Ylands je hra, která by se dala lehce připodobnit k Minecraftu. Dostanete se na pustý svět a musíte přežít, avšak důraz je kladen více na kreativitu a procházení světem než přímo na survival. Jedním z hlavních a největších prvků hry jsou však minihry či mody vytvořené hráči.

Explorace je tak trochu grind

Co se tedy týče klasického explorativního módu, kde si natěžíte materiály a postavíte domeček ze surovin okolo, tak ten v základní hře nenajdete, je totiž pouze v placeném DLC. Každopádně, pokud si chcete zahrát plnohodnotnou hru, tak doporučuji DLC zakoupit. Samotná explorace pak může opravdu působit lehce podobně jako Minecraft. Hned na začátku, ještě před startem hry, si můžete nastavit nějaká zjednodušení, jako třeba všechny recepty odemčené již na začátku. Poté se objevíte na ostrově, kde od NPC zjistíte potřebné informace k tomu, jak vlastně přežít. Ve hře se nachází systém hladu, teploty a podobně. Je tak nutné si najít jídlo, a to mohou být jak zvířata, tak ale třeba ostružiny, které můžete najít na keřích. Co se zimy týče, můžete si vycraftit teplejší oblečení, nebo můžete posedět u ohniště.

Co se pak týče craftingu, tak pro většinu věcí budete muset opustit první ostrov, od toho se také mód jmenuje explorace. Je nutné se dostat na další ostrovy, na to si můžete vycraftit například vor. Na každém ostrově pak na vás čeká něco jiného. Můžete tak potkat NPC, se kterým lze obchodovat, najít opuštěná obydlí, nebo dokonce potvory, co vás chtějí zabít. Někde najdete cennou rudu a někde nepřátelskou pustinu. Systém craftingu je celý skrze inventář v sekci výroba, kde máte recepty a po kliknutí na něj vidíte, jaké suroviny potřebujete.

Hra se tedy dá částečně srovnávat s Minecraftem, avšak i tak se jedná o jinou hru. Navíc je to tak trochu grind, než si natěžíte a vypálíte první železo, bude to trvat. Až vás tak zabije cosi v jeskyni, kde jste našli vzácnou rudu, budete naštvaní, pokud vás však tento žánr zajímá, budete se bavit a doporučuji tento mód zakoupit. Ještě musíme zmínit jednu věc, ve hře se nachází mikrotransakce, avšak nijak by vás neměly ovlivnit, můžete si zakoupit různé skiny, případně recepty na hotové stavby, nikdo vám však nebrání tuto stavbu postavit blok po bloku.

Pokud si však toto DLC nechcete kupovat, existují zde jisté obdoby modů, co vytvořili hráči, jedním z nich je například Lost Island, avšak není to ono.

Pro ty, co nechtějí zdlouhavě těžit, je tu mód pískoviště, dalo by se říct, že se jedná o kreativní režim, kdy máte přístupné všechny předměty a ve vaší kreativitě se meze skutečně nekladou. Od postavení velkolepého sídla, přetvoření světa či jeho nabarvení na růžovo. Pro umisťování bloků se pak ve hře nachází vcelku intuitivní nástroj, kde lze předměty otáčet, uchycovat je k mřížce a podobně.

“Módy" od hráčů vypadají zajímavě

Hlavní devízou hry je tedy editor, ve kterém můžeme udělat GTA, transport tycoon, brutální střílečku anebo kupříkladu skákačku. Nemusíte mít ovšem strach, že by to vyžadovalo znalost programování, to vám sice může pomoci, ale rozhodně to není podmínkou. Podrobně se k editoru dostaneme později, jakmile totiž hru zapnete, je nejlepší se s ní seznámit, a to prostřednictvím vybraných miniher. Od vývojářů je zde připravený mód PlayLands, ve kterém her najdete více. Jedná se o takové městečko, kde můžete i svou postavičku obléknout v závislosti na levelu, který máte. Levely získáváte hraním již zmíněných miniher, které se v tomto městečku nachází, je možné zapnout si náhodné vyhledávání, či si přímo u NPC vybrat konkrétní minihru.

Nakonec ve hře najdete již zmíněné komunitní hry, to může být například ten Lost Island. Častokrát se jedná o kreativní nápady, někdy o totální blbost, posouzení však necháme na vás. Některé z těchto her je možné hrát lokálně nebo v peer to peer, někdy je nutné se připojit na server, ale můžete zaplatit i vlastní server.

Propracovaný editor

Teď ale k tomu, když chcete obsah tvořit a nejen pasivně přijímat. V menu naleznete editor, ve kterém můžete vytvořit zcela nový svět, nastavit mu pravidla, přidat NPC, budovy, zkrátka cokoliv vás napadne. Můžete nastavit chování umělé inteligence, pohled kamery, možnost, co hráč může a nemůže. Jedná se o vcelku propracovaný editor. Vytvořenou hru poté můžete exportovat a na webových stránkách hry ji můžete sdílet na Workshopu.

Grafické zpracování snad ani netřeba hodnotit, zkrátka polygonový svět, co víc říct.

Vcelku zajímavý titul

Takže, jaké je tedy hodnocení… Byť se může zdát, že hra nabízí plno obsahu, spousta her je spíše jenom taková blbůstka a zabaví na pár minut a těch komplexnějších zde zatím tolik nenajdeme, což znamená jistou repetitivnost. To se týká i již zmíněných miniher v módu PlayLands. Rozhodně se ale nejedná o titul, který vás nadchne revolučními mechanikami nebo nějakým promakaným gameplayem. Pokud vám jde o survival, doporučuji zakoupit DLC explorace, kde si objevování a přežívání vyzkoušíte trochu jinak, než to znáte z Minecraftu. Se vším všudy se ale jedná o vcelku zajímavý titul, který vám dovolí se kreativně vyblbnout, či si užít nějakou tu srandu s kamarády. Vezmeme-li v potaz, že se jedná o free to play, tak minimálně za vyzkoušení hra stojí. Za tým Indiana si Ylands odnáší doporučení na šest bodů z deseti.