Společnost Bethesda Softworks dnes nemá moc dobrý den. Sice jsme se dočkali vcelku solidní bezplatné aktualizace Spider's Thread duchařské akční hry Ghostwire: Tokyo, díky níž jeden z novějších titulů japonského studia Tango Gameworks po roce časové exkluzivity pro PC a PlayStation 5 dorazil i na Xbox. Někteří majitelé Xboxu ale hlásí problémy s výkonem, zatímco pro PC hráče si Bethesda přichystala kuriózní a zároveň dost nemilé překvapení.

Z nějakého důvodu byla do PC verze Ghostwire: Tokyo až nyní přidána nepříliš oblíbená protipirátská ochrana Denuvo. Přitom hra se celý rok prodávala přes Steam i Epic Games Store bez přítomnosti jakékoliv specifické protipirátské ochrany, takže Denuvo až po roce od uvedení Ghostwire na trh je krok, nad kterým vážně zůstává rozum stát.

Nepřekvapivě se už také množí negativní uživatelské recenze na Steamu, v nichž hráči na Denuvo upozorňují. Nikdo z Bethesdy či studia Tango Gameworks se však k této změně dosud oficiálně nevyjádřil, takže můžeme jen hádat, proč si někdo až teď řekl, že je protipirátská ochrana dobrý nápad. Stejně tak zatím není jasné, zda má nějaký negativní vliv na výkon, jako tomu bylo v minulosti u několika jiných her. V každém případě počítejte s tím, že pokud si Ghostwire: Tokyo koupíte nebo stáhnete po vydání dnešní aktualizace, ochraně Denuvo neutečete.

To ale není všechno. Tvůrci chystané upírské střílečky Redfall ze studia Arkane dnes oznámili, že až hra 2. května/mája 2023 vyjde, na Xboxu bude nabízet jen Quality režim. To znamená, že prozatím se majitelé konzolí od Microsoftu musí rozloučit s vidinou hraní při 60 snímcích za sekundu. Na Xboxu Series X bude konkrétně Redfall v Quality režimu nabízet rozlišení 4K při 30fps, zatímco Xbox Series S nabídne 1440p a 30fps. Performance mód s podporou 60fps dorazí až později jako součást některé z aktualizací.

Pro Redfall to bohužel nevěstí nic dobrého. Jednak tímto vzniká představa, že tým Arkane Austin navzdory odkladu z minulého roku stále nestíhá a že Bethesda hodlá vydat produkt, v němž bude chybět důležitá funkce. Jednak jsou s ohledem na to, že Arkane minimálně nestíhá hru řádně optimalizovat na Xbox, na místě obavy, jak mohou vývojáři zvládnout optimalizaci PC verze.

Přitom původně v Arkane počítali s tím, že Redfall vyjde i na PlayStation 5, než Microsoft po koupi Bethesdy vývoj PS5 verze zatrhnul ve snaze udělat ze hry exkluzivitu pro svůj ekosystém. Nechceme ani pomyslet na to, jak by to vypadalo, kdyby tvůrci museli řešit ještě jednu platformu navíc. Může za stávající stav uspěchaný vývoj, nebo způsob využití enginu Unreal 4, u kterého mimochodem tvůrci zůstali právě proto, že by upgrade na Unreal 5 nestihli? Kdo ví. Teď je ale nejspíš ta pravá chvíle varovat všechny zájemce o Redfall, že tu nemusí být vše úplně v pořádku.