Magazín · Téma · v neděli 11. 6. 2023 22:31
Starfield pořád láká na 1000 planet a měsíc tam v dálce, který můžete navštívit
Akce Xbox Games Showcase a navazující Starfield Direct je úspěšně za námi, a tak máme za sebou také velkou nálož informací spojených s vesmírným RPG Starfield od tvůrců Skyrimu a Falloutu 4 ze studia Bethesda Game Studios. Zatímco první akce nám nabídla nový gameplay trailer, ta druhá je v podstatě virtuální návštěvou samotných vývojářů, kteří toho odhalili vážně hodně.
Zdroj: BethesdaStarfield v novém traileru ukazuje pestrá zákoutí vesmíru
Už od začátku bylo ale jasné, že i když je Starfield v některých směrech pro tvůrce z Bethesdy Game Studios krokem do neznáma a velkou novinku, v jiných jde o návrat domů a k tomu, co už dobře znají fanoušci ságy The Elder Scrolls a novějších Falloutů. Stačilo slyšet, když kreativní ředitel Todd Howard prohlásil cosi o tom, že můžeme svodně navštívit hory i měsíce, které vidíme v dálce. Jako kdybychom byli zpět v roce 2011 a koukali na představení Skyrimu.
Howard a jeho tým očividně také nehodlá ustoupit od svého slibu nabídnout více než 1000 planet. Na každé z nich nás ale čeká třeba pokročilé osvětlení zásluhou globální iluminace, jež nabízí světlo v závislosti na blízké hvězdě a složení atmosféry planety. Nechybí ani nový systém animací a tradiční možnost přepínat mezi pohledem z první a třetí osoby.
Vcelku tradičně působí i soubojový systém, protože při zkoumání planet, sbírání surovin a plnění misí samozřejmě narazíte na spoustu nepřátel. Jistě, aktuálně prezentované přestřelky působí dostatečně svižně a dynamicky, díky jetpacku se zlepšily i možnosti pohybu, ale herní prvky typu sbírání předmětů nebo prohledávání mrtvol dávají najevo, že někde tam hluboko uvnitř enginu Creation 2, který Starfield pohání, jsou pořád zbytky a základy technologií a mechanik, který nabídlo už legendární RPG The Elder Scrolls III: Morrowind v roce 2002. Pokud vás bavilo střílení a sbírání lootu ve Falloutu 4 nebo Falloutu 76, tady se budete očividně cítit jako doma.
Všechno ale nevypadá tak staře. Zatím je těžké soudit, jestli nás zase čeká běžný neduh her od Bethesdy Game Studios ve formě relativně nepřehledného inventáře, ale minimálně jeho možnosti, které zahrnují detailní náhled zbraní, skafandrů, jídel a dalších předmětů, působí dobře. S jistotou nás ale čeká staré dobré rychlé cestování, jež vám umožní se rychle vrátit i k vaší lodi.
Zdroj: Bethesda SoftworksHW nároky Starfieldu nejsou příliš krvavé, na Xboxu hra poběží jen při 30 snímcích
U ní můžete nechat některého z vašich společníků a Todd Howard odhalil, že se vrací jedna milá featura Falloutu 4 - robotický společník Vasco vás může podobně jako věrný Codsworth oslovovat jménem. Předpokládáme ale, že seznam dostupných jmen, jenž ve Falloutu 4 obsahoval třeba i různá specifická jména ze Star Wars, nebude ani tentokrát nekonečný.
Napříč Starfieldem nás pak čeká umělecký a designový styl, jenž vývojáři označují jako NASA-punk. Díky němu hra nabídne technologii, která je pokročilá, ale stále srozumitelná. Hlavně ale nabídne hvězdnou mapu, díky níž uvidíte, na jakých planetách existuje život, kde vás čekají mise a kde můžete narazit na bohaté zdroje. Dokonce nechybí ani možnost vybrat si přímo v náhledu planety, u níž zrovna jste, bod pro rychlé cestování. Ale pozor, pokud chcete s využitím gravitačního pohonu vaší lodi cestovat na nejvzdálenější místa na mapě, musíte nejprve vylepšit jak loď, tak vaše schopnosti.
Při cestování můžete každopádně narazit na různá města. Máme tu hlavně New Atlantis, dosud největší město, jaké kdy vývojáři z Bethesdy Game Studios vytvořili, a to z hlediska rozlohy, umění i počtu úkolů, na které zde narazíte. Do New Atlantis vás zavede také hlavní příběh, jenž se zaměřuje na frakci Constellation a kontakt s celou řadou svérázných postav. Pak tu máme třeba obří těžařskou kolonii jménem Cydonia, kterou najdeme na Marsu, nebo Akila City, jež se nachází v poněkud divočejší části vesmíru.
Kromě rozlehlých měst tvůrci lákají také na detailní systém tvorby postav, v němž si můžete vybrat jeden ze 40 předpřipravených záznamů. Následně vás čeká možnost detailně upravit vzhled, jenž zahrnuje třeba i volbu piercingu, nebo výběr pozadí postavy. To vám vždy nabídne trochu příběhového pozadí a 3 základní schopnosti.
Nechybí ani volba tří volitelných atributů, které mají své výhody i nevýhody. A i když se to zdá neuvěřitelné, jeden z těch atributů vám může zajistit nehynoucí, skoro až fanatický obdiv jistého blonďatého mladíka. Připadá vám to povědomé? Mělo by. A pokud ne, tady máte malou, ale klasickou nápovědu.
Zdá se, že výběr atributů může Starfield hodně oživit. Jeden z nich vám dovolí navštěvovat rodiče, které ale musíte finančně podporovat, jiný vám dovolí projít přes nepřátele bez boje, protože vyznáváte stejné náboženství. Jsou tu ale způsoby, jak se takových atributů zbavit.
Určité novinky najdeme i v oblasti schopností. Při hraní samozřejmě pořád sbíráte zkušenostní body a postupujete po úrovních, vylepšení nějaké schopnosti ale může vyžadovat splnění určité výzvy. Napříč pěti stromy a čtyřmi úrovněmi schopností nás čekají všemožné skilly zahrnující ovládání myslí mimozemských tvorů, už zmíněný jetpack, šikovnější plížení nebo lepší využívání vašich pěstí. Přičemž platí, že čím víc je chcete vylepšit, tím náročnější výzvy vás čekají.
Jelikož musíte cestovat vesmírem, přirozeně vás čeká cestování ve vaší vlastní lodi. Tu tvůrci popisují jako další postavu nebo váš vlastní mobilní domov, přičemž vše začíná ve vesmírných přístavech. V nichž můžete lodě kupovat, prodávat i upravovat a samozřejmě nechybí ani možnost vylepšování vašeho plavidla nebo výběr posádky. Můžete si tak koupit a vylepšit malou loď pro souboje ve vesmíru či větší koráb pro převážení a pašování nákladu. Očividně vám ale nikdo nebude bránit ve využívání a upgradování výchozí lodi jménem Frontier.
Systém vylepšování a upravování lodi vám umožní rychle sahat na jednotlivé systémy, jako jsou zbraně nebo štíty, a také podrobněji upravovat každou část plavidla, ať už jde o vzhled, systémy i rozvržení jednotlivých částí. Díky tomu není problém přizpůsobit si pohon nebo prostory pro posádku. A protože je pořád řeč o hře od Bethesdy Game Studios, různé moduly mohou zahrnovat stoly pro výrobu nebo prostory na ukládání a vystavování zbraní.
Na své cesty vesmírem si pak můžete vzít i různé společníky. Každý z nich disponuje vlastními schopnostmi i unikátními úkolovými linkami, poslouží jako posila pro posádku lodi a přátelství s nimi může vést až k hlubším vztahům a romancím. Společníky a členy posádky pak lze potkávat nebo verbovat ve městech nebo na cestách a jejich schopnosti mohou ovlivnit chod celé lodi, k níž je přiřadíte.
Vaše plavidlo se vám ale bude hodit i během vesmírného boje. Při něm je třeba dobře manévrovat a vhodným způsobem přiřazovat energii jednotlivým lodním systémům, ať už jde o pohon, zbraně nebo štíty. Nepřátelská plavidla pak můžete s využitím svých pilotních schopností nebo určitých skillů účinně proměnit ve vesmírný prach a loot shrábnout bez nutnosti opouštět kokpit. Ale také je lze prostě vyřadit a následně vstoupit na jejich palubu.
Kromě nepřátelských plavidel, která můžete pro obsazení přidat do své flotily, ale není těžké při cestování vesmírem narazit na všemožné stanice či bitevní a výletní lodě. A každá z nich funguje jako lokace, kterou lze navštívit. Aby toho nebylo málo, s cizími loděmi lze obchodovat a komunikovat a chybět by neměla ani funkce pirátství.
A jak vlastně funguje to obrovské množství planet? Samy o sobě jsou nepřekvapivě procedurálně generované a poskládané z různých kusů terénu, tvůrci ale připravili systém, který na ně umisťuje zajímavá místa, živé tvory, rostliny a ručně vytvořený obsah. Tvůrci slibují, že i když vaši přátelé navštíví stejnou planetu jako vy, čeká je úplně jiný příběh.
Při průzkumu planet se vám pak bude hodit váš skener, díky němuž lze podrobně analyzovat živé tvory i rostliny a tím sbírat zkušenostní body, dostávat odměny za kompletní průzkum planet nebo zjistit, jaké zdroje nabízejí místní zvířata a rostliny. Ty můžete za určitých okolností získávat po zřízení vlastní základny. Její stavba funguje podobně jako v předchozích hrách od Bethesdy Game Studios. Lze je postavit prakticky kdekoliv na jakékoliv planetě a můžete na nich zaměstnat své společníky, těžit suroviny nebo prostě žít. K dispozici jsou i různé moduly a módy kamery.
Nejen na svých základnách lze navíc upravovat a vylepšovat vaše zbraně, které zahrnují jak palné zbraně, tak hračky pro boj zblízka. Při kontaktu s nepřáteli se vám mohou hodit různá vylepšení v závislosti na prostředí a také je třeba zohlednit gravitaci, která není všude stejná. Někde přirozeně není vůbec. A máme takový pocit, že i při boji a přijde vhod fotografický režim.
Ačkoliv toho ale vývojáři z Bethesdy Game Studios odhalili opravdu hodně, je tu spousta věcí, které ještě neukázali nebo které během akce Starfield Direct nezmínili. Kupříkladu nepadlo ani slovo o přítomnosti nebo naopak absenci loadingů a velkou neznámou jsou také možnosti moddingu. Na něco si zkrátka budeme muset ještě počkat. Vypadá to ale, že Starfield je opravdu, ale opravdu obří hra.
Další novinky z Xbox Games Showcase 2023 najdete zde.
Starfield vyjde 6. 9. 2023 ve verzi pro PC (Steam, Microsoft Store) a Xbox Series X|S. Hra bude také součástí Game Passu.