Před necelými dvěma týdny jsme tu měli akci Starfield Direct a s ní nesmírně rozsáhlé a podrobné představení chystaného vesmírného RPG Starfield od tvůrců Skyrimu a Falloutu 4 ze studia Bethesda Game Studios. V celé té zhruba 45 minut dlouhé náloži novinek ale chyběla byť jen jediná zmínka o historicky dost možná nejdůležitější součásti titulů od Bethesdy Game Studios - velkorysé podpoře moddingu. Naštěstí se ale nemusíme bát, že by se tvůrci Starfieldu hodlali najednou obrátit k modderům zády. Spíše naopak.

Kreativní ředitel Todd Howard se v rámci Kinda Funny Xcastu rozpovídal nejen o životě na planetách, absenci rybaření nebo 30fps na Xboxu, ale i o modifikacích. Podle Howarda bude Starfield něco jako ráj pro moddery, přičemž nás ujistil, že podpora modů je součástí DNA samotného vývojářského studia, které si s tvůrci uživatelských modifikací rozumí už přes 20 let.

V tom se Todd Howard rozhodně nemýlí. Už kultovní RPG The Elder Scrolls III: Morrowind z roku 2002 spustilo díky otevřenosti herního enginu a snadné dostupnosti modderských nástrojů vlnu moddingu, díky níž vznikají nové mody pro Morrowind i v dnešní době. A z níž následně těžily tituly The Elder Scrolls IV: Oblivion, Fallout 3, Fallout: New Vegas (ten má na svědomí studio Obsidian Entertainment), The Elder Scrolls V: Skyrim, Fallout 4 nebo The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition.

Po vydání posledních dvou zmíněných her pak podpora moddingu přestala být výsadou PC. Nabídly nám totiž systém, díky němuž je možné si nemalé množství modů vytvořených v nástroji Creation Kit na PC stáhnout i na konzolích Xbox One a PlayStation 4. A to jednoduše skrz hlavní menu, byť za cenu deaktivace achievementů/trofejí.

Howard bohužel neřekl, jestli nás opět čeká možnost užívat si množství modů pro Starfield také na Xboxu Series X|S. Stejně tak nevíme, kdy oficiální modderské nástroje určené přímo pro chystané vesmírné RPG a aktuální verzi desítky let starého enginu, jenž nese prostý název Creation 2, vůbec vyjdou. Naznačil ale, že tentokrát se vývojáři nehodlají spokojit s prostou podporou moddingu.

„Pro nás je důležité, abychom modding nejen umožnili, ale abychom se na něm i podíleli,“ řekl Todd Howard. Bethesda Game Studios chce prý modderům co nejvíc usnadnit jejich práci a dát jim šanci udělat z moddingu nejen koníčka, ale také začátek kariéry herního vývojáře. Bohužel ani tuto zajímavou myšlenku nijak nerozvedl.

Skoro to ale zní, jako kdyby tvůrci chystali něco na způsob Creation Clubu, systému pro Skyrim Special Edition a Fallout 4, jehož prostřednictvím Bethesda prodává speciální, prémiové přídavky a doplňky vytvořené nejen zaměstnanci Bethesdy Game Studios, ale i externími vývojáři a zkušenými moddery. Na rozdíl od tradičních modů, které jsou stále k dispozici zdarma a volně distribuované přes web Nexus Mods a další zdroje, pak Creation Club zahrnuje oficiální podporu vydavatele, což znamená lokalizaci do více jazyků, interní testování nebo zachování možnosti získávat trofeje či achievementy.

Samozřejmě zahrnuje i četné stížnosti a posměšky mnoha hráčů, kteří při vidině jakékoliv koncepce „placených modů“ vidí rudě. Přestože Creation Club neznamená zpoplatnění jakýchkoliv již existujících modifikací a jde spíše o obchod s drobnějšími DLC, pod nimiž jsou zkrátka podepsaní různí autoři, kteří si mohou touto cestou trochu přivydělat. A jak se zdá, něco takového může nabídnout i Starfield, ačkoliv tentokrát mají zjevně tvůrci větší ambice.

V každém případě je jasné, že tradice moddingu her od Bethesdy Game Studios zůstává zachována. Tak je to správné, tak to má být. A my si nyní můžeme jenom představovat, co moddeři se Starfieldem spáchají. V redakci Indiana už třeba zazněl tip, že planeta, na jejímž povrchu najdeme celý Skyrim, na sebe určitě nenechá moc dlouho čekat. Díky podpoře moddingu by neměla být problém ani implementace jakékoliv fanouškovské češtiny. A teď nás omluvte, jdeme zapnout modifikovaný Morrowind, abychom si v Balmoře zašli do Mekáče.

Starfield vyjde 6. 9. 2023 ve verzi pro PC (Steam, Microsoft Store) a Xbox Series X|S. Základní edice hry bude také součástí Game Passu pro konzole a PC.