Recenze · Fallout 76 · v sobotu 1. 6. 2019 12:36
Fallout 76 - Zalehli jsme granát za Vás
Po tom co Bethesda vydala koncem minulého roku Fallout 76, strhla se okolo něj obrovská vlna kritky. Mezitím nám však byly slíbeny updaty a postupné vylepšení hry. Jak to tedy vlastně po takové době dopadlo. Inu, pojďte se na to podívat s námi!
Když se z vaultu leze po čtyrech...
Vítejte v Appalachii! Části Nové Virgínie, která se naštěstí vyhnula epicentru jaderného výbuchu a byla pouze lehce olíznuta atomovým zářením. Ze slavného Krytu, nesoucí pořadové číslo 76 vylézáte po pět a dvaceti letech od momentu kdy Asie svrhla na Ameriku jaderné hlavice. Samozřejmě že vylézáte až jako poslední, po tom co ste zaspali celé ráno dne D, s řádnou kocovinou z párty která proběhla poslední noc. Pokud by jste náhodou nehráli některý z předchozích dílů, můžete si poslechnout služebnické roboty a ti vám objasní základy jak přežít. V momentě kdy se otevírá víko atomového krytu a dostáváte se ven, se cítíte vážně epicky! Tenhle pocit však přejde velmi rychle. Na E3 v roce 2018 nám bylo řečeno, že nový Fallout bude zatím ten s nejhezčí krajinou, nejvíce oslnivou grafikou a že se dočkáme zcela nového báječného, naplněného světa, plného blízké kooperace mezi hráči, ale je to právě opuštěnost, která ho úplně pohřbila. Dostáváte se do obrovského, prázdného a smutného světa. Rozlehlostí se mapa podobá čtyřce, čili sakra spousta prostoru, kam se vydat, jenže nikde nepotkáte ani živáčka. Bethesda zkusila vsadit na to, že si hráči vystačí bez NPCček, pouze s pár roboty, rádii, holotapetami a to hlavní s ostatními hráči! No a tady nám zase trošku nevyšly počty... Na jednom serveru, je totiž horní limit dvaceti čtyř hráčů! Čili šance, že někoho potkáte v normálním módu na tak velké ploše je fakt mizivá. A když říkám „v normálním módu“ narážím na to, že v poslední z aktualizací nám tvůrci naservírovali ještě jeden, který je dle mého názoru, daleko zábavnější! Pvp je v něm totiž zapnuté permanentně pro všechny. To dává hře zcela nový náboj, jelikož se s nimi můžete prát o rafinérie, předbíhat se v serverové tabulce skóre nebo bojovat o jiné formy odměny. I zde je dokonce možnost týmů, naneštěstí vzhledem k tomu že na mapě jsou vidět pouze první tři hráči z tabulky málokdy potkáte jedince, co se Vám nepokusí ustřelit hlavu, jednoduše proto, že může!
Co se normálního modu týče ostatní hráče sice vidíte na mapě, ale nemáte žádný důvod proč se za nimi vydávat, stejně jako oni nemají žádný, vydat se za Vámi. Tedy leda že by se Vám zastesklo po teplotě lidského slůvka, v tomto případě efektu interaktivních animací, hřejících u srdíčka! Pokud náhodou na někoho narazíte, málokdy se podaří dostat ho do týmu. Proč taky? On má své vlastní mise a vy ty své, znuděné jedince, kteří by ochotně utíkali vypomoct s vaším úkolem zde příliš nehledejte.Ovšem jedna z možností ve kterou vývojáři věřili, že bude hráče spojovat, jsou eventy pro všechny v reálném čase. A opět ani zde se to příliš nepovedlo. Úkoly jsou většinou nudné, zdlouhavé a odměny jsou sakra nízké! Celkově, abyste se dostali k lepším věcem a mohli se pustit to silnějších lokací, potřebujete strávit spoustu času pouhým korzováním světem tam a zpátky, dosáhnout úrovně převyšující minimálně dvacet abyste za něco stáli. Hlavní příběh hry je samozřejmě přežít, a založit znovu civilizaci.Co samozřejmě nezamrzelo je že zůstali power armory! Robotická brnění, jež se dají sehnat již od relativně nízkého levelu a postupně vylepšovat! K jejich plnému ovládání je potřeba určitý druh paliva, „Fusion Core“, který naštěstí není až tak těžké získat, ale i tak je to docela otrava, vzhledem k tomu jak rychle se vybíjí. Jejich hodnoty přidané vašemu charakteru jsou za to však velmi příjemné.
Budujeme nový domov
Půjdete ve stopách lidí před Vámi a postupně se budete učit nové triky, do svého campu. CAMP je vaše přenosná základna. Můžete ji vybalit prakticky kdekoliv, postavit okolo své výrobní stanice, obranné věže a nebo rovnou pustit uzdu kreativity a postavit nějakou monstrózní vilku, kterou se pak bude kochat každý kdo půjde okolo. A pokud se někdy rozhodnete, že svou základnu chcete přemístit jinam, můžete za drobný poplatek, s tím že vše co jste měli postavené v poslední lokaci zmizí, a buď vrátí se buď v podobě materiálu nebo ho můžete někde opět rozvinout se svým campem.
Co Vás bude prudit samozřejmě ze všeho nejvíc jsou transkace. Vzhledem k tomu že původním plánem bylo, že si hráči budou předávat a prodávat potřebné suroviny a výrobky mezi sebou, což se samozřejmě nedělo, nám Bethesda v poslední aktualizaci přinesla možnost ve svém campu vytvořit veřejný obchod! Má sice ještě své mouchy, ale určitě je to skvělý krok kupředu, vzhledem k tomu, jak těžké bylo předtím shánět od někoho vybavení. Jediný interaktivní obchodník ve hře je poblblý robůtek, jehož můžete najít na každém nádraží. Kolem něj, nebo poblíž stanice se většinou nachází i automaty primárně se zdravotnickými potřebami a municí. Bohužel pro hráče jsou ceny tak přísné, že jsem si většinou radši rozmyslel utratit všechny víčka za pět nábojů, a šel si je raději z někoho vyrubat mačetou...
Na druhou stranu, od rádií, jenž Vás budou poučovat o tom co máte kdy a kde a jak stavět, si budete chtít dávat co chvíli pauzu, je zde spousta vedlejších úkolů. Ty se většinou aktivují tím, že někomu prolezete počítač, přečtete si poznámku anebo se přichomítnete do některé ze situací v městech. Právě zde se občas můžete dočkat příběhu, který Vás opět trochu posadí do té Fallout atmosféry, nicméně, tak jako tak, dozvídat se příběh z textu na obrazovce, je na dnešní dobu už trochu mimo...
Ze souboje s AI se stává nudná rutina
Nepřátelé které můžete potkat jsou kromě hráčů s aktivovaným pvp pouze mutanti, zrůdy a roboti, neboli opět nám ubyl faktor lidskosti. Zdá se že čas postapokalyptickým anarchistických vandalů má teprve přijít. I tak, právě tím že bojujete proti něčemu nechutnému, co vypadá že nemá úplně nejlépe rozvinuté inteligenční schopnosti, si v soubojích připadáte lehce znuděně a pud sebezáchovy si dává pauzu, protože od něčeho co na sebe nechalo spadnout bombu, příliš lstí a kliček nečekáte. V tento moment se ze souboje s umělou inteligencí stává nudná rutina, kdy se pouze krčíte, vystřelíte, krčíte, vystřelíte a takto se opakujete několik minut, jelikož zbraně nejsou kromě legendárních kousků příliš silné. V případě bossů pak bývají přímo k ničemu a člověk musí přejít k silnějším kvérům nebo výbušninám. Naprosto rozdílný zážitek je ovšem, pokud se vydáte do survival módu, kde bojujete proti reálným osobám a pokud potkáte někoho s vyšším levelem, musíte zapojit všechny mozkové závity, abyste ho přechytračily.
I technika vás dokáže zklamat
Co Vás ovšem zaručeně dokáže dostat do velmi nepříjemné situace, jsou lagy nebo chyby v grafice, které ještě stále nezmizely! Chvilkové výpadky FPS a mrznutí obrazovky, je nejčastější potíž zřejmě u všech hráčů. A to nejen při soubojích, kdy Vás mohou stát i život, ale i třeba v momentě, kdy se rozběhnete trochu rychleji. Od patche hned první den po vydání, jsme viděli několik dalších, jenž měli záseky odstranit, nebo alespoň redukovat na absolutní minimum. No zdá se, že se stále úplně nepoštěstilo.Strom schopností je sice pojat ještě poněkud složitěji než například ve čtyřce. Avšak každá z vašich dovedností kterou si chcete vylepšit, má v nabídce několik výborně popsaných karet, pro danou oblast. Ve výběru se tak určitě neztratíte a vždy si najdete, potřebnou schopnost na vylepšení.
Jinak se toho moc.. nezměnilo na ruce máte stále stejného pip-boye, se stále stejným rozložením. Většina jídel je stejná, zmutovaná zvířata jsou stejná, zkrátka prakticky všechno co si můžeme pamatovat ze čtyřky, včetně chyb, zůstalo, až na to, že nám sebrali NPCčka a přidali multiplayer. Hra tímto tahem získala nádech a působení nedodělanosti. Podobně jsou na tom servery, jež přestávají zvládat už v momentě, kdy se více hráčů najednou rozhodne třeba střílet. Nejednou jsme takto byli ze hry vyhozeni.
A jak to končí?
Suma sumárum, spousta bugů a lagů, prázdný smutný a ošklivě vykreslený svět, který s oblibou padá, a kromě možnosti tahat si na zádech svůj tábor, nic nového nepřibylo. To jsou hlavní důvody v kostce, proč si od nás nový Fallout 76 odnese pouze 3 body z deseti a upozornění pro všechny, kdo by ještě zvažovali jeho koupi – nedělejte to.
- Nové zbraně
- Multiplayer
- Přehledný strom schopností
- Prázdný ošklivý svět
- Lagy
- Chybí faktor lidskosti