Je to sotva měsíc, co jsme vás informovali o tom, že chystaný S.T.A.L.K.E.R. 2 nemá nic společného s původně vyvíjeným plnohodnotným pokračováním série, na němž pracovalo originální studio GSC Game World, než bylo v průběhu roku 2012 uzavřeno. Asi málokoho by napadlo, že postačí počkat několik týdnů a dozvíme se, co tato zrušená idea plnohodného pokračování série mohla konkrétně nabídnout, ale přesto se tak stalo. Nově totiž došlo na rozsáhlý únik zahrnující nejen různé obrazové materiály a dokument popisující design projektu, ale i zdrojový kód herního enginu a nehotovou verzi hry, která dle dostupných informací vznikla v prosinci roku 2011. Z té doby shodou okolností pochází jedny z posledních oficiálně zveřejněných obrazových materiálů ve formě devíti konceptů.

Přečtěte si také: Stalker 2 nemá nic společného s původně vyvíjeným, zrušeným pokračováním série

Komunita okolo série S.T.A.L.K.E.R. se přirozeně do úniku zakousla s chutí vyhladovělého snorka, a tak se YouTube plní množstvím videí, v nichž fanoušci ukazují lokace, vozidla, postavy nebo zbraně. Některá z těchto videí najdete níže, přičemž není těžké poznat, že původně vyvíjený S.T.A.L.K.E.R. 2 měl využívat engine X-Ray, který poháněl i hry Shadow of Chernobyl, Clear Sky a Call of Pripyat. Konkrétně šlo o novou verzi enginu s prostým označením X-Ray 2.0. Hru, na které pracuje studio GSC Game World nyní, však pohání Unreal Engine, i když zatím nevíme, jestli půjde o Unreal 4 nebo nadcházející Unreal 5.

Server Nintendo Smash se také podělil o několik konceptů z vývoje, které ukazují smrtící anomálie, nebezpečné mutanty, anarchisty a bandity, i o různé střípky z dokumentu o designu hry. Ten poměrně překvapivě obsahuje hned dva nástřely příběhu, z nichž jeden je zaměřený na putování bezejmenného stalkera se zasazením do roku 2015, tedy tři roky po událostech původní hry.

Stalker, kterého by se ujali hráči, měl být pronásledován nočními můrami o Zóně, a tak se vydá k samotné elektrárně Černobyl, aby našel odpovědi. Jak už to tak bývá, na cestě se měl zaplést do sítě intrik a mimo jiné potkat postavy známé z Shadow of Chernobyl, včetně Střelce/Streloka a Doktora a střetnout se s členy vědeckého institutu ChAZ, který má za cíl zkoumat proslulou elektrárnu. Dle dostupných informací mělo být jedním z nejdůležitějších prvků tohoto příběhu jakési zařízení, které umožňuje nahromadit energii z anomálií a s ní vytvářet nové artefakty. A co víc, toto zařízení mělo údajně pomoci se zničením nebo ovládnutím celé Zóny.

Dříve se však hovořilo o tom, že jsme měli ve zrušené verzi Stalkera 2 znovu hrát za samotného Střelce, protagonistu Shadow of Chernobyl. Tento směr popisuje druhý dostupný nástřel příběhu, podle něhož měl být Střelec vyloučen z institutu ChAZ ještě před začátkem samotné hry. Bez ohledu na verzi příběhu se pak počítalo s plnohodnotným otevřeným světem, který měl žít vlastním životem, nelineárními vedlejšími misemi, přítomností známých i zbrusu nových mutantů nebo s multiplayerem až pro 32 hráčů. Zajímavě zní také možnost dát dohromady vlastní skupinu stalkerů a s jejich pomocí například přepadnout nepřátelskou základnu.

Dokument dokonce hovoří o očekávané herní době. Vývojáři měli zjevně v plánu hlavní příběhovou kampaň zhruba na 10 hodin, a pokud by hráč chtěl plnit i všechny vedlejší mise, mohla se herní doba pohybovat okolo 30 hodin. To je další výrazný rozdíl oproti plánům na nynější pokračování série S.T.A.L.K.E.R., jelikož tvůrci nedávno prohlásili, že má být hra velmi dlouhá.

Dobrá zpráva pak je, že nynější studio GSC Game World se šíření informací a materiálů ze zrušené verze hry S.T.A.L.K.E.R. 2 nijak nebrání. Jeden z moderátorů na Discordu zveřejnil anglický překlad vyjádření zaměstnance studia, který na dotaz fanouška odpověděl, že se postoj GSC nijak nezměnil. Nadále tedy platí, že s aktuálně vyvíjeným titulem nemá původní verze nic společného, přičemž materiály, které nově unikly na internet, jsou přes 10 let staré a nyní mají spíše historickou hodnotu. Jestliže má o ně kdokoliv zájem, ať se baví.

Pokud bychom se takto pojatého Stalkera 2 dočkali, mohli bychom Zónu navštívit ve verzi hry pro PC, Xbox 360 a možná PS3. Ale to už je nyní historie, na kterou nakonec nedošlo. Stávající S.T.A.L.K.E.R. 2 je aktuálně ve vývoji ve verzi pro PC a Xbox Series X/S, přičemž datum vydání je nadále neznámé.