Předaleká galaxie už pokaždé představovala příležitost odvyprávět ten nejunikátnější mezigalaktický příběh. Značka Star Wars byla po léta opečovávána a přinášela nám kinematografické i herní zážitky, které bylo radost objevovat. Škoda jen, že Star Wars Outlaws zřejmě nebude jednou z nich.

Nová videohra ve známém universu se snaží vykreslit unikátní, ale důvěryhodný svět, který bude poznávat každý fanoušek známé ságy. A v něm vám chce nabídnout poutavé a zábavné situace, které budete řešit uvnitř skvěle vystavených kulis kriminálního podsvětí. A zatímco se jí právě tohle daří, troskotá v tom nejzákladnějším aspektu, který hru dělá hrou: hratelnosti. Star Wars Outlaws je totiž titul studia Massive Entertainment spadající pod Ubisoft, a je tak další ze zástupu akčních adventur vytvořených podle generické šablony. A to je na ní neskutečně znát.

PŘÍBĚH BEZ DOBRÉHO HLAVNÍHO HRDINY

Star Wars Outlaws je akční adventura odehrávající se v otevřeném světě. Na celkem pěti planetách se budete muset vplížit do nepřátelských základen, využít svůj vylepšený blaster k jejich eliminaci i šplhat po troskách zanechaných válkou. Outlaws se totiž odehrává mezi pátou a šestou epizodou filmové ságy, a zatímco se Impérium snaží udržet své postavení, Rebelové mu v tom chtějí zabránit. Zbylý svět ne tak zcela hlídán zaznamenává nárůst kriminálních syndikátů.

Právě v tomto světě se ocitá i hlavní hrdina příběhu, Kay Vess. A tady začíná jeden z problémů, který titul má. Na příběhu o ambiciózní hrdince, která se snaží prosadit v podsvětí plném zrádců a vrahů, by ve svém jádru nebylo nic špatně. Jenomže hra mnohem lépe vypráví příběh okolního světa než samotné hlavní hrdinky. Ten je totiž většinu času poněkud přímočarý i mdlý. Na tom se podepisuje zejména fakt, že Kay Vess je nejméně zajímavou postavou ze všech, kteří v jejím vlastním příběhu figurují. Rozhodnutí i dialogy, které hrdinka vede, zkrátka působí zmateně i hloupě a je tak velmi těžké s ní sympatizovat.

Naštěstí na své cestě potkáte řadu postav, kterým se příběh daří okořenit. Mezi takové se zařadí bojový droid ND-5, vaše pravá ruka oplývající tajemnou minulostí, který s vámi povede jedny z nejlepších dialogů ve hře. Nebo tvrdí vládci podsvětí jako královna Ashiga nebo Surat. Osobní příběhy vedlejších postav tak přispívají k vykreslení samotného prostředí. Záhy se totiž opravdu budete cítit jako uprostřed zmateného světa, ve kterém pravda neexistuje a nelze se na nikoho spolehnout. Esenci kriminálního podsvětí tedy příběh buduje opravdu bravurně.

ÚŽÁSNÝ SVĚT SRÁŽÍ GENERICKÁ HRATELNOST

A to platí i o kulisách. Pokud jste milovníci značky Star Wars, pak budete milovat i svět Outlaws. Na své cestě navštívíte celkem pět planet: vyspělou Cantonicu, hornatou Tosharu, zamrzlou Kijimi, zalesněnou Akivu i důvěrné známou Tatooine. Každá planeta skýtá jinou část příběhové linie i jiná prostředí. Rozdíly pocítíte na fauně a flóře, terénu, obyvatelích i syndikátech, kteří ji zrovna dobývají. A na každé budete cítit, že žije vlastním životem.

Potkáte postavy, které reagují na vaše činy, případně můžete vy reagovat na jejich řeči a strasti. Například můžete jít po ulici a všimnout si, že zástupci některého ze syndikátů vydírají obchodníka. Pokud se rozhodne zasáhnout, můžete agresory uplatit, přesvědčit nebo je zneškodnit. Jindy vás postavy o pomoc vyloženě požádají. Ale také se nebudou zdráhat vás oklamat. Jeden z návštěvníků kantýny vám například může prodat VIP vstupenku, která, jak později zjistíte, je falešná. Planety tak nabízejí dostatečný prostor pro průzkum a současně se vás nesnaží zahltit 158 nevýznamnými událostmi. To ale neznamená, že je ve hře nenajdete vůbec.

ÚKOLY, KTERÉ BUDETE PLNIT, I HRATELNOST, KTEROU K JEJICH PLNĚNÍ BUDETE VYUŽÍVAT, JE ZKRÁTKA GENERICKÁ A DĚLÁNA PODLE JEDNÉ ŠABLONY.

Právě tady narážíme pravděpodobně na tu nejvíce problematickou část Star Wars Outlaws. Úkoly, které budete plnit, i hratelnost, kterou k jejich plnění budete využívat, je zkrátka generická a dělána podle jedné šablony. Ve hře budete podnikat pár základních činností: plížit se, střílet z blasteru, překonávat environmentální překážky, případně létat se svou vesmírnou lodí. Na tomhle poněkud základním výčtu aktivit by nebylo nic špatně. Ostatně tuto skladbu využívá řada jiných her a pro příležitostné hráče je právě šablona naprosto vyhovující. Problém ovšem je, že Star Wars Outlaws se pocit neustále repetitivnosti nedaří zamaskovat. A pokud to není vaše první hra od Ubisoftu, budete takové schéma až moc dobře poznávat.

REPETITIVNÍ REPERTOÁR HRATELNOSTI ZABAVÍ JEN NĚKOHO...

Stealth je jednou z nejhojněji využívaných mechanik. Titul se na něj opravdu připravil a je vám schopen nabídnout hřiště připravené na experimentování. Využít můžete ventilace, skryté uličky, nepřátele potichu přidusit nebo uspat. Případně je prostě všechny hlasitě zneškodnit. Jelikož jste zloděj – a co vidíte, to taky rádi ukradnete – využijete řadu nástrojů, jako je Data Spike pro otevření zámků či Slicer pro hackování systémů. Zatímco otevírání zámků zastupuje velmi zábavná rytmická minihra, při hackování budete muset využít logického uvažování. Obě minihry tak okořeňují zmiňovaný stealth. Ten ale sám o sobě není vždycky vyloženě dobrý. Vlastně jsem mnohdy měla pocit, jako by takové úrovně navrhovaly dva týmy. Jeden opravdu skvělý a jeden vážně špatný. Některé takové situace vás totiž opravdu budou bavit a budete se užívat hledání správné cesty. Jindy se ale stealth stane frustrující úlohou, kterou prostě musíte dodržet, i když se to vzhledem k level designu zdá nemožné.

Střelba je oproti tomu konzistentní. K dispozici máte svůj blaster, který postupem času poskytne tři moduly, každý určený pro jinou situaci. Případně můžete příležitostně a na pár chvilek popadnout nepřátelskou zbraň a zvýšit palnou sílu. V každém případě se se střelbou nemusíte setkávat tak často, rozhodnete-li se většinu úrovní řešit právě stealthem. Možná právě proto vám nebude vadit, že je vesměs průměrná a nesnaží se být jakkoli inovativní.

Jako průměrnou, byť zábavnou herní mechaniku bych mohla označit také průzkum. Titul vám dokáže nabídnout majestátní prolézačky například starou ztroskotanou imperiální loď, ale také nudné chodby imperiálních základen. Právě v takových situacích využijete svůj vystřelovací hák, lezení po zdech, tlačítka, nebo svého věrného pobočníka Nixe. Nejen, že jej využijete pro odlákání nepřátel nebo útoku, otevření dveří, vypnutí kamer, ale také při průzkumu, jelikož se dostane i na velmi stísněná místa. Tuhle roztomilou součást titulu tak budete využívat opravdu hojně. Počítejte ovšem s tím, že se ve vyhrocenějších situacích kvůli objemnému množství akcí, které Nixovi můžete zadat, také velmi lehce překliknete.

A když už mluvíme o průzkumu, nesmíme opomenout také jízdní prostředky. K dispozici dostanete vesmírnou loď Trailbrazer, se kterou si užijete vesmírné bitvy i dobývání kosmu. A co si budem, létat mlhovinami a objevovat její zákoutí nebo svádět boj se stíhačkami TIE je prostě parádní, zvlášť, když je jeho ovládání poněkud jednoduché. To ale neplatí o pozemním motorce, Speederu, který je na ovládání náročnější. Svou úlohu nicméně plní.

POKUD JSTE MILOVNÍCI ZNAČKY STAR WARS, PAK BUDETE MILOVAT I SVĚT OUTLAWS.

Co ale v případě pohybu, a to ať po svých nebo právě na Speederu, budete absolutně nesnášet, je orientace v prostoru. Nedělám si srandu, když řeknu, že tohle je jeden z nejhorších naváděcích systémů, které jsem ve hře viděla. Hra vám totiž poskytne kompas, který vás při zvolení jednoho z úkolů začne navádět, případně vám umožní zobrazit si bod v prostoru. Jenomže místo toho, aby vás bod v prostoru naváděl jednotlivými uličkami, se prostě zobrazí několik set kilometrů daleko od vás a je mu jedno, že když tímhle směrem půjdete, velmi rychle narazíte do zdi, hory či čehokoli jiného.

Dostanete se tak do situací, kdy budete zmateně pobíhat po uličkách měst nebo každých pět vteřin otevírat mapu, jestli jste náhodou neodbočili špatně. Zkrátka budete totálně frustrovaní, a to až tak, že budete chtít vyhodit ovladač z okna.

FRUSTRACI NENAPRAVÍ ANI NEROZLIČNOST ÚKOLŮ

Tomuhle pocitu ani nepomůže skutečnost, že jednotlivé úkoly jsou – stejně jako hratelnost – opravdu jednotvárné. Většinou budou mít jedno schéma, a to vplížit se na zakázané území, ve kterém se budete muset udržet ve stealthu anebo vlastní chybou či záměrem hry skončíte v přestřelce. Je pochopitelné, že nelze odlišit každý hlavní úkol, ale je zcela evidentní, že se Massive Entertainment u hlavní linky ani o nic jiného nesnažil. Samozřejmě, sem tam se vám naskytne mise, která bude zaměřená zejména na průzkum. Ale nic to nemění na skutečnosti, že neuvěřitelná četnost podobných úkolů, které se navíc začnou odehrávat i ve velmi shodných prostředí, začne být dříve či později ubíjející.

Tomuhle neduhu se maličko snaží předejít vedlejší mise či takzvané intelové mise. Na takové můžete většinou narazit při průzkumu světa. Sem tam odposlechnout nějakou informaci či si připlatit u obchodníků. V takovém případě se ale většinou jen přesunete z místa na místo, vykradete tajný úkryt nebo pirátský tábor a je to.

Jindy také můžete narazit na jednoduché náhodné události. Obranu křižníku či obyvatel, případně výhodnou nabídku od obchodníků. Jelikož ve hře můžete narazit na postavy, které vám pomohou vylepšit schopnosti i vybavení, musíte někdy také najít potřebné materiály. A když jsem takhle chtěla vylepšit svůj pásek, abych mohla nosit po ruce více lékárniček, potřebovala jsem velmi vzácnou látku. Jakou tu radost jsem měla, když jsem se rozhodla prozkoumat náhodně přistávající loď, abych zjistila, že ji obývá obchodník přesně s touhle specifickou surovinou. Takové momenty si na Star Wars Outlaws jednoduše zamilujete.

SYSTÉM REPUTACE JAKO NEJLEPŠÍ HERNÍ ČÁST

A milovat budete ještě jednu věc: systém reputace. Ten je totiž dle mého názoru tím nejlepším, co vám titul nabídne. Jak už jsem zmínila, světu Star Wars Outlaws dominuje několik kriminálních syndikátů. Přesněji se jedná o Pyke Syndicate, Crimson Dawn, Hutt Clan a Ashiga Clan. Každý syndikát má své zájmy, své členy i své úkoly. A současně jim patří některá území na jednotlivých planetách. Abyste se na taková území dostali, případně se mohli těšit z dalších odměň, musíte s každým syndikátem udržovat dobré vztahy. Toho dosáhnete jednoduše: plněním kontraktů, předáváním informací či vhodným rozhodnutím. Jelikož se tyhle syndikáty úplně nemusejí, často se vám stane, že vás hra vybídne, abyste se přiklonili pouze na jednu stranu.

A právě tohle funguje naprosto úchvatně a mnohdy mě to donutilo rozhodnout se nikoli morálně, ale tak, aby to bylo výhodné pro mě. Zatímco mě tak Crimson Dawn naprosto zbožňoval, oháknul mě do jejich uniforem, pustil mě téměř kamkoli, Pyke Syndicate vypsal odměnu na mou hlavu. A jak jsem si zavařila, když jsem zrovna potřebovala na jimi vlastněné území. Vaše reputace u syndikátů navíc ovlivňuje mnohem více. Svůj status můžete využít při zjišťování informací o zakázce, při kontroverzních situacích ve světě či nakupování u obchodníků. A jelikož si ve hře musíte vylepšovat svůj blaster, Speeder i Trailbrazer, dokonce i záleží na tom, jaké oblečení nosíte. Pokud tedy chcete využít různorodých výhod, mít dobrou reputaci se zkrátka vyplatí.

SKVĚLÉ NÁPADY, ŠPATNÉ PROVEDENÍ?

Představte si tak mou frustraci, když vím, jaké na jedné straně skvělé aspekty Star Wars Outlaws nabízí, ale na straně druhé se samo schází zcela průměrným příběhem, jednotvárnou hratelností i šablonovitými úkoly. A abych to uvedla na pravou míru: na šabloně nemusí být nic špatného. Pokud jste dlouho žádnou hru od společnosti Ubisoft nehráli, případně budete chtít nasát úžasnou atmosféru, pak vás bude titul opravdu bavit a můžete si ho užít. I já sama jsem se u některých částí opravdu zabavila. Ale pokud hledáte cokoli víc, Star Wars Outlaws tím jednoduše není.

A nepomůže tomu vlastně ani grafické zpracování. Titul na konzoli PlayStation 5 můžete odehrát v režimu kvality či režimu výkonu. Zatímco kvalita vylepšuje zejména rozlišení a textury světa, během čehož snižuje snímky za sekundu, výkon dělá přesný opak. A v případě obou režimů hra vypadá… v pohodě. I když na zadek si z toho nesednete.

Podobné tvrzení můžeme prohlásit i o technickém stavu. Ačkoli mi nic nebránilo v dokončení některého z úkolů, hra mi po jejich dokončení někdy přestala fungovat, případně jsem narážela na mírné glitche či bugy, případně jsem musela znovu načíst hru, jelikož se mi zasekla některá interakce s postavou. Naštěstí ale nic, co by nebylo opravitelné.

To, co tak tuhle audiovizuální část zachraňuje nejvíce, je hudba, která je opravdu autentická k celému tématu značky a vhodně dokresluje nejrůznější situace.

Star Wars Outlaws tak rozhodně není špatnou hrou. Je ale hrou, kterou zároveň definuje slovo, jímž jsem ve své recenzi nešetřila. Dokáže být zkrátka také frustrující. Je totiž vidět, že vývojáři měli velmi přívětivou představu, kterou se jim zčásti dokázalo naplnit. A právě díky tomu si ji řada hráčů užije i přes své neduhy. Nemění to ovšem nic na tom, že jinak titul oplývá řadou neoriginálních aspektů, které náruživější hráče jednoduše neuspokojí.