Recenze · LEFT ALIVE™ · ve čtvrtek 25. 7. 2019 18:19
Left Alive mělo zůstat ještě chvilku na papíře
Každoročně si vybíráme tu nejlepší hru roku. Kolikrát se nejedná o jisté rozhodnutí, protože se nám někdy nakupí více výborných titulů. Na čemž není samozřejmě nic špatného. Nesmíme ovšem ani zapomínat na nejhorší hry roku. Letošní rok ovšem nenabídl úplně špatné hry, spíše zklamání například v podobě Anthem. Během pár hodin, které jsem strávil u Left Alive, jsem došel k závěru, že tu máme nejspíše prvního favorita na nejhorší titul roku 2019.
Duchovní nástupce Metal Gear Solid?
Left Alive mělo velmi vysoké cíle, protože se snažilo využít díry na trhu po Metal Gear Solid sérii a být jakýmsi duchovním nástupcem, ovšem se spoustou převratných novinek. Pojďme ale začít příběhem, kterým je série od Kojimy proslulá. Left Alive se odehrává v roce 2127, ale pokud opomineme obrovské mechy a vybavení vojáků, tak se celý design, jenž měl na starosti Yoji Shinkawa, japonská herní legenda, inspiruje ve vybavení sovětských vojáků během studené války. Již zmíněné mechy vytvářel dokonce Toshifumi Nabeshima, který pracoval na značce Armored Core. Na příběhu dokonce makali špičky z Final Fantasy a Kingdom Hearts, takže hra by měla být promakaná do posledního detailu. Opak je ovšem pravdou. Vše začíná poměrně nadějně, kdy nám jsou představeny dva východoevropské státy, jež jsou kvůli politickým rozdílům ve válce. Máme tu militantní Garmoniyi, která se snaží zabrat město Novo Slava svého souseda. Mimochodem, stejné státy se objevují i v sérii Front Mission, jedná se tak o malý spinoff. V okupovaném městě se setkáváme s našimi protagonisty: Mikhailem, mladým vojákem, kterému zničí jeho mecha Wanzera, Olgu, jež stotožňuje silný ženský charakter a Leonid, bývalého revolucionáře, který byl prohlášen za mrtvého. Postupně se budou postavy střetávat a jejich příběhy se začnou propojovat. Díky tomu, že se jedná o spinoff, tak samotný lore světa je bohatý a velmi propracovaný, bohužel to stejné se nedá říct o příběhu Left Alive. Jedná se o jakousi telenovelu, kdy postavy se chovají naprosto hloupě a spokojeně si pobíhají po okupovaném městě a místo toho, aby se zabývali útěkem, tak raději řeší několik let staré konflikty. Což je opravdu škoda, protože hra nabízí nádherné ukázky s hudebním doprovodem, který akorát dotváří napjatou atmosféru. Pokud by scénář nebyl natolik odfláknutý, tak by se mohlo jednat o dramatickou hru, která by se minimálně příběhem mohla vyrovnat Metal Gear Solid.
Pokud ovšem něco doopravdy nedává smysl, tak to je hratelnost. Ovládání je naprosto otřesné. Postava vás kolikrát neposlouchá, musíte se přímo nastavit před bednu, abyste ji mohli otevřít a citlivost míření je nevyrovnaná. Stačí trochu pohnout s nastavením a citlivost se minimálně ztrojnásobí. Míření nepomáhá ani podivné chování zbraní, kdy obyčejná pistole skáče víc nežli automatická puška, či minigun. A to nemluvím o ovládání mechů, které je ještě více krkolomné.
Kdo by ale používal ve stealth hře střelné zbraně, že jo? Tady dojdeme k největšímu problému samotné hry. Pouze si hraje na stealth hru. Vaše zbraně nemůžou mít tlumič, nemůžete potichu zabít nepřítele, jedině ho umlátit zbraní na blízko, čímž se ovšem můžete prozradit a asi největší problém: hra je silně skriptovaná. Vojáci mě odhalili a zabili, tak jsem si řekl, že na ně přichystám past a přechytračím je. Jenže oni nepřicházeli, dokud jsem nešel dostatečně blízko, tím mě ovšem odhalili. To je u podobného žánru nepřístupné. Většinu času tak budete muset jet Rambo styl. Musíte i několikrát následovat konkrétní cestu, jen protože to po vás hra chce. Po mapě nacházíte nejrůznější předměty, z kterých si vyrábíte léčivo, širokou škálu pastí a zařízení. Což by mohlo fungovat dobře, kdyby hra fungovala tak jak má. Naštěstí je tu jedna věc, která vám pomůže proklouznout kolem nepřátel, pokud vám to ovšem hra dovolí. Krom klasické mapy si můžete zapnout i mapu tepelnou, na které lze vidět kde nejvíce umírali ostatní hráči. Můžete se tak pokusit vyhnout nebezpečným oblastem. Takovou shnilou třešničkou na dortu je nevyrovnanost hry. Obyčejní vojáci mají lepší mušku a smrtelnější zbraně než samotní mechové. Pokud vás odhalí mech, můžete si v klidu odejít po svém.
Verdikt
Left Alive mělo ještě několik měsíců zůstat na papíře. Šance na úspěch byly vysoké, bohužel odfláknuté herní mechaniky a ovládání táhnou hru silně ke dnu. Hru doporučujeme na pouhé dva body z deseti s nadějí, že příští kolaborace velkých japonských vývojářů přijde s lepším projektem.
- Kinematografie
- Tepelná mapa
- Lore světa
- Ovládání
- Stealth mechaniky
- Nevyváženost