze stejnojmenné modifikace pro Armu 2, taky musí vědět každý, kdo poslední roky nežil na Měsíci. Původní DayZ mod má na svědomí Dean Hall, který v době vzniku modifikace shodou okolností pracoval v českém studiu Bohemia Interactive na Armě 3. Netrvalo tedy dlouho a po masivním úspěchu DayZ došlo k rozhodnutí utvořit v Bohemia Interactive tým, který převede extrémně populární modifikaci do podoby samostatné hry.

Vývoj DayZ standalone, jak se mu v komunitě dodnes občas říká, byl velmi dlouhý a komplikovaný. V předběžném přístupu na Steamu se hra objevila na konci roku 2013, aby Early Access opustila až o pět let později. V průběhu této doby přitom došlo například k odchodu Deana Halla z Bohemia Interactive nebo k částečné změně herního enginu. Dnes je ale z DayZ velmi populární a již víceméně stabilní titul, který si mohou užívat hráči nejen na PC, ale i na konzolích.

Nebýt série Arma a DayZ modu, nejspíš bychom se nedočkali ani PUBG, tedy hry, která se zasloužila o masivní úspěch žánru battle royale. Modder Brendan „PlayerUnknown“ Greene se totiž nechal inspirovat modifikací Survival GameZ, která vznikla ještě pro originální DayZ mod, a po letech v Armě 3 vytvořil battle royale režim, jenž se velmi rychle stal populárním. Tato popularita posléze vedla ke vzniku PUBG ve studiu Bluehole, které dnes známe pod názvem Krafton. PUBG si dnes zase můžete zakoupit pod bizarním názvem PUBG Battlegrounds. Proč bizarním? Protože když rozepíšeme akronym v názvu, vyjde nám hra se jménem PlayerUnknown’s Battlegrounds Battlegrounds.

MODIFIKACÍ JSOU MILIONY

Setkat se můžeme nejen s podivnými názvy her, ale také se zvláštním chováním některých vývojářů. Ukázkovým příkladem je studio Take-Two. To nedávno opět začalo proti modderům razantně bojovat a stahují tisíce modifikací do svých her, jelikož se domnívají, že se tak porušuje jejich autorské dílo. No a pak jsou tady vývojáři jako Bethesda nebo Valve, kteří jdou hráčům naproti a dávají jim možnost pomocí modifikačních nástrojů vytvářet nepřeberné množství obsahu.

Díky nim totiž budou jejich hry žít ještě pěknou řádku let. Stejně tak jako první DOOM, Wolfenstein nebo třeba Command & Conquer. Jste vy sami moddeři nebo znáte nějakou modifikaci, která se nevešla do našeho seznamu? Pochlubte se do komentářů!