Když Microsoft kupoval společnost ZeniMax Media a vydavatele Bethesda Softworks, vedení redmontského giganta se bilo do prsou, že nehodlá porušovat už existující dohody spojené s vydáním her Bethesdy na konzolích Sony a Nintenda a že si v žádném případě nesedlo a nezačalo řešit, jak hráčům na ostatních platformách sebrat hry. Během federálního soudního řízení FTC vs. Microsoft, k němuž došlo letos v létě, se ale ukázalo, že to nemusí být tak úplně pravda. Tehdy totiž vyšlo najevo, že Microsoft si vyžádal úpravu dohody Bethesdy a Disneyho ohledně vývoje nové hry s Indianou Jonesem v hlavní roli, kterou chystají autoři novějších Wolfensteinů ze švédského studia MachineGames ve spolupráci s Toddem Howardem z Bethesdy Game Studios.

I když měl být dle dohody, která byla uzavřena ještě před odkoupení Bethesdy Microsoftem, nový herní Indy multiplatformní, Microsoft si vydupal změnu podmínek, aby se mohl pochlubit další exkluzivitou pro svůj ekosystém (Xbox, PC, Game Pass, cloud). A u Disneyho vyhověli. Už jsme se ale nedozvěděli, co za touto změnou přesně stálo. Nově však server Axios nabídl rozhovor se Seanem Shoptawem, šéfem herní divize Disneyho, jenž na celou věc konečně vrhl trochu světla, byť v nepříliš určité manažerské terminologii.

„Jelikož je Xbox pořád jeden z větších herních trhů, neměli jsme pocit, že někoho příliš vyloučíme. Věřili jsme, že se hra stále dostane k širokému množství lidí, a věřili jsme, že z finančního a strategického hlediska to v té době dávalo smysl,“ řekl Shoptaw. Jinými slovy, u Disneyho, pod něhož spadá i společnost Lucasfilm, která má značku Indiana Jones přímo na starosti, věřili, že multiplatformní vydání není nutné pro úspěch a dostatečný dosah chystaného herního Indyho.

Jedná se o zajímavé zjištění zejména v kontextu nedávného odhalení projektu Marvel's Blade od Arkane Studios. Jak Indiana Jones, tak Blade jsou hry, které vydá Bethesda Softworks. A stejně jako Lucasfilm, i Marvel patří Disneymu. Přesto jsme v posledních dnech už z více míst zaslechli, že v případě Bladea se u Disneyho trvalo na multiplatformním vydání, zatímco u Indyho neměl nikdo ze zúčastněných problém s exkluzivitou pro PC a Xbox. A i když tyto informace dosud nebyly potvrzeny, obáváme se, že to je jen další náznak toho, že v očích Disneyho zkrátka Indiana Jones jako značka nemá takový význam jako Star Wars, jež taktéž spravuje Lucasfilm, nebo cokoliv od Marvelu.

Když už je řeč o Star Wars, Sean Shoptaw nakousl také prokletý Star Wars: Knights of the Old Republic - Remake od Aspyru a Saber Interactive, u něhož stále více převládá přesvědčení, že se ho jednoduše nikdy nedočkáme. „Z některých snad očividných důvodů v této věci nemám moc co říct, ale KOTOR je samozřejmě neuvěřitelně populární hra, na kterou jsme nesmírně pyšní, a myslíme si, že je po ní stále velká poptávka. To je za mě všechno.“ Nejsme tedy o moc moudřejší, ale vypadá to, že nad Star Wars: Knights of the Old Republic ještě nikdo nechce zlomit hůl. Znamená to, že se s remakem stále počítá? Nezkusí to někdy divize Lucasfilm Games, která hlídá všechny herní projekty využívající značky Lucasfilmu (tedy i chystaného Indianu Jonese), znovu, jinak a s někým jiným? To se nejspíš jen tak nedozvíme. Ti, kteří pořád věří, že remake jednou spatří světlo světa, ale mohou nejnovější vyjádření brát jako drobné světélko naděje.