Vše je pokryto sněhem a ledem. Pro teplo a jídlo musíte nasadit vlastní život v nepřátelské a nehostinné divočině. Přesně v takovém světě se snaží přežít Ash se svou dcerou Alice. Aby toho ale nebylo málo, tak si Ashem pohrává “vnitřní hlas”, který jej drží při životě. Taky mu ale staví do cesty své nestvůry a jiné nástrahy. To vše ve zvrácené hře ve které Ashovi s každou smrtí sfoukne jede plamínek naděje. Je tak na Ashovi, jestli se dokáže téhle hře vzepřít a z cyklu smrtí uniknout.

Boj proti přírodě

Vašimi hlavními nepřáteli jsou zima a hlad. Váš tábor musí mít dostatek dřeva a jídla a tak je ze začátku hlavní náplní sběr dřeva a lov zvěře. I výpravách se vyplatí neumrznout a neumřít hlady a tak si musíte hlídat vlastní zásoby jídla a občas se porozhlédnou po nějakém úkrytu, kde se můžete zahřát. Svět je nevyzpytatelný a může vás zastihnout například blizzard, nebo se nad vámi prožene takzvaná “eclipse” a shodí na vás záplavu šrotu.

Kdyby vám tyhle hrozby nestačily, tak je svět samozřejmě plný hnízd a táborů nestvůr. Za jejich vyčištění můžete najít dost zásob a vyčištěné pevnosti slouží jako teleporty. Soubojový systém je ale bohužel neskutečně těžkopádný a ani rozmanitost nepřátel není nic moc. Silnějšími nepřátelé jsou jen barevné variace těch předchozích.Když takhle vyčistíte a vysbíráte lokace kolem tábora, musíte se logicky posunout dál za nevysbíranými zdroji. Čím dál od tábora se ale vydáte, tím nebezpečnější se svět stává. Na delší výpravy už tak potřebujete drobné upgrady zbraní, brnění a oblečení proti mrazu. Některé zvládnete jednoduše provést sami, některé vám zpřístupní postavení určité budovy v táboře a na některé pokročilejší ale musíte sehnat někoho schopnějšího. Během svých výprav totiž můžete potkat různé přeživší, kteří se mohou přidat k vám do tábora a každý má různé schopnosti. V kombinaci se správnou budovou tak můžete jejich schopností ke zpracování materiálů a vyrobení pokročilejších vylepšení, které v pozdějších lokacích potřebujete. Čím více přeživších v táboře máte, tím je rozmanitější výběr jejich dovedností a tím rychleji můžete v táboře stavět a získávat a zpracovávat suroviny. Navíc jsou někteří i schopní bojovníci a můžou vám pomoci na výpravách. Více lidí ale taky potřebuje více jídla a dřeva.

Více lidí, větší hlad

Díky lepšímu vybavení sbíráte stále více surovin pro ale stále více přeživších. Tahle zpětnovazební smyčka ve mně vzbuzovala silný pocit cookie clickeru, jenom se zajímavější hratelností. Z téhle smyčky vás ale může vytrhnout permadeath. Na začátku máte čtyři životy. Za vyčištění pevnosti od monster pak dostanete jeden život navíc. Pokud vám životy dojdou, začínáte úplně odznova. Vaše nová inkarnace si ale může vzít nějaké upgrady, suroviny a schopnosti do nového života. Prostě permadeath, jak to známe z roguelite titulů. Problém je, že roguelite tituly jsou z definice náhodně generované. Tady jedete znova úplně to stejné. Stejný příběh, stejné lokace a úplně stejné tutoriály. A to opravdu není motivace hrát dál.

Dohrát hru by mě mohl motivovat příběh, ale bohužel odhalování útržků není ta nejzajímavější metoda vyprávění. Odhalování příběhů vašich společníků s jejich rostoucí důvěrou a jejich interakce v táboře poskytují nějaký worldbuilding, ale kromě prvních setkání jsou to jen dialogy. Moc mému zážitku nepřidaly ani různé glitche a jiné technické nedostatky, které mi způsobily i lehčí flashbacky. A proč nemůžu otevřít mapu jedním tlačítkem. A proč mě kontejner neochrání před padajícím šrotem?

Fade to Silence je tak pro mě celkem zklamání. Zajímavý koncept a atmosféra mě nalákali, ale prostě nevyváží hlavní hratelnostní smyčku, která mi přijde jako vedlejší náplň k hlavní příběhové lince - která tu není. Nemám tak nic, co by mě hrou táhlo a fakt, že permadeath je prostě reset toho stejného příběhu, mě odradil nadobro. Sbírání surovin, budování a obrana tábora, průzkum nových oblastí - to všechno je fajn, na celou hru to ale prostě nevystačí. I přes zajímavý nápad tak nemůžu dát víc jak 5/10.