Originální DOOM z roku 1993 není jediná hra v portfoliu vydavatele Bethesda Softworks, která tu s námi nejspíš bude navěky a o kterou se stále starají nejen moddeři, ale i samotní vývojáři. Podobně je na tom RPG The Elder Scrolls V: Skyrim (2011) od vývojářského studia Bethesda Game Studios, potažmo vylepšená Special Edition (2016). Dokazuje to i nově vydaný patch, který na PC přidává oficiální podporu Steam Decku a ultrawide rozlišení monitoru. Napříč platformami pak přináší také nový systém placených modů. Ano, už zase.

Když pomineme pradávný systém placených modů pro originální verzi Skyrimu, který využíval komunitní funkce Steamu a který byl smazán krátce po spuštění v důsledku dost silné vlny kritiky, majitelé Skyrimu Special Edition a Falloutu 4 měli dosud dvě možnosti, jak se přímo z pohodlí hlavního menu hry dostat k dalšímu obsahu. Pod možností Mods se skrýval jakýsi vlastní workshop Bethesdy, do něhož mohl každý modder s přístupem k modovacím nástrojům Creation Kit na PC nahrát svůj vlastní výtvor. A tím velkou část modů nabídnout uživatelům nejen PC, ale i konzolí. A pak tu byl Creation Club, in-game obchod nabízející placené dodatky vytvořené buď vývojáři z Bethesdy Game Studios, nebo autory z řad modderů. Ty jste si mohli koupit za kredity, jejichž balíčky vás stály reálné peníze.

I Creation Club byl velmi často vnímán jako forma placených modů. Jejich autoři byli ale placeni stejně jako externí vývojáři. A samotné addony se mohly vždy pochlubit lokalizací do více jazyků, absolvováním řádného procesu testování ze strany Bethesdy nebo faktem, že jejich aktivace vám na rozdíl od klasických modů stažených přes položku Mods nezrušila možnost odemykat achievementy či trofeje. Takže šlo spíše o drobnější DLC s tím, že ne vždy pod nimi byli podepsáni zaměstnanci Bethesdy Game Studios.

Creation Club byl pochopitelně také silně kritizován, protože představy, že jde o placené mody a ne o trochu jinak pojaté placené DLC, se většina hráčů nikdy nezbavila. A pravdou je, že rozdíl mezi mody a nabídkou Creation Clubu bylo zpravidla těžké komukoliv vysvětlovat a koexistence obou systémů mohla být matoucí. A možná právě proto se tvůrci rozhodli je prostě sjednotit. Po stažení nové aktualizace Skyrimu Special Edition tedy v menu místo položek Mods a Creation Club najdete pouze možnost Creations.

I systém s celým názvem Bethesda Game Studios Creations umožňuje sdílení a stahování bezplatných modifikací vytvořených v Creation Kitu. Vývojáři také slibují, že nikdo nepřijde o žádný obsah Creation Clubu, který už vlastní, což je užitečná informace hlavně pro ty, kteří si koupili dva roky starý upgrade na Anniversary Edition. Ten zajišťuje přístup ke kompletnímu dosud vydanému obsahu Creation Clubu, jenž zahrnuje nové zbraně, zbroje, questy, domy, herní módy, dungeony nebo společníky. Creations ale umožní modderům či celým týmům zpoplatnit své nově nahrané výtvory, pokud se z nich stanou verifikovaní autoři.

Vývojáři nebo tvůrčí týmy, kterým se líbí myšlenka, že zkusí komunitě prodat své modifikace, se nejprve musí přihlásit do programu s krásně zapamatovatelným a stručným názvem Bethesda Game Studios Verified Creator Program. Pokud jejich přihlášku zaměstnanci studia schválí, mohou poslat svůj výtvor do oficiálního schvalovacího procesu. A v případě schválení mohou ten výtvor začít prodávat přes Creations menu a získávat podíl ze zisku z každé koupě, a to zásluhou partnerského centra Microsoftu. Protože Microsoft nám musí i zde připomínat, že vlastní celou Bethesdu, ačkoliv je nová aktualizace Skyrimu a celý Creations systém opravdu k dostání na téměř všech platformách, které zahrnují Steam, Epic Games Store, Xbox Series X|S, Xbox One, PlayStation 4 a PlayStation 5. Smůlu mají pro tuto chvíli pouze majitelé Switche a příznivci GOGu.

Upřímně řečeno, při pohledu na to, co jsem dosud o celé téhle nádheře napsal, si nejsem úplně jistý, jestli odteď bude něco jednodušší. Zvlášť když nutnost nakupovat s využitím kreditů namísto konkrétních částek nikam nezmizela. Přinejmenším lze očekávat, že reakce komunity na další ideu placených modů bude podobně negativní jako kdykoliv v minulosti. Už proto, že je velká pravděpodobnost, že nový update zase rozbije spoustu již existujících modifikací, k čemuž dochází při vydání každé větší aktualizace.

Pokud se vám ale systém zamlouvá a chcete finančně podpořit některé šikovné moddery, můžete si už teď zakoupit první výtvory využívající nový Creations systém. Výběr zahrnuje mechaniky dovozu zboží přes Východní impérium, společnici jménem Katja, balíček dvou dungeonů, thalmorský oděv, obydlí Winterfrost, dungeon a unikátní zbraň arquebus a dům na vodě nazvaný Shadetree Lodge. Pod tím vším jsou podepsaní dobře známí moddeři a/nebo autoři starších přídavků z Creation Clubu.

Zajímavé přitom je, že výtvory verifikovaných autorů se už nemusí držet příběhového pozadí a zasazení ságy The Elder Scrolls, neexistují pravidla týkající se namluvení obsahu a lokalizace do více jazyků není vyžadována. Bohužel také platí, že pokud není uvedeno jinak, všechny bezplatné i placené mody a addony stažené přes Creations menu vám deaktivují možnost získávat achievementy/trofeje.

Nutno podotknout, že nový Creations systém je v tuto chvíli k dostání jen ve verzi pro Skyrim Special Edition, což nejspíš znamená, že si ho vývojáři chtějí trochu otestovat. Je proto velmi pravděpodobné, že jej dřív nebo později nabídne i vesmírný Starfield. Tato novinka může být také příčinou faktu, že jsme už velmi dlouho nic neslyšeli o dříve oznámené next-gen aktualizaci Falloutu 4. Jednou z jejích předností měla být nabídka nového obsahu Creation Clubu a rozhodnutí přepracovat celý Creation Club vývoj aktualizace nepochybně zkomplikovala. V tuto chvíli je ale jisté asi jen to, že to Bethesda zkomplikovala na poli Skyrimu. A to všem.