Tak nám nedávno odložili Stalkera 2. Jsme ale přesvědčeni, že jen málokdo opravdu věřil, že se hry s podtitulem Heart of Chernobyl dočkáme 28. dubna/apríla letošního roku, jak bylo donedávna v plánu. Ačkoliv je toto datum nyní vzdálené zhruba tři měsíce, ze samotné hry jsme toho dosud příliš neviděli, a tak mohl snadno vzniknout dojem, že vývojáři ze studia GSC Game World ještě nejsou na vydání zcela připraveni.

Přestože měl tedy původně vyjít už za několik měsíců, je S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl stále docela velkou neznámou a mohl by se směle zařadit po bok celé řady záhad, s nimiž se v černobylské Zóně setkáváme již od roku 2007, tedy od vydání prvního dílu s podtitulem Shadow of Chernobyl. Proto nebude od věci si nyní shrnout to málo, co o celém projektu víme, abychom nastínili, že v tomto případě byl odklad opravdu nevyhnutelný.

V první řadě je třeba si uvědomit, že stávající studio GSC Game World není ten samý tvůrčí celek, který má na svědomí hry S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl, Clear Sky a Call of Pripyat. Původní studio bylo totiž uzavřeno na jaře roku 2012, pravděpodobně z finančních důvodů, a spolu s ním vzaly za své i jakékoliv tehdejší plány na plnohodnotný druhý díl, k jejichž oznámení došlo o dva roky dříve. Opětovné otevření GSC Game World formálně proběhlo až během prosince/decembra 2014, tehdy se však světu představil víceméně nový tým. Ten nejdřív vydal strategii Cossacks 3, jakýsi kříženec pokračování a remaku prvního dílu Cossacks.

K opětovnému vývoji aktuálního projektu S.T.A.L.K.E.R. 2 (podtitul Heart of Chernobyl hra dostala až loni v létě) pak došlo na jaře 2018, což mimo jiné znamená, že strategie Cossacks 3 je pro tuto chvíli jedinou hrou, kterou nynější studio GSC Game World zdárně vytvořilo a vydalo. Přesto se tvůrci očividně nezalekli nesrovnatelně větších ambicí, které série S.T.A.L.K.E.R. nevyhnutelně přináší, a tak už více než tři roky čekáme na to, jak se návrat do Zóny povede.

Vývojáři ze stávajícího GSC Game World vyměnili X-Ray Engine, který poháněl předešlé hry ze série S.T.A.L.K.E.R., za zbrusu nový Unreal Engine 5, na němž od základu staví Zónu o rozloze 64 kilometrů čtverečních. Ta nabídne zcela nové lokality, například městečko Chernobyl-2, i místa známá z předešlých her ze série, třeba město Pripjať, Kordon, bažiny nebo radar Duga. V nové Zóně se navíc bude možné pohybovat bez jakýchkoliv loadingů, což je cíl, který měl již první pokus o vytvoření plnohodnotného druhého dílu série, jenž vznikal v GSC Game World ještě před uzavřením studia v roce 2012. Autoři však v posledních letech opakovaně prohlásili, že nynější S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl nemá s plány původních tvůrců na pokračování nic společného.

Jako zajímavost se sluší zmínit, že oznámení využití enginu od Epic Games v době, kdy byl ještě Unreal 5 hudbou budoucnosti, doprovázel render chleba. Tudíž bylo zjevné, že tvůrci z nového studia GSC Game World ví, po čem fanoušci nejvíce touží, protože chléb je koneckonců ikonická potrava stalkerů v Zóně. Veteráni se přitom s ohledem na volbu enginu ihned začali ptát, zda bude S.T.A.L.K.E.R. 2 exkluzivitou pro Epic Games Store, naštěstí ale bude hra k dostání i na Steamu. Po chlebu každopádně následovaly první koncepty i screenshoty a videa z enginu, které spíše než výsledný produkt demonstrovaly vizi a první kroky autorů.

Záběrů z hraní výsledné hry jsme se dočkali teprve minulý rok v létě a ani s informacemi tvůrci zatím příliš neplýtvali. Víme ale, že se tentokrát ujmeme role stalkera jménem Skif v nelineárním příběhu s více konci. O život v Zóně, který budou opět komplikovat zrádné emise, se bude starat systém A-Life 2.0. Těšit se můžeme také na nové anomálie, frakce, artefakty, detektory či mutanty vybavené novými modely chování.

V různých regionech Zóny nás dokonce čekají odlišné poddruhy mutantů, kteří mohou mít svá hnízda a lovit ve smečkách. Samozřejmostí je pak hutná atmosféra Zóny a nabídka více než 30 zbraní, které bude možné vylepšovat. Základní vylepšení provedete za chodu, pokročilejší změny vyžadují návštěvu technika. A jen tak mimochodem, z předešlých dílů se vrátí i některé speciální kousky, třeba Gaussova puška. Důležité také je, že vývojáři nehodlají zapomenout na co nejlepší podporu moddingu, který má napříč celou sérií značnou tradici.

S druhým dílem navíc S.T.A.L.K.E.R. opouští oblast titulů určených jen pro PC, jelikož hra kromě osobních počítačů míří také na Xbox Series X a S. Obě konzole slibují podporu ray tracingu, takže se bez ohledu na platformu můžeme těšit na pořádný vizuál, v případě Xboxu Series X se počítá i s podporou rozlišení 4K. Konzolová verze hry bude také již v den vydání k dispozici v nabídce Game Passu. Další novinkou pro celou sérii je plán na placený dodatečný obsah, a tak je již nyní jisté, že se dočkáme minimálně dvou příběhových rozšíření.

Na fanoušky, kteří hru zakoupí tradičními způsoby, pak čeká jedna příjemná připomínka starých časů. Podobně jako v případě předešlých her ze série se můžeme těšit na nadstandardní obsah krabicové verze, a tak v každé krabičce se hrou najdeme samolepky, průkazku do Zóny, dopis od vývojářů a steelbook. Dobrou zprávou pro mnohé fanoušky také je, že na PC bychom měli v krabičce najít aktivační klíč na Steam, ne na Epic Games Store.

Studio GSC Game World však chystá hned několik fyzických a digitálních edic, které lákají na množství bonusů, včetně kosmetického obsahu pro multiplayer. Přestože dnes není vnímáno jako kdovíjak zásadní nebo památná součást předešlých her ze série S.T.A.L.K.E.R., na online hraní dojde i tentokrát, s tím rozdílem, že multiplayer zahrnující klasický Deathmatch i Team Deathmatch bude do hry zdarma přidán až po jejím vydání.

Chybět naštěstí nebude ani česká lokalizace formou titulků. Ta vzniká zásluhou společností Playman a Comgad, které hru distribuují na našem trhu, přičemž čeština bude k dispozici jak na PC, tak Xboxu Series X a S. Některé pamětníky možná zamrzí absence českého dabingu, s nímž jsme se setkali v Shadow of Chernobyl a Clear Sky, ale už při hraní Call of Pripyat jsme si koneckonců museli vystačit jen s titulky.

A to je vlastně všechno, pokud pomineme občasné zveřejnění konceptů z vývoje nebo několik skladeb z herního soundtracku, jež jsou k dispozici třeba na oficiálním YouTube kanále tvůrců. Stále je tu tedy dost věcí, které o hře S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl nevíme. S jistotou ale víme jedno – vývojáři ze studia GSC Game World se budou muset hodně snažit, aby fanoušky uspokojili. Dosud zveřejněné informace jsou sice velmi slibné a příznivé, z větší části se však týkají novinek, které by klidně mohl nabídnout projekt z rozsahu Clear Sky či Call of Pripyat.

Na oznámení herních prvků, které nám opravdu vezmou dech, zkrátka někteří z nás stále čekají. Věci jako editor zubů, díky němuž bude mít každá postava v Zóně unikátní úsměv, nebo pětiminutové aprílové video zaměřené na model nože jsou sice zajímavé a zábavné, nicméně je zatím nelze považovat za důkaz toho, že tvůrci opravdu a bez jakékoliv legrace jdou tím správným směrem.

Zapomínat bychom neměli ani na marný pokus o vytvoření programu S.T.A.L.K.E.R. Metaverse, jenž si pohrával s konceptem metaverza a s technologiemi NFT a blockchainu. Vývojáři hodlali příznivcům těchto líbivých rádoby moderních slůvek nabídnout možnost stát se například NPC v samotné hře, a i když se studio GSC Game World opravdu snažilo celý koncept obhájit, ohlasy komunity byly natolik negativní, že byla celá iniciativa S.T.A.L.K.E.R. Metaverse zanedlouho zase zrušena. Po sobě zanechala jen zcela zbytečnou trhlinu v jinak dobré pověsti GSC Game World a pocit, že se tvůrci chtěli za každou cenu svézt na módní vlně nové technologie, kterou však značná část herní obce nenávidí. Pravdou je, že studio dosud neoznámilo nic, čeho by bylo možné dosáhnout výhradně s využitím kontroverzních NFT.

Situaci neusnadňuje ani skutečnost, že evoluce v oblasti moddingu série S.T.A.L.K.E.R. se nikdy nezastavila a dnes jsou volně ke stažení úžasné kousky, které mohou hravě konkurovat oficiálním, komerčním hrám. Populární jsou zejména sandboxové projekty, jež umožňují hráčům být takřka kýmkoliv a dělat v Zóně cokoliv, co člověka jenom napadne. Typickým příkladem takto zaměřeného modu je třeba Anomaly. Prvky jako ovladatelná vozidla nebo možnost být plnou součástí libovolné frakce přitom nemusí být ani zdaleka ty nejpůsobivější novinky či možnosti, které jsou na poli modů aktuálně k dostání. Představují ale ukázky častých snah fanoušků plně zrekonstruovat původní vize a ambice vývojářů, které se datují už k dlouholetému vývoji Shadow of Chernobyl. Stačí se podívat na populární modifikaci Lost Alpha.

Vývojáře zkrátka čeká několik nesnadných úkolů. Musí potěšit fanoušky, kteří čekají na plnohodnotné pokračování hry S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl přes 10 let. Musí dorovnat nebo ještě lépe překonat laťku nastavenou v oblasti moddingu a také musí sérii představit novým hráčům nejen na PC, ale také na konzolích. Někdo by mohl říct, že něco takového se studiu, které má za sebou pouze remake strategie z roku 2001, nemůže podařit. Zázraky se však v herním světě dějí.

Nezapomínejme ani na skutečnost, že před vydáním Shadow of Chernobyl se původní tým GSC Game World také nedal považovat za studio, které má již na kontě podobně zaměřený a rozsáhlý titul. Zkrátka a dobře, problémy, výzvy, značné ambice i nejistá očekávání provází tuto sérii odjakživa. Přesto jsme se již dočkali tří unikátních a bezpochyby kultovních her, na něž má smysl vzpomínat i po tolika letech. Nezbývá tedy než doufat, že se S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl se ctí zařadí mezi ně.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl vychází 8. prosince/decembra 2022 ve verzi pro PC (Steam, Epic Games Store) a Xbox Series X|S. Hra bude dostupná s českými titulky na všech platformách. Níže najdete ještě stávající oficiální HW nároky PC verze.

Minimální požadavky:

  • OS: Windows 10
  • Procesor: AMD Ryzen 5 1600X / Intel Core i5-7600K
  • Paměť: 8 GB RAM
  • Grafická karta: AMD Radeon RX 580 8GB / NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB
  • Pevný disk: 150 GB volného místa (doporučuje se SSD)

Doporučené požadavky:

  • OS: Windows 10
  • Procesor: AMD Ryzen 7 3700X / Intel Core i7-9700K
  • Paměť: 16 GB RAM
  • Grafická karta: AMD Radeon RX 5700 XT 8GB / NVIDIA GeForce RTX 2070 SUPER 8GB / NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti 11GB
  • Pevný disk: 150 GB volného místa (doporučuje se SSD)