Výstavu Gamescom v Kolíně nad Rýnem jsme jako už tradičně odstartovali prezentací Microsoftu, pod nějž spadá i vydavatel Bethesda Softworks. Sotva jsme přišli, byli jsme usazeni do kina a s velikým překvapením jsme zjistili, že Indiana Jones před kinem byl pouze návnada. Ukázalo se totiž, že prezentace bude zahrnovat i DLC Shattered Space pro Starfield.

STARFIELD: SHATTERED SPACE + AUGUST UPDATE

S velkou slávou nás přišel přivítat samotný Phil Spencer, šéf herní divize Microsoftu, a následně Tim Lamb z vývojářského studia Bethesda Game Studios. Podle Lamba Shattered Space nabídne novou, ručně vytvořenou planetu, která je domovem frakce Va'ruun, a při hraní DLC se bude hodit také terénní vozidlo REV-8. To bylo přidáno do hry v rámci srpnové bezplatné aktualizace, která vyšla při zahájení Gamescomu.

REV-8 jsme si tak mohli vyzkoušet i v pohodlí domova a musíme tvůrce z Bethesdy Game Studios pochválit. Nezapomínejme koneckonců na to, že Starfield pohání nová verze enginu, jenž využívalo už kultovní RPG The Elder Scrolls III: Morrowind z roku 2002. I přes různé snahy modderů jsme přitom nikdy v tomto enginu neviděli vozidla, která by působila opravdu uspokojivě. Ovšem nový terénní vehikl se minimálně na PC s myší a klávesnicí ovládá velmi příjemně, za což může i šikovný boost a sada překvapivě silných trysek. Díky nim je možné vyskočit dost vysoko do vzduchu a překonat různé překážky.

Přestože si REV-8 nemůžete pojmenovat podle svého, není problém ho nabarvit dle potřeby. Ani po vizuální stránce si tedy není na co stěžovat, pokud pomineme příliš náhlé pohyby předních kol při zatáčení. Vozidlo vás navíc vyjde na směšných 25 tisíc kreditů a kvůli převozu ani nemusíte sahat na vaši překrásnou vesmírnou loď. Stačí přijít za technikem ve vesmírném přístavu některého z větších sídel ve hře, koupit REV-8 a poté na vás bude vždy čekat po přistání hned vedle lodi. Doporučujeme pak vzít s sebou na projížďku některého ze společníků. Automaticky si k vám totiž přisednou a během jízdy mohou trousit zajímavé poznámky. A pokud narazíte na nějakou hrozbu, určitě se vám bude hodit střílna s manuálním mířením.

Soudě dle velkolepého teaseru je každopádně planeta, která je dějištěm expanze Shattered Space, celá laděná v červených barvách a navozuje kultistickou atmosféru. DLC se má zaměřit také na hon lidí za poznáním, tentokrat ovšem s tím, že to s tím horlivým hodem přehnali. Po neúspěšném pokusu byla značná část hlavního města Va'ruunu zasažena anomálií, která trhá realitu.

Kolem anomálie se navíc sbíhají nebezpeční kultisté, kteří se ovšem na pohled příliš neliší od obyčejných nepřátel, pokud pomineme trochu modlení. Ačkoliv uctívají Velkého hada (v angličtině Great Serpent), vypadá to, že planetu obývá i množství jiných potvor, které se při prezentaci spawnovaly přímo před hráčem. Obzvlášť působivým nepřítelem ale byla zombie s polovinou hlavy ve skafandru. Nejen s tímto protivníkem se budou moci hráči utkat od 30. září/septembra 2024, kdy expanze Shattered Space pro Starfield vychází ve verzi pro PC a Xbox Series X|S.

INDIANA JONES AND THE GREAT CIRCLE

Po DLC pro Starfield už následovala prezentace švédského studia MachineGames a akční adventury Indiana Jones and the Great Circle. Herní ředitel a kreativní ředitel z MachineGames nás živě přivítali a jméno Indiana Jones skutečně vyslovovali jako Indiana „Jó-ns“. Toho jsme si mohli všimnout už ve starších marketingových materiálech. I když je to pořád lepší než Češi a jejich tendence neskloňovat Indianu, Bobu [Fetta, lovce odměn ze Star Wars] a další jména končící písmenem a (vážně Gelu, to mi určitě děláš schválně, kdo to má po vás pořád opravovat, pozn. Cvrnda).

V každém případě jsme konečně mohli namísto cut-scén vidět opravdovou hratelnost. Ukázka ze hry začala ikonickým sebráním artefaktu z podstavce, při kterém... se nic zvláštního nestalo! Už za pár okamžiků se ale kobka začala plnit pískem a my jsme viděli sekvenci lineárního útěku ven z kobky za použití biče. V pokračování této sekvence jsme bohužel zase viděli spíše cut-scény, které nás alespoň seznámily s Indyho přáteli, jež hráčům během hraní podají pomocnou ruku.

Důležitou součástí hry je také Indyho deník, který nám bude pomáhat se zorientováním v nalezených stopách a obecně v tom, co se v příběhu stalo. Také jsme viděli příběhovou funkci převleků, který hráči pomohl dostat se skrz lokace, v nichž hlídkují nepřátelé, a poté použít bič. Díky němu bude samozřejmě možné třeba překlenout propast, ve které kamera na čas přechází z pohledu z první osoby do třetí osoby.

Bič pochopitelně umožňuje i rozbíjet věci a ovládat je na dálku, šplhat a podobně. Při průzkumu další kobky jsme viděli ještě použití fotoaparátu pro získávání bodů průzkumu a hádankové sekvence připomínající únikové hry. Některé z těchto herních mechanik je mimochodem možné spatřit v novém traileru, který si odbyl premiéru během zahájení Gamescomu. Soubojový systém pak věrně prodává pocit z pěstních soubojů jeden na jednoho s klasickymi háky nebo s obranou. Pomoci ovšem může i prostředí, a tak není problém popadnout například váleček na těsto a ten použít při mlácení nácků.

Pokud si předobjednáte Premium edici hry ve verzi pro PC (Steam, Microsoft Store) nebo Xbox Series X|S, bude pro vás Indiana Jones and the Great Circle k dispozici od 6. prosince/decembra 2024. Ostatní uživatelé Xboxu a osobních počítačů si budou muset počkat na 9. prosince/decembra. Od tohoto data bude hra také součástí Game Passu, zatímco port pro PlayStation 5 bude následovat na jaře 2025.