Třetí epizoda Dying 2 Know se zaměřila na dva hlavní pilíře hry Dying Light 2: Stay Human – boj a parkour. Ty jsou důležité, abyste měli šanci ve městě zamořeném zombíky a bandity přežít. Když ovládnete boj a parkour, bude se vám lépe dýchat.

Při návrhu světa mysleli vývojáři z Techlandu právě na parkour, abyste se mohli rychleji pohybovat po městě, přeskakovat překážky, šplhat, dělat kotouly, zhoupnout se, kopat, běhat atd. Připravena je celá řada nových animací, které v původním Dying Light nebyly. Celkově se mluví o více než 3000 animacích spojených s parkourem a bojem.

„Konečně pocítíte úžasnou svobodu pohybu ve městě postaveném od základu na podporu parkouru. Ani nejvyšší budova už není překážkou, ale parkourovým nástrojem, jenž vám pomůže dostat se výš. I ti, kteří znají první Dying Light, budou příjemně překvapeni. Vzali jsme vše, co jsme se naučili z parkouru v DL1 a postavili to od nuly. Je to náročnější způsob než ho jednoduše vylepšit, ale přináší také větší užitek,“ říká senior game programátor Kacper Kowalczuk.

„Chtěli jsme zlepšit to, jak hráč vnímá tělo hlavního hrdiny, a toho, co se s ním děje během parkouru. Animátoři měli plné ruce práce, ale rozhodně se díky tomu budete cítí jako skutečný traceur. To je člověk, který se profesionálně věnuje parkouru. To vše je možné díky desítkám nebo dokonce stovkám nových animací.“

Na jednu stranu bude parkour v Dying Light 2 realistický. Na druhou stranu jednoduchý i pro začátečníky. Techland nechce žádné složitosti, ale plynulý, zábavný zážitek pro všechny hráče. Čím budete ale lepší, tím větší bude vaše mobilita.

„Přijde doba, kdy si hráči začnou všímat synergií mezi pohyby, a tehdy začíná ta pravá zábava. Zjistí také, že samotné město jim pomáhá s parkourem. To, co se na začátku mohlo zdát překážou, se stane přínosem, jakmile se vše naučíte,“ dodal Kowalczuk.

S parkourem jde ruku v ruce boj. Nejlepší hráči budou parkour a boj kombinovat, aby přemohli přesily nepřátel. S těžkou zbraní můžete například vyskočit a silou praštit do země. Tím odhodíte protivníky okolo dopadu a můžete je i omráčit. Parkour se bude hodit i pro únik z nebezpečné situace. A že jich v Dying Light 2 bude.

Druhým hostem byl Matt Courtois, lead technical gameplay animator, jenž promluvil více o boji. Jejich cílem bylo vytvořit viscerální boj. „Vytvořili jsme mnoho vzrušujících a pohlcujících prvků, například progresivní reakce na zásah,“ prozradil. To je de facto systém starající se o to, aby nepřátelé reagovali odlišně na zásah podle kategorie zbraní, kterou používáte, podle části těla, na kterou míříte. Můžete je omráčit, kopnout do nich a uříznout jim končetiny, což je, pochopitelně, velmi krvavé.

Courtois hráčům radí, aby byli v boji kreativní. Parkour a boj jsou propletené, což umožňuje hráčům velmi snadno a velmi hladce kombinovat jedno s druhým. V boji můžete využít prostředí (například kopnout nepřátele po běhu na zdi, stejně tak můžete využít protivníka jako odrazový můstek a dostat se tam, kam potřebujete, případně dopadnout zpět na zem a spustit silný útok).

To vše a mnohem víc uvidíte v gameplay traileru (úplně nahoře). Město pohltil chaos, jednotlivé frakce se navzájem zabíjejí a do toho jsou všude monstra. Ovšem nemrtví nejsou tím nejhorším ve světě Dying Light 2, tím jsou lidé. Ti jsou nejkrutějším a nejbrutálnějším druhem, zvláště během apokalypsy.

Už jste novou ukázku viděli? Všimnout jste si mohli několika nových nástrojů ničení.

„Chtěli jsme, aby zbraně byly věrohodné. Od apokalypsy uplynula dlouhá doba a vše, co má hodnotu, bylo vyrabováno. Neexistují žádné obchody, kde si koupíte zbraně, takže si musíte vybavení vyrobit z toho, co najdete. Proto jsme navrhli desítky unikátních zbraní prakticky od nuly,“ říká Marek Musial, lead 3D weapon artist. Designovým pilířem v tomto případě byla moderní doba temna.

Moderní doba temna je konceptem padlé civilizace, která vrátila lidi téměř do středověku. Neexistují žádné zákony, žádná pravidla ani technologie. Proto jsme se naše zbraně pokusili vytvořit smrtícím a násilným způsobem,“ přidal zajímavost Szymon Strauss, producent týmu navrhující zbraně.

Inspiraci pro zbraně hledali v obchodech prodávajících zemědělské, stavební a vojenské nářadí, ale také na místech jako jsou vrakoviště. Ve hře je nyní téměř 200 zbraní. Některé mohou vypadat jednoduše, jiné jsou složitější, například poloautomatická kuše. Zbraně jsou navíc vizuálně velmi rozmanité. Plus je možné je vylepšovat a upravovat.

„Na základě výběru hráče se svět doslova mění a pomáhá vám dosáhnout cílů v boji nebo průzkumu. Například se bude hra zcela lišit podle toho, kterou frakci podporujete – Survivors nebo Peacekeepers,“ začal vysvětlovat game designér Michal Dudziak.

Rozdíly mezi frakcemi budou definovat, jak hráčům může každá skupina pomoci. Survivors se například drží střech a snaží se vyhnout nebezpečí na zemi. Pro stavbu používají převážně lehké materiály jako je dřevo. Právě oni vám mohou poskytnout množství parkourových pomocníků, jakou jsou amortizéry, trampolíny nebo zip lines. To může změnit způsob jakým procházíte městem.

Na druhé straně jsou Peacekeepers. Jde o poválečné chlapíky, kteří doslova drží nohy na zemi. Pro stavbu používají úplně jiné materiály než Survivors: těžké předměty a kovy. K dispozici mají dokonce výbušniny. Právě oni vám poskytnou nové bojové příležitosti, kupříkladu automobilové bomby, těžké pasti nebo nový typ zbraně na dálku.

Důležité je, že nemusíte zůstat loajální k jedné frakci. Město je rozděleno do několika zón a v každé z nich se můžete rozhodnout, s kým chcete spolupracovat. Díky tomu během postupu příběhem dokážete utvářet svět tak, aby odpovídal vaší vizi a potřebám.

V předchozích epizodách jsme se dozvěděli, že ve dne světu vládnou lidé, zatímco v noci monstra. Jaký je další rozdíl mezi nimi? Zombíci útočí většinou ve skupinách a instinktivně využívají svůj počet. Abyste se jim mohli bránit, musíte dávat velký pozor nejen před sebe, ale také za sebe. Příšery vás budou tlačit dopředu. Musíte být chytří, abyste se nedostali do velkých potíží. A abyste přežili, musíte být aktivní, hodně se hýbat a naučit se využívat jejich slabiny. Vhod mohou přijít výbušné pasti.

A co lidé? Ti mají komplexnější chování. Porážka lidských nepřátel a zombíků má být postupem hrou stále náročnější. Na rozdíl od infikovaných lidé spolupracují. Při boji s nimi musíte pozorně sledovat nejen jednotlivce, nýbrž celou skupinu. Existuje mnoho dalších menších rozdílů, ale na ty bychom si měli přijít sami.

Dying Light 2 Stay Human vyjde 7. 12. na PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One a Xbox Series X/S, a to s českými titulky.

Závěrem celé show bylo oznámeno Dying Light pro Nintendo Switch, vyjde v Platinum Edition a nabídne herní obsah pro jednoho hráče přesahující sto hodin. Další podrobnosti se dozvíme později.

Dying Light Platinum Edition pro Switch před časem unikla, neoficiálně se mluvilo o všech čtyřech DLC, 17 balíčcích skinů a speciálních funkcích pro Switch jako je zaměřování gyroskopem, podpora dotykové obrazovky a lokální kooperace.