Za deset dnů oslaví PlayStation 5 tři roky na trhu. Sony se konečně podařilo vyrobit dostatečné množství kusů a je připravena uspokojit poptávku po své nejnovější konzoli. Současně přichází s novým, menším modelem, jenž postupně nahradí ten současný. Každý, kdo si bude chtít nyní koupit PS5, tak by neměl mít problém ji sehnat.

Sony očekává jednu z nejsilnějších vánočních sezón. Herní divize už nyní hlásí, že měla rekordní druhé čtvrtletí. Za tři měsíce se podařilo do obchodů po celém světě dodat 4,9 milionu kusů PlayStationu 5, což je 48% nárůst oproti stejnému čtvrtletí loňského roku. Celkově má PS5 na kontě 46,5 milionu dodaných kusů.

V první polovině fiskálního roku bylo do obchodů posláno 8,2 milionu konzolí. Ovšem do března 2024 chce Sony prodat celkem 25 milionů kusů (za 6 měsíců se musí prodat 16,8 milionu). Prezident, provozní a finanční ředitel Hiroki Totoki tento cíl označil za obtížný, ale vánoční sezónu považuje za to nejdůležitější období roku. Pomoct má také Marvel's Spider-Man 2.

Nová reklama na konzoli PlayStation 5

Když jsme u posledního pavoučího dobrodružství, tak novinka od Insomniac Games za 10 dnů prodala 5 milionů kopií. Během prvních 24 hodin to bylo 2,5 milionu kusů, což z Marvel's Spider-Man 2 dělá nejrychleji prodávaný titul od PlayStation Studios. Jen pro představu, akční adventura God of War: Ragnarök měla za týden na kontě 5,1 milionu prodaných kopií a The Last of Us Part 2 za první tři dny více než 4 miliony. První Spider-Man od Insomniacu se dostal na 3,3 milionu za první tři dny.

Sony na PS5 a PS4 za čtvrtletí prodala 67,6 milionu kusů softwaru (meziročně o 5,1 milionu více). Digitální prodeje tvořily 67 %, loni to bylo 63 %. Japonská společnost ještě hlásí meziroční nárůst aktivních uživatelů PlayStation Network. V posledním měsíci čtvrtletí mělo PSN využívat 107 milionů unikátních účtů, předtím to bylo o pět milionů méně.

Co se financí týče, herní a síťové služby Sony vykázaly příjmy ve výši 954,1 miliardy jenů (6,35 miliardy dolarů) za druhé čtvrtletí roku 2023. To je meziroční nárůst o 32 %. Provozní zisk byl 4,89 miliardy jenů (324 milionů dolarů), což je meziročně o 16 % více, ale méně než v předešlých letech (21, 20 a 19).

ODKLAD POLOVINY LIVE SERVICE HER

V posledních týdnech ze všech stran přicházely nelichotivé zprávy o vývoji live service her v PlayStation Studios. Při prezentaci finančních výsledků vedoucí Sony moc detailní nebyli, i když něco málo jsme se dozvěděli.

Začátkem letošního roku bylo studio Bungie, kde vznikla série Destiny, pověřeno důkladnou revizí portfolia live service her. V Sony si uvědomují, že její týmy nemají s multiplayerovými hrami zkušenosti, předtím pracovaly čistě na příběhových titulech pro jednoho hráče. Tato kontrola vedla k odkladu některých her. Čas navíc má zajistit, že si hráči tyto hry budou dlouho užívat a oblíbí si je.

Současným plánem Sony je, aby šest titulů z 12 bylo vydáno do fiskálního roku 2025 (končí v březnu 2026). Zbývajících šest bude později. Pro Sony má být důležitá kvalita. Mezi odloženými je zřejmě online hra The Last of Us od Naughty Dog. V týmu mělo dokonce dojít k propouštění a projekt měl být de facto uložen k ledu, i když to později vyvrátil šéf vývoje s tím, že se na ní stále pracuje.

Příští rok má být pro PS5 a PC spuštěna PvP multiplayerová akce Concord od Firewalk Studios (ex-autoři Call of Duty, Destiny či Titanfallu) a vzniká rovněž online zážitek ve světě Horizon. Potom je tady PvPvE loupežná akce Fairgame$ od Jade Raymond a studia Haven pro PS5 a PC.

Pokud vás zajímá, jaké hry připravuje Sony na příští rok, tak jedinou oznámenou je střílečka Helldivers 2 pro PS5 a PC, dorazí 8. 2. 2024. Doufejme, že Japonci mile překvapí a příští rok nám toho přinesou více. Jedinou čistě singleplayerovou hrou je zatím oznámena akční adventura Marvel's Wolverine od Insomniac Games.