Magazín · Novinky · ve čtvrtek 30. 6. 2022 21:17
Největší tržby už nemá Bohemia Interactive, ale tvůrci Beat Saberu
Shodou náhod se dnes o hospodářské výsledky za rok 2021 pochlubila dvě přední studia: Bohemia Interactive a Beat Games.
Tvůrci survivalu DayZ a vojenské simulace Arma za rok 2021 mají tržby 1,12 miliardy korun, zatímco autoři hitu Beat Saber pro virtuální realitu se dostali na 2,3 miliardy korun. To je o necelých 65 % více než hlásili za rok 2020. U Bohemia Interactive se tržby zvýšily o 1,5 %.
Společnost Bohemia Interactive loni prodala 4,9 milionu her a dodatečného obsahu. Tržby táhly tituly DayZ a Arma 3. Celkově si hry od „Bohemky“ loni zahrálo 22 milionů hráčů po celém světě, klíčovým trhem zůstává Severní Amerika.
Kde je Bohemia Interactive nadále největším českým videoherním studiem, tak je zisk. Loni činil 616 milionů korun. U Beat Games, které vlastní společnost Meta (Facebook), byl 70 milionů korun, což je o 14 milionů více než před rokem.
Z výsledků Bohemia Interactive je také vidět, že bezplatné akci Vigor pomohlo vydání na PlayStation 4 a PlayStation 5, dříve byla hra pouze na konzolích Xbox a krátce předtím na Nintendu Switch. Pro PC zatím oznámena nebyla.
JAK SE DAŘILO JEDNOTLIVÝM HERNÍM TITULŮM BOHEMIA INTERACTIVE
Multiplayerový survival DayZ loni zažil výborný rok. Díky četným updatům zaznamenal výrazný růst popularity jak na PC, tak na konzolích a na tržbách z prodeje her se podílel z téměř 55 %.
Druhou nejúspěšnější hrou v tomto ohledu (s více než 30% podílem na tržbách) byla vojenská simulace Arma 3, a to zejména díky přídavným balíčkům v programu CDLC (obsah nezávislých komunitních tvůrců, vydávaný pod hlavičkou Bohemia Interactive).
Konzolová free-to-play akce Vigor zaznamenala ze všech her českého studia nejvyšší příliv nových hráčů (+6 milionů), na tržbách se díky prodejům kosmetických rozšíření a balíčků podílela z téměř 10 %.
Rušný rok zažila také kreativní platforma pro mladší hráče Ylands, která směřuje k uvedení na čínský trh. Bohemia Interactive ve spolupráci s českými školami připravuje její speciální verzi Ylands EDU, která bude v budoucnu sloužit jako učební pomůcka ve výuce programování.
Počet aktivních (unikátních) hráčů titulů od Bohemia Interactive globálně loni dosáhl 22 milionů. Největším trhem zůstávají Spojené státy (41 % podíl na tržbách), následují Německo a Velká Británie (obojí 6 %) a Kanada, Čína a Rusko (všechny se 4% podílem na prodejích).
„Bohemia Interactive má za sebou další mimořádně úspěšný rok, rok 2021. Navzdory tomu, že celý svět prochází ekonomickou i hodnotovou krizí, jsme pokračovali ve stabilním výkonu jak z hlediska tržeb, tak i počtu hráčů a v neposlední řadě se nám dařilo stabilně zvětšovat i naše vývojové kapacity. Většina z našich více než 370 spolupracovníků již pracovala na našich budoucích hrách, přesto naše stávající hry Arma, DayZ a Vigor i nadále oslovovaly miliony hráčů po celém světě. Díky tomu se nám podařilo i bez nově vydaného produktu zopakovat, a dokonce mírně překročit výborný hospodářský výsledek z roku 2020,“ komentuje loňský rok Marek Španěl, CEO Bohemia Interactive.
Na konci loňského roku představilo studio oficiálně také novou technologii – herní engine Enfusion. Ten bude tvořit pomyslné srdce většiny her od Bohemia Interactive v následující dekádě. Z pohledu investic a využití lidských zdrojů se jedná o nejnáročnější projekt českých vývojářů.
Zdroj: THQ NordicEx-tvůrci DayZ v Bratislavě chystají detailní lovecký simulátor
VÝHLED PRO ROK 2022
„V roce 2022 očekáváme u většiny ukazatelů oproti loňskému roku růst v řádu nižších desítek procent. Rozhodující bude dodržení plánovaného postupu vývoje u nových titulů, u kterých trvá vývoj roky a často bývá plný překvapení. Finanční výsledky jsou v našem odvětví z tohoto důvodu silně cyklické. Zároveň budeme klást důraz na zachování stabilní podpory stávajícího portfolia. Nadále se budeme věnovat posilování růstu na všech platformách, a to včetně těch mobilních.
Jedním z důležitých momentů v roce 2022 bude také náš vstup na čínský trh s herním titulem Ylands. Na projektu spolupracujeme s naším partnerem, společností Tencent. Značné úsilí a investice budou nadále směřovat do našeho multiplatformního engine Enfusion, který zajistí technologickou vyspělost titulů Bohemia Interactive v budoucích letech. Hráči a moddeři si mohou výhody nového engine vyzkoušet v naší novince, hře Arma Reforger,“ doplňuje finanční ředitel Bohemia Interactive Slavomír Pavlíček k tématu nejbližší budoucnosti studia.