Miles Morales jako Spider-Man pro PlayStation 5 se nachází v poněkud prekérní situaci. Už verze z roku 2018 vypadala na PlayStation 4 skvostně. Insomniac Games využili svého dlouho vyvíjeného enginu pro Sunset Overdrive a kompletně vše vytunili na volný pohyb ve městě v roli pavoučího muže.

Insomniac se nespokojil s náměty pro hru třetích stran a tak spolupracovali s Marvelem na vytvoření vlastního universa: Země-1048 – kde se příběh herního Petera Parkera a Milese Moralese střetne v jednom vesmíru. Právě PS4 verzi jsme označili v naší recenzi pomalu za nejlepší super-hrdinskou hru vůbec. S velkým obsahem přichází ale velká zodpovědnost a původní titul vlastnil také celou řadu chyb, které jsme si přáli vidět pryč. Proto ta prekérní situace.

Jak totiž chcete doplnit něco, co vypadalo, že je téměř dokonalé, a ještě ke všemu z rovnice odstranit Spider-Mana numero uno: Petera Parkera? Kdyby tuhle výzvu mělo na starost jakékoliv jiné studio, bál bych se. Insomniac jsou ale… blázni (myšleno v dobrém!) a teď se dozvíte proč.

HOUPEME SE ZAS A ZNOVU

Miles Morales přímo navazuje na poslední DLC „Město, které nikdy nespí“ z originální hry. Ústředním protagonistou příběhu se stává Miles, kterému zemřel otec policista a jeho matka kandiduje do městské rady v době, kdy společnosti Roxxon Energy chce kriminální skupina Underground ukradnout vzácný výzkum. Jo a taky ho kousnul geneticky upravený pavouk, čímž získal nadpřirozené schopnosti.

Hra je typickou městskou/bojovou akcí. Zakládá si na otevřených soubojích, svobodném pohybovém systému, to vše okořeněno mnohými quick-time eventy, komby a speciálními schopnosti Spideyho. Ty se ovšem nečekaně od Petera liší! Ve všech případech jste ale ten hodný soused Spider-Man, bojujete proti zločincům a ochraňujete nevinné. A když už se vám tohle vše začne zajídat, najdete zde plno dodatečného obsahu v podobě časových či pohybových výzev; všechny mise si můžete zkusit zahrát i ve stealthu nebo si jen tak užívat okolí.

Jestli jsme se něčeho báli v redakci, bylo to jednak, jak se nám zalíbí Miles jako hlavní hrdina. Jednak ale i otevírání stromu dovedností – a už teď můžeme prozradit, že Insomniac vše vyřešil s citem a přináší změny, které jsou mnohdy svižnější a lepší než u originální hry

SÍLA VENOMU

Začněme přímo u speciální síly Milese, takzvaný VENOM propůjčuje novému Spideymu bio-elektrické schopnosti, a tím pádem velmi odlišný druh stromu dovedností. Bio-elektřina dovoluje Milesovi přetížit či nabíjet různá elektrická zařízení, zrovna tak využít elektřinu při různých hádankách. A logicky i pro souboj. Spider-Man umí elektrifikovat nepřátele, ale může si pomoci i oblekem. Pro Milese je oblečků sice méně, a to platí i pro modifikace, ale jdou ruku v ruce s tím, že menší je i samotná hra.

Spider-Man: Miles Morales, ačkoliv se tak tváří, není vyloženě druhý díl, jako spíše vánoční speciál.

New York je kompletně zasněžený a příběh se odehrává v období adventu. Mapa nemá přehnaně moc aktivit – všechny podléhají logice příběhu, a pokud chcete, nemusíte je vlastně ani řešit. Byla by to ale chyba. Například otevírání bonusových schopností je podmíněno speciálním zkouškám Petera, které jsou rozeseté různě po městě. Slouží jako nenásilný tutoriál a ještě si tím osvěžíte prvky z roku 2018. Naučíte se v nich správně bojovat, rychleji se pohybovat a jako odměnu si odnesete bonus do dalších misí. Obzvlášť musím ocenit, že se vývojáři poučili a vylepšili pohybový systém - že je responzivnější. V Milesovi se daleko lépe orientuje s kamerou a jde se dostat tam, kam potřebujete.

To není vše, sbíráním součástek Undergroundu nahradili vývojáři šílené otevírání věžiček – když truhlu vytrackujete, můžete využít součástky k výrobě a zlepšení svého Spidey-vybavení. Ta dávají třeba lepší neviditelnost, vylepšení zdraví či odolnosti – má to jen háček, vždy můžete mít na obleku jen dvě taková vybavení. Takže měnit upgrady mezi misemi nebo v průběhu misí je úplně běžnou praxí.

Ať už proti vám bude stát ROXXON, gangsterské jednotky Undergroundu či budete vypomáhat ostatním lidem v New Yorku, neviditelnost je asi největším a tím nejlepším dodatkem, který Miles mohl dostat.

Díky tomu, že se může kdykoliv zneviditelnit, mají najednou souboje a sledovačky lepší dynamiku. Neviditelnost vám vydrží jen chvilku, ale dává vám alespoň šanci se nepřátelům ztratit z dohledu, když vás odhalí a ještě třeba zvrátit fakt, že jste se nechali nachytat. Nicméně, jakmile vás jednou nepřátelé spatří, tak o tom, že je mezi nimi Spider-Man, ví a změní lehce své chování. Často si mezi sebou nepřátelé povídají a dokážou dokonce kontrolovat pozice dalších jednotek na hlídce. Když se dlouho neozývají, tak ani neviditelnost vám nepomůže. Je to ale výborná věc a hraní s Milesem mě díky tomu bavilo o mnoho víc.

OPODSTATNĚNÝ SPIN-OFF?

Ono to dává nakonec smysl – tyhle změny v herním designu jsou poměrně zásadní. Nejde jen o fakt, že hra je vyvíjena předně pro PlayStation 5. Miles má sadu schopností, které by jako DLC nefungovaly.

Rozhodnutí tak udělat oddělený spin-off se dá odpustit. Obzvlášť, když si s Milesem budete užívat létání městem, které je díky nativnímu 4K rozlišení daleko daleko daleko lepší. Miles také se svým kamarádem dostanou nápad založit appku: Hodný soused Spider-Man. Pryč jsou generované nahodilé události. Takhle, ony se stále dějí, ale nyní si je můžete z appky vyvolat sami a pomáhat lidem, kdy vy chcete.

Hlavní příběhová linka vám vystačí na cirka 6-7 hodin, s vedlejšími úkoly a plněním misí na 100 % se vyšplhá čas klidně k 25 hodinám. A jistě: toho obsahu je daleko méně, ale je zároveň výpravnější. Musím přiznat, že se mi celý příběh jevil jako taková mini-epizoda velkého Marvel filmu. Vím, že si teď lehce protiřečím, ale to jen proto, že hra není film, film není hra – takže se ta velikost přirovnává těžce.

Chtěl jsem hlavně vyzdvihnout, že jsem u hry strávil kolem 15 hodin. A prvních 8 jsem se bavil tak, jak dlouho u žádné launch exkluzivity ne. Insomniac připravili perfektní koktejl všeho, co se jim na původním Spider-Manovi povedlo a umíchali z toho speciál, který pokročil i technologicky.

KONEČNĚ RAYTRACING

Hru na PlayStation 5 můžete hrát ve dvou režimech – v obou případech získáte nativní 4K. Najdete zde volbu „výkonu“ a „věrnosti“.

Podle toho se vám hra bude vykreslovat s dodatečnými efekty. Režim výkonu znamená 60 snímků. Což je neskutečně sexy na konzoli vidět. Režim věrnosti zamyká snímky na 30, ale přidává ray-tracing, efekty kamery a realističtější světla a stíny. Dobrá zpráva je, že v drtivé většině případů ani rozdíl nepoznáte. Ale změny tam skutečně jsou, jakmile se podíváte na odrazy a stíny.

Polemizovat nad tím, zda takové detaily přidávají na hratelnosti, nemusíme - nepřidávají. Nicméně na celkový dojem ze hry rozhodně vliv mají. Už jen fakt, že PS5 skutečně zvládá ray-tracing v nativním 4K při 30 snímcích, je super zpráva.

S MILESEM SE NEVIDÍME NAPOSLEDY

Když si vzpomenu na mou recenzi Spider-Mana z PlayStation 4, vlastně si říkám, že jsem byl dost přísný. V zásadě šlo o skvělý hratelný příběh, netradiční městskou akci s výbornými herci, hudbou, efekty – a to platí i pro Spider-Man: Miles Morales.

Jen s tím rozdílem, že zde skutečně není otravné otevírání věží, zdlouhavé opakující se mise, hlavní mise si navíc lze kdykoliv zahrát znovu a vypilovat v nich postup. Když k tomu přidáme technologii a fakt, že se vizuálně může Spider-Manovi rovnat na PC maximálně Control, máme tady vlastně dost horkého adepta na „spin-offiádu“. Nevěřím totiž, že se s Milesem uvidíme naposledy.

V rámci této hry získáte konzistentní titul, který si užijí i ti, kteří Spider-Mana nehráli. Budou se možná ztrácet v detailech, ale příběh Milese stojí na svých vlastních základech a to je hrozně fajn. Hromada lidí prostě nečekala, že by Miles Morales někdy mohl být víc cool než Peter Parker. Ostatně o tom je příběh hry také - Milese každý jen podceňuje, protože to vypadá, že je jen „ten druhý“. Pravdou ale je, a teď si vypůjčím jednu hlášku z reklamy, co jsem slyšel: že se dvojky musí dvakrát víc snažit. A za to Insomniacu díky.

Příkladem budiž i to, že opravdu máme mód s 60 snímky za vteřinu, který přidává daleko lepší responzivitu. Vývojáři šli dokonce o kus dál a nabízí oblek s funkcemi z animáku Paralelní světy, který jsem si neskutečně oblíbil. Jednak skin má zaintegrovaný dobře známé komiksové Ben-Day Dots, ale obzvlášť skvěle vypadá 60fps při zapnutém módu alternované snímkovací frekvence, kdy je Miles vykreslován stejně jako ve filmu. A aktivovat si lze i komiksové bubliny.

Insomniaci dokonce podporují rovnou fotomód, který nabízí celou řadu funkcí – od selfies, až po nasvícení scény dodatečnými světly.

Mohl bych vám vyprávět o Milesovi hodiny, ale lepší bude, když si ho zahrajete sami. Jakmile tedy budete mít možnost. Z recenze jsem se snažil vyškrtnout celou řadu věcí, které vás čekají jako překvapení. Bohužel jsme nedostali možnost zatím vyzkoušet PlayStation 4 verzi, ale SONY slíbila, že se k nám kód dostane – tak poté ukážeme větší rozdíly.

Jen dodám, že DualSense byl při hraní cítit – haptická odezva pravé nebo levé strany ovladače, ucítíte tlukot srdce či pnutí pavučin při jejich vystřelování pomocí adaptivních spouští.

Spider-Man: Miles Morales možná není pro ty, co očekávají velký 50hodinový titul. Nabízí ale dost obsahu na více než tři večery. Má výbornou hratelnost. Stabilní 4K obraz, ať už v 60 nebo 30 snímcích. A taky má své chyby. Například různá „déjà vu“, kdy vidíte stejné animace a recyklované questy svého předchůdce. Ale ty tentokrát snadno odpustíte díky kvalitě. Vážně doporučujeme!