Ghost Recon: Wildlands by se dal považovat za takový lehký reboot série. Už se tolik nejednalo o taktickou střílečku ale o… no Ubisoftí hru v otevřeném světě. Na první počin v tomto novém směru měl ale dobře našlápnuto v mnoha mechanikách a případné pokračování by mohlo uhladit aspekty, které ve Wildlands lehce drhly a tenhle nový formát série Ghost Recon dotáhnout do opravdu propracovaného taktického celku. Rozhodně jsem se tak těšil, s čím Ubisoft přijde.No a pokračování ve formě Ghost Recon: Breakpoint, tuhle formu openworldového Ghost Reconu rozhodně posunul, ale nejsem si úplně jistý jestli dál. No a pokud se vám povede udělat iterativní pokračování, které je možná horší než původní díl, tak myslím že je na místě si říct: “Tak tohle jste podělali.”

Na Breakpoint se už žádná země za negativní reprezentaci nenaštve

Poprvé v historii série Ghost Recon se podíváme do fiktivního prostředí, a to souostroví Auroa, na kterém chtěl vizionářský miliardář, génius a filantrop Jace Skell vybudovat inkubátor pro Svět 2.0, ve kterém budou velkou část práce vykonávat autonomní stroje. Tenhle sen se ale samozřejmě masivně podělal po tom, co Skellovu o technologii projevily zájem vojenské organizace. No a už se nám tu rozvíjí klasický příběh o přebírání kontroly na ozbrojenými drony, a “ó proboha, co se to stalo, tohle jsem nechtěl, oni mě ty vojenský organizace podvedly”.

Breakpoint se chce příběh mnohem více zaměřit, abyste se opravdu mohli vžít do role člena speciální jednotky, který při havárii vrtulníku přišel o svůj tým a je sám uprostřed nepřátelského území. A to se mu daří – první půlhodinu. Samotný game design s centrálním hubem, kde potkáváte spousty ostatních hráčů už prostě tenhle příběh nabourává a jediné co z narativního zaměření zůstane jsou delší cutscény.

na taktiku v téhle "taktické" akci moc hledět nemusíte

Hodně hráčů si už u Wildlands říkalo, jestli je tohle ten pravý směr, kterým by se měla série Ghost Recon ubírat. No a Breakpoint bere základ z Wildlands a přidává další, více či méně vhodné mechaniky. Drobný survival je fajn, i když je to jen omezená výdrž a občas s hodí se napít, abyste si ji doplnili. Na druhou stranu si ale pod termínem “taktická akce” nepředstavím věci jako velmi rychlou regeneraci zdraví, looter-shooter postup a hromadu dalších extrémně arkádových mechanik. Ale jo, stále se zvedající číslíčka na mě fungují… I když dostanete baret s lepším hodnocením než vaše současná helma. Navíc si nemusíte všechny zbraně vygrindovat, ona se hra spokojí i vaší platební kartou. Jen pro ty skillpointy už po updatu budete muset skutečně hrát...

Ubisoft prostě rád nahází tunu věcí na hromadu – a tak nějak to má fungovat… Aby se té hromadě ale někdo vyznal, to už je na vás. A to neplatí jen u mechanik, ale i rozhraní. Neříkám, že se tohle UI vůbec nedá pochopit, ale zrovna proč je něco jako vyšetřování, kde prostě odkliknete, že ano – vidíte že máte dostatek důkazů, úkol může pokračovat, považováno za potřebnou mechaniku netuším…Jasně určitě se tu najde dost z vás, kteří si i přes pochybný gamedesign opravdu užijí kooperaci. Na tu se Breakpoint zaměřuje. To sice říká víc o vaší partě kamarádů, než o hře – protože třeba s vhodným kamarádem se budete bavit i v prázdné místnosti bez Breakpointu – ale jo, jako kooperační platforma pro vlastní zábavu Breakpoint poslouží. To už ale uměl i Wildlands... A neskutečné množství grafických glitchů, taky přidá pár zábavných momentů.

nemáte kamarády? tak teď se na vás vykašlali i AI parťáci (zatím)

Navzdory doporučení, že Breakpoint je nejlepší ve skupině, má asi nejvíc bavil singleplayerový stealth postup. Oproti Wildlands tu nemáte AI parťáky (teda, do budoucího updatu). Rozhodně bez nich ale nejste bezmocní. Různé vybavení ať už hořák pro vstup do lokace, tak drony pro likvidaci více nepřátel najednou dělají z Breakpointu celkem slušnou stealth akci… teda dokud vás nezačnou hlodat mizerná AI a dost těžkopádný pohyb v kombinaci s otřesným adaptivním systémem krytí, který vás dokáže pěkně potrápit i v přestřelkách.Poslední nám zbývá PvP mód Ghost War, který je nyní dostupný už od vydání a tvoří celkem příjemnou součást hry. Sice zatím není největší výběr herních módů – je tu klasický deathmatch a сука-блядь-rush-B, rozhodně je ale příjemné zahrát si proti (většinou) racionálně smýšlejícím nepřátelům. Díky už zmíněné AI je taktika nalezení dlouhé chodby a její zneužití k vystřílení celé základny v singleplayeru ideální, protože jednotky prostě budou slepě nabíhat jedinou cestou a jejich potřeba krýt se bude nulová.

No jo, hratelnost Breakpointu se tak v různých módech pohybuje do “oh, ok” po “ugh”. Za co přece jen musím Ubisoft pochválit, je ten otevřený svět samotný. Auroa vypadá skvěle ať už jsou to travnaté kopečky s ševelící trávou ve větru, zasněžené vrcholky hor anebo moderní vědecké areály a stylová městečka. To vše dává dohromady opravdu pěkně působící svět a přijde mi možná až trochu škoda, že jsou body zájmu rozesety tak řídce a nad většinou krajiny jsem jen prolétal.

Ono by možná bylo fajn skrz krajinu projíždět, kdyby nebyl jízdní model v Breakpointu skoro stejně divný jako ve Wildlands. Breakpoint se ale drží svého trendu sidegradovaní a i když je jízdní model jiný, rozhodně není výrazně lepší.

A to je bohužel celý zážitek z Breakpointu. To, co je fajn, tak už buď bylo ve Wildlands, nebo je fajn, ALE je tam nějakej masivní poděl... A pokud nastřelíte slibný koncept, tak se logicky bude od pokračování očekávat uhlazení a dopilování hrubších mechanik. Pokud pak předvedete takový sidegrade, tak to prostě nestojí za to. Pro partu kamarádů jako kooperativní zábava bude fungovat Wildlands možná i lépe. Jako singleplayer tu pár výhod je, ale pohybový systém a AI opravdu nenadchnou. A pokud vás láká PvP ghost war, tak asi jako ok. Breakpoint se tak souhrnného doporučen prostě nedočká… Sice to není vyloženě špatná hra, rozhodně ale není dobrá. Víc jak 4 body tak ani dostat nemůže. A nezachrání to ani ten pěkný svět, kterého je do tohohle ztělesnění ubifikace možná i škoda.