Magazín · Reportáže · v úterý 9. 1. 2024 16:16
Hráči obhajují pirátství, autorovi české plošinovky Bzzzt vadí však něco jiného
Člověk by pomalu nabyl pocitu, že pirátění z našich vod postupně odplulo, ať už zásluhou předplatných, jako je Game Pass, nebo pohodlí, které přináší platformy, jako je například Steam.
Přece jen automatické aktualizace, hraní s přáteli, sběr achievementů nebo možnost zakoupenou hru hrát například na Steam Decku je něco, na co se zvyká poměrně rychle.
Ani v roce 2024 se ale zřejmě naprostého ústupu pirátů nedočkáme. Ba naopak, z Twitterového příspěvku Karla Matějky, autora hry Bzzzt, vyplývá, že ve východních zemích pirátství i nadále roste.
A lot of gamers are defending piracy.
— Ko.dll (@ko_dll) January 6, 2024
From their perspective, it can boost visibility and sales.
Sadly not.
The sales from that region are 100 times weaker compared to other countries.😬
115k visits from Eastern Europe=14 sold copies of BZZZT.
Reason? Pirate sites.🏴☠️
(1/5) pic.twitter.com/Ig5ZvEiISs
Karle, ve tvém příspěvku na Twitteru si nelze nevšimnout, že sis dal za úkol poměrně komplikovanou investigativní práci a snažil se najít odpověď na argument hráčů, že pirátství může zvyšovat viditelnost hry a dokonce i její prodeje. Kromě protiargumentu, že 115 tisíc návštěv stránky hry na Steamu z východní Evropy znamenalo 14 prodaných kopií, zmínil jsi i nemilou pravdu, že pirátské stránky používají ke kontrole aktualizací boty a nejedná se tak o skutečné návštěvníky.
Co tě vlastně štve nejvíc?
„V první řadě mi pirátění jako takové nevadí. Dokážu pochopit, že se najdou studenti, kteří nemají peníze a potřebují je na důležitější věci. Mnohem více mi vadí, že různé zahraniční pirátské weby verzi mé hry vystavují, dosazují si tam vlastní texty (dokonce i recenze) a odkazují přímo na torrenty. Bez jediné zmínky na to, že se dá hra získat i legálně.“
Mělo Bzzzt nějakou protipirátskou ochranu?
„Na Steamu má hra kontrolu, zda se spouští z knihovny. Na to navazují žebříčky, nicméně, tady zpětně musím vyhodnotit jako špatný nápad vydat DRM-free verzi na GoGu. Oproti Steamu se to tam prodává o dost hůře a jen to podpořilo okamžité vydání na pirátských stránkách.“
Projevilo se to i v českém regionu? Pomohl tomu například konec českého Ulož.to v původní podobě, tak jak jsme ho znali?
„U nás se to projevilo naštěstí jen minimálně. Drtivá většina českých hráčů hru podpořila a co se týče Ulož.to, tam jsme kradenou verzi zaregistrovali a naštěstí včas nahlásili, díky čemuž prakticky hned zmizela. Pár dnů na to už jsme Ulož.to řešit nemuseli.“
Některá tuzemská média v posledních hodinách začala předávat zprávu, že se Bzzzt špatně prodává kvůli pirátům, ale z našich společných rozhovorů jsem vždy spíš nabyl opačného pocitu, mohl bys nám prozradit, jaká je realita?
„Ano, tahle nepravdivá tvrzení jsem zaregistroval a opravdu nechápu jejich souvislost s mým příspěvkem na Twitteru, který se odkazoval na povánoční týden v jednom konkrétním regionu Evropy. Čechy beru, že jsou středem Evropy. Navíc jsem tweetem reagoval na nejčastější pirátskou výmluvu – že pirátství vývojářům prospívá, protože zviditelňuje hru a zvyšuje tak prodeje. To celé ale odporuje pirátským webům, které mou hru nabízejí s falešnými odkazy na stažení a bez alternativy, kde si hru zakoupit legálně. Spousta ruských a čínských webů se dokonce prezentují jako portály s recenzemi, a to je prostě špatně. Bohužel se k tomu v posledních dnech přidala i podezřelá návštěvnost ze západní Evropy, konkrétně z Nizozemska, Německa a Francie.
Rád bych také vyvrátil tvrzení, že se Bzzzt prodává globálně špatně – prodává se na poměry indie titulu nadprůměrně dobře a Češi jsou dokonce druhý nejsilnější stát v prodejnosti hned po Americe. Sám jsem si stanovil minimální cíl prodejů a ten byl pokořen přesně na Nový rok. A to byl vlastně jeden z dárků, které jsem do roku 2024 dostal.“
Není tak důvod k obavám, že se opakuje situace, jako to bylo u Poldy 7 nebo Someday You'll Return?
„Rozhodně ne, nejvíce mě mrzí, že mi do teď fanoušci píšou zprávy, co se děje. Přitom mě mohl kdokoliv kontaktovat a zeptat se na detaily.“
Karle, děkujeme za rozhovor, je ještě něco, co bys rád řekl/vzkázal svým fanouškům?
„Vlastně jsem nedostal jeden dárek, ale dva. Bzzzt se umístil na prvním místě v anketě o Indie hru roku zde na Indiánovi a na šestém místě v celosvětové soutěži na IndieDB. Tím bych vám všem chtěl poděkovat za tak neskutečnou podporu!“
Jsme rádi, že Bzzzt nemá problémy s prodeji a hře i autorovi se nadále daří dobře. Nezbývá se tak zeptat, jak vnímáte pirátění her v této době vy? Promluvte svým hlasem v anketě a zároveň vás vyzýváme k diskuzi v komentářích. Ale proboha, slušně!