Magazín · Novinky · ve středu 10. 2. 2021 14:48
Budoucnost her od Ubisoftu: Čeká nás více free-to-play her?
Leden a únor bývá období, kdy se společnosti ohlížejí za jednou z nejdůležitějších částí roku. Podzimní nálož herních hitů a následné období Vánoc pravidelně přináší herním společnostem největší peněžní zisk. Tahle část roku se tak stává pro většinu společností kritickým. O své výsledky ve třetím čtvrtletí fiskálního roku se s námi podělil i francouzský vydavatel Ubisoft, který si za poslední tři měsíce roku nadělil pod stromeček krásné výdělky.
REKORDNÍ ZISKY
Třetí čtvrtletí finančního roku společnosti Ubisoft bylo poměrně rušné. Francouzské studio mělo během tří měsíců hned řadu velkých vydání. Mezi říjnem a prosincem jsme konečně měli možnost si zahrát Assassin's Creed Valhalla, Watch Dogs: Legion a Immortals Fenyx Rising. Zapomenout také nemůžeme na nejnovější Just Dance a je třeba dodat, že vše navíc zkomplikovalo vydání nových konzolí. Některé hry se tak dočkaly dvojího vydání, včetně titulu z roku 2015 Tom Clancy's Rainbow Six Siege.
Zdroj: 20th Century FoxUbisoft odložil i Avatara. Jak jsou na tom Skull & Bones a Beyond Good and Evil 2?
Ubisoftu se tak za končící čtvrtletí podařilo vydělat přibližně jednu miliardu euro. Tohle číslo je pro francouzskou společnost rekordní a o více než 500 milionů eur vyšší než ve třetím čtvrtletí předchozího fiskálního roku. Velikou roli v tom samozřejmě hrají nově vydané tituly. Například nové díly Assassin's Creed a Watch Dogs se na konci roku 2020 dostaly mezi čtyři nejprodávanější hry na konzole Xbox Series X/S a PlayStation 5. Velikou zásluhu na rekordních příjmech však mají i starší tituly. Ty jsou zodpovědné za čistý zisk ve výši 306,1 milionů euro a zažily tak nárůst oproti předchozímu roku o více než 50 milionů. Například finanční ředitel Ubisoftu, Frederick Duguet, vyzdvihuje nárůst zisků u franšíz, jako je Assassin's Creed, Far Cry či The Crew. Dále pak tituly ze série Just Dance zaznamenaly finanční růst příjmů až o 200 % a Duguet pochválil i přínos jejich free-to-play titulu Brawlhalla. Zajímavým číslem také je, že z celkové miliardy eur byl zisk z digitálního prodeje 588,4 milionů.
CHYSTÁ SE ZDRAŽOVÁNÍ?
Dalším velkým tématem, které se řešilo v nedávné finanční zprávě, bylo zvyšování cen her. Od vydání konzolí PlayStation 5 a Xbox Series X/S patří diskuze o zvýšení cen her, aby vyhovovala postupnému zvyšování hardwaru, mezi ty nejžhavější. Řada titulů Sony, včetně Spider-Man: Miles Morales, Sackboy: A Big Adventure a Demon's Souls, zaznamenala nárůst ceny na zhruba 70 dolarů za kus. Jak se zdá, tak Ubisoft je další společností, která zvažuje zvýšení nákupní cenovky.
„Pokud jde o ceny, analyzovali jsme konkurenci v posledním čtvrtletí a stále hledáme nové příležitosti,“ uvedl Duguet a objasnil, že tým „doposud nepřijal žádné rozhodnutí.“ Zdá se tak, že by Ubisoft mohl v budoucnosti zvýšit cenu svých her podobně jako Sony či Activision, který se zdražením přišel krátce po japonském gigantu. Podle řady zastánců je tento přístup férový, přičemž analytik NPD Mat Piscatella na podcastu Virtual Economy tvrdí, že hráči by měli platit prémii za přístup ke hře v den, kdy vyjde. Bývalý předseda Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios, Shawn Layden, zase tvrdil, že nová cena kryje vyšší náklady na vývoj u titulů nové generace. Odpůrci zdražování naopak tvrdí, že cenovka 70 dolarů nestojí za to, aby hráči na sebe brali riziko nakupovat hry při jejich vydání. Po zkušenostech s tituly jako Cyberpunk 2077, Marvel's Avengers a Anthem, které doposud nenabízí to, co před vydáním slibovaly nebo nedostály slibovaným kvalitám, se ochota hráčů hazardovat s novými tituly zmenšuje a vyšší cenovka by řadu uživatelů mohla odradit úplně.
ČEKÁ NÁS VÍCE FREE-TO-PLAY?
„Řadu let jsme se drželi šablony, že ročně vydáme tři až čtyři AAA tituly, a proto se tímto trendem budeme držet i ve fiskálním roce 2022,“ řekl finanční ředitel Frederick Duguet. „Vidíme však, že postupně přecházíme od modelu, který se původně zaměřoval výhradně na vydávání AAA her, k modelu, kde sázíme na kombinaci velkých AAA titulů společně se silnými hrami, které dlouhodobě podporujeme. Náš program však doplňujeme i řadou free-to-play her a ostatními prémiovými zážitky.“
Plány Ubisoftu pro fiskální rok 2022, který začíná v dubnu letošního roku, se dle slov finančního ředitele nemění a můžeme se těšit na vydání až 3 nových velkých titulů. Do budoucna se však francouzští vývojáři nechtějí spoléhat jen na tvorbu velkých her. Až 9 % podnikání Ubisoftu v současnosti tvoří práce na mobilních free-to-play aplikacích; investice do tohoto odvětví se má však v budoucnu zvyšovat. To vše především díky jednomu z nejdůležitějších investorů, čínské společnosti Tencent. Generální ředitel Yves Guillemot také poznamenal, že další důležitou součástí portfolia společnosti budou hry s dlouhodobým výnosem. Například šestiletý Rainbow Six Siege přidal za posledních 12 měsíců 15 milionů nových hráčů a od spuštění se tak zvýšil počet hráčů na 70 milionů. A stále zůstává hlavním zdrojem příjmů pro vydavatele.
Každopádně poslední finanční plán potvrdil, že Ubisoft má pořád velkou porci her v přípravě. S jistotou se tak můžeme těšit na Far Cry 6, Rainbow Six Quarantine, Skull & Bones, Riders Republic, Prince of Persia: Sands of Time remake a Roller Champions. Frederick Duguet také potvrdil dříve ohlášenou mobilní hru Assassin's Creed, která má vyjít v Číně s pomocí výše zmíněného investora Tencent. Dlouhodobé finanční zisky her jako Mario + Rabbids: Kingdom Battle, Far Cry 5, The Crew 2, Anno 1800, starší hry Just Dance, Assassin's Creed Odyssey a zmíněný Rainbow Six Siege však společnosti dokazují, že nepotřebuje stále produkovat velké hry, aby prokazovala značný profit. I když občas vydat takový finanční hit jako byl Assassin's Creed Valhalla, který lámal rekordy, se také může hodit.