Série Dirt od Codemasters je s námi už nějakou dobu a všichni víme, že studio si s ní občas dělá, co chce. Podívejme se například na Dirt Showdown, kdy se vývojáři rozhodli udělat v podstatě FlatOut. Od té doby se nicméně série rozdělila na dva tábory. Jeden s podtitulem Rally, který se zaměřuje na realistickou simulaci rallye závodů. A druhý více arkádový s původním názvem – Dirt. Dnes se podíváme právě na pátý díl z tohoto arkádovějšího tábora. Jak Codemasters slibovali, s tímto titulem se vrátili ke kořenům druhého a třetího Dirtu a zároveň se zase posunuli o krok dál. Jestli tak chcete realistické závody, zde nehledejte. Jestli se ale chcete bavit a máte rádi trochu pohodovější jízdní model, tak jste na správném místě.

ARKÁDOVÉ ZÁVODY UDĚLANÉ SPRÁVNĚ

Hned ze začátku vás musím upozornit, že arkádovější závody, které Dirt nabízí, nefungují stylem „teď zmáčkni mezerník, abys začal driftovat“. Auta vám pouze více odpustí a budou se trochu jednodušeji ovládat. Stále si však zachovávají unikátní jízdní vlastnosti. Ideální pro ty z vás, co nechtějí hrát Mario Kart, ale realistickou simulaci také nemusí.

Ve hře naleznete klasickou kampaň, kde budete postupovat různými závody, kupovat si lepší auta a volit si sponzory. Typů závodů je zde hned několik. Můžete jezdit rally cross, ultra cross, sprinty, off-road, a dokonce pár dalších zajímavých módů, jako třeba závody na ledě, gymkhanu nebo takzvaný pathfinder. O variaci se prostě nemusíte bát. Jak map, tak závodů, a hlavně typů počasí je zde dost. Jediná část, kde Dirt možná trochu zaostává, je počet vozidel. Ve většině kategorií budete mít na výběr z přibližně šesti aut, což je asi dost. Jenže v některých speciálních kategoriích je opravdu pouze jeden stroj. Navíc si auta ani nemůžete nějak vylepšit nebo přizpůsobit jejich jízdní vlastnosti, a to je trochu škoda. Ehh... říkal někdo Škoda? Jo, ta je tady také. Dokonce ji dostanete hned jako první auto, což je celkem fajn. Mimochodem přísahám, že tenhle vtip jsem původně nezamýšlel.

DYNAMICKÉ POČASÍ PŘIDÁVÁ HŘE NĚCO NAVÍC, ŠKODÍ VŠAK OPTIMALIZACI

Abych nezapomněl. Pamatujete si, jak jsem říkal, že typů počasí je zde dost? Ono je to totiž jedno z hlavních zaměření tohoto dílu. Dynamické počasí vás bude provázet skoro v každém závodě. Někdy začne pršet a trať se promění v bahenné utrpení, jindy zase přijde sněžná bouře a vaše auto bude na zasněžené silnici hned neohrabanější. Nedej bože, aby se do toho ještě setmělo, protože to pak už neuvidíte vůbec nic. Právě toto měnící se počasí a stále posouvající se čas dne způsobuje, že i když pojedete nějakou trať v kampani třeba po třetí, nebude vám to vlastně vůbec vadit. Co vadit, často si ani nevšimnete, že je to ta stejná trať. Třeba když přijde mlha, tak ani nevíte, kde závod vlastně jedete. A umíte si představit můj výraz, když jsem zjistil, že se na mě řítí zatracená písečná bouře.

Jednu výtku bych ale přece jen k této dynamičnosti měl. Změny počasí i času jsou totiž často velmi náhlé a jednu chvíli tak jedete ve dne a najednou je noc. Jasně, chápu, když jedete pětiminutový závod, tak se tyto věci musí měnit rychle, ale umím si představit, že by právě třeba toto stmívání bylo roztáhnuto na dvě kola, namísto ani ne jednoho. Udělalo by to prostě věci trochu uvěřitelnější.

Mám také pocit, že právě tyto prvky pořádně uškodily optimalizaci hry. Rozhodně jsem totiž hrál tituly, co vypadaly lépe a hrál jsem je s více snímky za vteřinu. Dirt 5 nevypadá špatně. To ani náhodou. Ale třeba taková Forza Horizon 4 má zaručeně navrch. Počítejte tak s tím, že Dirt 5 dá možná vašemu stroji trochu zabrat. Osobně jsem narazil na občasné propady snímků a hra mi dokonce několikrát spadla.

KONEČNĚ DOBŘE UDĚLANÝ PŘÍBĚH

Teď už ale k jedné z nejvíce propagovaných novinek tohoto dílu. K dabingu! Počkat... k dabingu? Vážně? V závodní hře mě má zajímat dabing a příběh? Ok, dělám si srandu. Kdybych si opravdu nemyslel, že tato část hry je dobrá, tak bych ji ani nezmiňoval. Ale musím říct, že i když jsem byl velmi skeptický, je to asi poprvé, co mně přišel příběh v závodní hře zajímavý a dobře udělaný. Většina dialogů je totiž dělaná stylem podcastů.

Po každém milníku ve hře se vám spustí podcast, kde si povídají o vašem závodění a občas dokonce jako host dorazí vaše hlavní Nemesis hraná Nolanem Northem, nebo váš mentor hraný Troyem Bakerem, které jste mohli slyšet třeba v Uncharted. Vše to působí překvapivě autenticky a poprvé po dlouhé době mi přišlo, že neposlouchám pouze naskriptované dialogy, ale opravdu lidi, co prostě dělají podcast o mně. O to více důvěryhodně to působí, když vás zmíní pod vaší přezdívkou... v mém případě je to Omeleta. Navíc vás hra neuzamkne v žádné cut-scéně, během dialogů můžete většinou normálně projíždět menu a upravovat si vzhled vašeho auta, nebo samozřejmě můžete příběh naprosto ignorovat, pokud jste zde jen kvůli závodění.

SKVĚLÝ VÝBĚR HUDBY DOPLŇUJE ATMOSFÉRU

Celou hru doplňuje naprosto boží výběr písniček. Sice vám je zde nemůžu z důvodů copyrightu pustit, ale moje oblíbené jsou třeba Time To Dance od The Shoes nebo Timebomb Zone od Prodigy. Navíc tyto písničky nehrají jen suše přes zbytek hry, ale v závodech jdou slyšet z reproduktorů, které se nacházejí v různých částech tratí. Když tak budete projíždět kolem davu, uslyšíte super hudbu, zatímco všude jinde si budete moci vychutnat zvuk motoru. No, a kdyby vás nějaká písnička chytla, nebojte se, nepřeruší ji krom pár výjimek ani načítací obrazovka.

NE VŠE JE PERFEKTNÍ

Ne všechno je ale ve hře boží. Například jsem si všiml, že v mém autě nikdo nesedí. Jo, prostě je tam prázdná sedačka. Původně jsem toto chtěl dát do mínusů hry, ale ukázalo se, že je to pouze bug u mě ve hře, protože ve videích od ostatních hráčů nikdo tento problém nemá. Stále to podle mě však stojí za zmínku. A alespoň se nebudete divit, proč na mých záběrech nesedí řidič v autě. Dokonce ani ve foto módu. On ten foto mód mimochodem taky není nejlepší. Upravení parametrů objektivu nic moc nedělá, a dokonce se mi ani nepovedlo rozostřit pozadí fotky, ať jsem dělal, co jsem dělal. Vzhledem k tomu, že ve hře není přetáčení času, je navíc velice těžké trefit ten správný okamžik na focení. Zatímco třeba ve Forze můžete čas přetočit zpět, přesně kam chcete, a vybrat tu nejlepší chvíli. Tady se to nedá. Je sice fajn, že tady přetáčení času není, protože to dělá závody mnohem zajímavější, ale alespoň na to focení by se tato mechanika hodila.

Další věcí, která mě trochu mrzí, je aktuální absence podpory volantu. Na ovladači se hra sice ovládá dobře, ale přeci jen je to závodní hra a čekal bych, že volant bude podporován. Vývojáři naštěstí prohlásili, že podporu pro volanty přidají později v listopadu. I tak si ale myslím, že toto je zásadní věc, která zde měla být už při vydání. Jestli tak chcete trochu realističtější zážitek, budete si muset ještě chvilku počkat.

ZÁBAVNÝ MULTIPLAYER A KONEČNĚ OPĚT SPLIT-SCREEN

Ve hře najdete dokonce komunitou vytvořené mapy a tím pádem i mapovací nástroj. Můžete tak vytvářet menší i větší závodní nebo driftovací arény pomocí různých plošin a překážek. Už teď jsem narazil na pár překvapivě propracovaných map a nemůžu se dočkat, co se ve hře časem objeví. Systém hodnocení map funguje dobře a závodění na čas proti ostatním hráčům je na těchto divných tratích překvapivě zábavné.

Jestli máte tyto online prvky rádi, určitě vás potěší i přítomnost multiplayeru. Najdete zde jak klasické závody, tak i zajímavé minihry. Jako je Vampire, kde musíte nakazit všechny hráče, King, kde si musíte udržet korunu co nejdéle, nebo Transport, což je v podstatě Capture the Flag. Není to nic, co bychom neznali z jiných her, ale přítomnost těchto módů rozhodně neurazí.

Čím mě Codemasters opravdu potěšili, je možnost split-screenu, a to až pro čtyři hráče. Můžete si tak s vašimi kamarády zahrát na jedné obrazovce jakoukoliv mapu ve freeplayi nebo dokonce přímo v kampani. Tohle už se dneska moc nevidí a u mě za to má Dirt 5 velké plus.

DIRT 5 JE JEDNA Z NEJLEPŠÍCH ZÁVODNÍCH HER, CO SI MŮŽETE ZAHRÁT

S čistým svědomím můžu říct, že jsem si všechen strávený čas u pátého dílu Dirtu užil. Arkádovost řízení mi přijde tak akorát a auta se chovají všechna trochu jinak. Nemáte tak pocit, že byste stále jezdili v tom stejném jen s vyšší maximální rychlostí, čehož jsem se trochu bál. Editor barev aut by sice mohl být trochu pokročilejší, ale i tak jsem si v něm vyhrál a necítil jsem se vysloveně omezen. Nadchla mě dynamičnost počasí, která hře přidává opravdu hodně. Stejně tak skvělá hudba a překvapivě dobrý dabing a příběh. Je škoda těch pár nedostatků ve formě horší optimalizace, foto módu, zatím nepodporovaného volantu a lehkého nedostatku aut oproti konkurenčním titulům. I tak ale věřím, že toto je jedna z nejlepších a nejzábavnějších závodních her, co si aktuálně můžete zahrát. Proto pátému dílu Dirtu uděluji devět bodů z deseti a doufám, že v příštím díle se těch pár nedostatků vyřeší a třeba se hra posune ještě o krok dál. Kdo ví, možná se Dirt jednou dostane i na desítku.