Ubisoft zůstává mezi posledními velkými videoherními společnostmi, které zatím neoznámily velké propouštění. To ale neznamená, že je tady vše v pořádku. Francouzský vydavatel se posledních několik let zmítá v chaosu a neúspěchu. Dle nejnovější zprávy od Insider Gaming je to připisováno nefungujícímu managementu a změně přístupu.

Dříve inovativní a kreativní firma vsadila na trendy a uvedla na trh řadu projektů, které nedosáhly kýžených výsledků, nebo byly zrušeny. Zejména potom battle royale hry, jako Roller Champions, zrušené Ghost Recon: Frontline, Splinter Cell VR, Project Q nebo snahy s NFT.

Kritika směřuje zejména na vedení Ubisoftu, které předkládalo nereálné termíny a špatně řídilo jednotlivé týmy. Řada zaměstnanců měla Insider Gaming říct, že firma zbytečně plýtvá talentem a obrovské množství peněz spláchla do záchodu. Na přelomu let 2021 a 2022 měla mít ve vývoji zhruba tucet battle royale her. Když byly některé tyto projekty oznámeny, vzbudily negativní reakce (případ Ghost Recon: Frontline). Jiné neoslovily dostatečné množství hráčů, nebo propadly úplně, jako platforma Ubisoft Quartz s NFT. Francouzi zkrátka vsadili na špatné karty a nechali se zaslepit vidinou snadného zisku.

Kromě toho má hrozit, že se nevrátí investice do Avatar: Frontiers of Pandora a možná ani do Prince of Persia: The Lost Crown. Toho si mělo zahrát 300 tisíc hráčů a měl vygenerovat příjmy 15 milionů dolarů. Avatara s velmi nevýrazným marketingem si od prosincového vydání zahrálo 1,9 milionu lidí a tržby se odhadují na 133 milionů dolarů. Ubisoft ale očekával mnohem více. Pro srovnání, The Division (2016) a The Division 2 (2019), dva předchozí tituly studia Massive Entertainment, vydělaly v prvních týdnech po vydání 330 a 264 milionů dolarů. Z nových her je na tom lépe Assassin’s Creed Mirage. Menší díl známé série měl nalákat 5 milionů hráčů a vydělat 250 milionů dolarů. To je srovnatelné s Assassin’s Creed Origins a Assassin’s Creed Odyssey.

Uspět tak musejí další plánované tituly. V letošním roce má chtít Ubisoft vydat vedle Skull and Bones ještě Star Wars Outlaws a Assassin's Creed Red. Od pirátského dobrodružství, které mělo vyjít už před lety, se moc neočekává. Vytrhnout to tak musí Hvězdné války a feudální Japonsko. Star Wars Outlaws prý vyjdou v první polovině letošního roku, zatímco Assassin's Creed Red směřuje na podzim.

Ještě zpět ke Skull and Bones. Hra byla ve vývoji 10 let, byla mnohokrát interně i veřejně odložena a vývojáři často nevěděli, co vlastně dělají, protože zcela selhalo řízení týmu. Místo vývoje tak někteří koukali celý den na YouTube. Mnozí vedoucí tento nákladný projekt chtěli využít pro svůj kariérní postup. Výsledkem je, že vývoj stál přibližně 200 milionů dolarů. Dle všeho nikdo neočekává návrat této obří investice.

Dalším průšvihem je Beyond Good and Evil 2, které se nachází ve vývojovém pekle téměř 15 let a zdaleka se neblíží dokončení. Zaměstnanci Ubisoftu doufají, že úspěšné budou další plánované tituly. Pak by se nálada ve společnosti měla výrazně zlepšit. I když náladě nepřidává povinnost vrátit se z home office do kanceláře na alespoň dva dny v týdnu. Zaměstnanci to považují za další finanční zátěž poté, co se kvůli pandemii koronaviru „zabydleli“ doma.

Co dalšího máme od Ubisoftu očekávat:

  • Project Over: nový Ghost Recon (2025)
  • Project Blackbird: Far Cry 7 (2025)
  • Project Maverick: multiplayerové Far Cry (2025)
  • Assassin's Creed Hexe (2026)
  • Assassin's Creed Invictus (2025)
  • Remake Splinter Cella (2025-2026)
  • Nová značka: extrakční střílečka z prostředí druhé světové války (2026-2027)
  • The Division Heartland: bez termínu
  • Project Obsidian: Remake Assassin's Creed 4 Black Flag

Jak vidíte, Ubisoft do dalších let vsadil na známé značky, nostalgii a live service. Až čas ukáže, zda to bylo správné rozhodnutí.