Vydávat rok co rok nový díl a uspokojit přitom svoje fanoušky je něco, co vývojářům opravdu nezávidím. Obzvlášť když to, co děláte, děláte opravdu dobře a vždy tu pomyslnou laťku zvednete zase o kousek výš. Ve Sports Interactive to se svým Football Managerem opět dokázali a my tak strávíme další stovky hodin klikáním a rozmýšlením nad sestavou. To, co na téhle hře milujeme, zůstává a toho, co chceme, se nám dostává.

Právem tak lze říct, že tu zase po roce máme nejlepší sportovní simulátor, jaký můžeme mít. A kdo mi to chce vymluvit, toho pošlu na tiskovku s Petrem Radou. Oblíbená hra na šéfa fotbalového klubu, kde můžete mimo jedenáctky hráčů peskovat i svoje zaměstnance, se vrací v plné parádě.

SPOUSTA NOVINEK

Když už jsem zmínil tiskovku, tak u ní ještě chvilku zůstanu. Právě tady je totiž vidět jedna z mnoha novinek. Více odpovědí na otázky novinářů mě opět po několika ročnících přimělo neposílat za sebe asistenta a zúčastnit se osobně. Od minulého dílu zůstávají i gesta pro zdůraznění odpovědí jako například odhození lahve, aby ten blbeček konečně pochopil, že na to, jak mě trápí pátá prohra v řadě, se znova ptát nemá. Vylepšení v oblasti komunikace přináší i nové týdenní meetingy se zaměstnanci. Nově tak veškerá doporučení – ať už ohledně taktiky nebo přestupního trhu – lze řešit na jednom místě a ušetřit tak pár kliků, které můžeme věnovat přípravě na další zápas.

Médiím jsme se představili, zaměstnancům naši vizi taky a jdeme na sestavu. Co teď s tím stoperem, říkáte si? Překopat kvůli němu několik let funkční taktiku nebo koupit nového? S tím prvním může pomoct nová pozice s názvem Wide Centre Back. Hráč s touto úlohou bude agresivnější, hrát více do šířky a také podporovat zálohu. Jestliže ale i tak budete volit koupi jiného hráče, je třeba být na pozoru. Vylepšená umělá inteligence umí být na přestupovém trhu pěkně nepříjemná a mezitím, co tisknete nové dresy pro vaši vytouženou posilu, může vstoupit do hry jiný tým.

Přetahovaná se pak může táhnout až do uzávěrky přestupů a právě tady najdeme i další novinku, takzvaný Deadline Day. Minutu za minutou můžeme sledovat nečekané zvraty a číhat zpoza rohu na ulovení někoho, kdo dal svému zaměstnavateli na poslední chvíli košem. Že, Leo? Posvátný den všech fotbalových fanatiků tak dostává nové rozměry.

JEŠTĚ VÍC NOVINEK

V postranní liště, kde se nachází všechny důležité funkce pro vedení klubu, přibyla i jedna nová – Data Hub. Práce s daty je v moderním fotbale stále větší trend a toho se drží i vývojáři. Analyzovat svoje mužstvo pomocí naběhaných kilometrů, sledovat grafy pohybu nebo to, v jakých minutách zápasu nejčastěji střílíte. Všechno mě to vtáhlo do hry tak, že jsem se chvíli cítil jako opravdový manažer. Ještě aby ne, když i editor manažera nabízí několik nových možností, jak si svou postavu upravit. Kromě skvělého a úplně zbytečného účesu si tak můžete upravit i stejně skvělé a stejně zbytečné obočí.

Po grafické stránce si hra drží svůj standard a oproti předchozím ročníkům se výrazně nemění. Komu se však vzhled nelíbí, ten si stáhne skin a celý vizuál si přetvoří k obrazu svému. Oživení ale se dočkaly samotné zápasy. Desítky nových animací a kompletní přepracování driblinku vypadá vážně hezky. A i když z časových důvodů koukám vždy jen na klíčové momenty, tak před tvůrci smekám klobouk. V zápasovém režimu je pak ještě jedna změna cítit u kondice hráčů.

Ta bere větší ohledy na zvolenou strategii a vaše pokyny. Nelze tak devadesát minut tlačit soupeře nebo říct totálně vyčerpanému křídlu, ať po té lajně víc běhá. Pokud tak do utkání pošlete jedenáctku s kondicí na nule, můžete očekávat spoustu chyb a gólové hody na straně soupeře.

O ZBYTEK SE POSTARAJÍ HRÁČI

O sérii Football Manager je známo, že do ní není investováno mnoho peněz, a tak je ochuzena o spoustu licencí jak na týmy, tak i loga, dresy nebo názvy soutěží. Rovněž je ale známý fakt, že to, co tuhle hru dělá tak úžasnou, je sama komunita. I pro letošní ročník se tak chystá spousta nových skinů, tváří hráčů nebo oficiálních dresů. Pro ne moc dobré angličtináře je dobrou zprávou i částečné fungování amatérské češtiny z předchozího ročníku.

Všechny ty drobné změny, ať už jde o Data Hub, nové animace nebo dialogové možnosti, dělají letošní díl opět úžasným. Tohle je prostě nechytatelná střela a před udělením plného počtu bodů mi brání jen zmiňované licence. Hra si tak odnáší doporučení na zasloužených 9 bodů z 10.