May the 4th be with you. Na datum 4. 5. každý rok připadá oficiální Star Wars den, a tak jsme si řekli, že bychom se při této příležitosti mohli zamyslet nad tím, co by měla obsahovat perfektní, námi vysněná Star Wars hra. Během let jsme se sice dočkali mnoha skvělých titulů zasazených do předaleké galaxie, ale většinou jim něco málo chybělo k dokonalosti. Nebo aspoň k naší úplné spokojenosti. Star Wars Jedi: Fallen Order nám třeba nedovolí přejít na temnou stranu. Příběh The Force Unleashed zase nedává v kontextu celého univerza moc velký smysl. Knights of the Old Republic nám pak neumožňují zažít romance, na jaké jsme si zvykli díky novějším hrám od BioWare.

Takhle bychom mohli pokračovat donekonečna, a proto vám nyní předkládáme recept na dokonalou Star Wars hru podle redakce Indiana, po jehož zveřejnění nepochybně přijde telefonát ze společnosti Lucasfilm, ve kterém se nebude šetřit nadšením. Tak ať nás všechny provází Síla.

ROMANCE S POSTAVAMI - DUPPY

Spousta her napříč roky nabídla výborný příběh hned s několika postavami, které jsme si mohli zamilovat. Ať už je řeč o Bastile Shan, Juno Eclipse nebo i mužských postavách. A pokud jste opravdu… vybíraví, tak i droidech. Koukám na tebe Lando! Pořádná Star Wars hra by dle mého měla umožnit si vybrat i našeho partnera, protože to tak nějak patří k pořádnému hrdinskému příběhu. Nebo vlastně i pokud hrajeme za záporáka.

Velké RPG tituly, ale i adventury nabízí široký romantický strom, kdy můžete nabýt přátelství i romantické vztahy. Bohužel tato možnost nikdy nebyla dostatečně rozvinuta v jakékoliv Star Wars hře. Do určité míry to dává smysl, protože by tím došlo k narušení příběhu a osudu postav. Ale pokud by hra byla již od základu nekanonická, tak by to mohlo fungovat. Už to úplně vidím. Po těžkém souboji se Sithy dorazím zpátky do mého apartmá na Corusantu, kde už na mě čeká Ahsoka, která teprve vyšla ze sprchy, obejme mě a…

SCHOPNOSTI SVĚTLÉ I TEMNÉ STRANY SÍLY - CVRNDA

Nemyslím si, že v ideální Star Wars hře musíme hrát automaticky za Jedie nebo Sitha, ale když už bychom měli využívat světelný meč a Sílu, určitě by to chtělo mít možnost těžit z ní v plné míře. Nejen ze světlé strany, ale i z té temné. Jediná cesta je určitě lepší, pokud má hra vyprávět konkrétní a kanonický příběh, ale co může být lepší než možnost volby? Nebo ještě lépe možnost kráčet na tenké hranici mezi oběma pohledy na Sílu? Star Wars je odjakživa bojem dobra proti zlu, ale rád bych viděl i pohled na svět, který není černobílý. A to by mohly krásně odrážet hráčovy schopnosti.

Nechci všemocnou postavu z ranku Starkillera z The Force Unleashed ani červený a modrý ukazatel jako v Knights of the Old Republic. Chci takové schopnosti, které odráží mé chování, ať už je dobré, nebo špatné. Příběh by pak měl něco takového adekvátně reflektovat, a to způsobem, který nevyústí v jeden super-veselý a jeden super-temný konec, ale v závěr zohledňující všechny důležitější volby. Závěr, díky němuž nebude moje postava vypadat ani jako zmetek, ani jako hrdina, ale jako uvěřitelná bytost s přednostmi i nedostatky, co se dopouští velkých skutků i velkých omylů. Všichni jsme koneckonců jiní a máme jiné preference, takže by nám Star Wars hry mohly konečně dovolit se tak i chovat a poté čelit odpovídajícím následkům.

POŘÁDNÝ ZÁPORÁK - CVRNDA

Svět Star Wars byl pro mě vždy synonymem zajímavých padouchů. Dartha Vadera a císaře Palpatina není třeba představovat, během let si nás ale získal i hrabě Dooku, Maul nebo Kylo Ren. V herním světě pak září figury jako Darth Nihilus z Knights of the Old Republic nebo Darth Malgus z MMORPG The Old Republic. Zajímaví jsou ale i záporáci, kteří kolem sebe nemáchají světelným mečem. Dokazuje to ředitel Krennic, můj favorit velkoadmirál Thrawn nebo Marchion Ro z éry vrcholné Republiky. A tak by pořádného padoucha měla mít i pořádná nová Star Wars hra. Chce to někoho, z koho jde strach nebo respekt a koho třeba dokážeme i trochu pochopit. Ničení celých planet se sice chápe dost těžko, ale přinejmenším není od věci vědět, jaká byla cesta k takovému zlu. Hlavně to ale chce někoho, s kým se vyloženě toužíme utkat na samém konci hry ve velkolepém souboji.

SOUNDTRACK OD JOHNA WILLIAMSE - CVRNDA

Když se řekne Star Wars, mnoha filmovým fanouškům se v hlavě ihned ozve jméno John Williams. Slavný skladatel patří do předaleké galaxie už od samého začátku a já si vždycky přál, aby Williams složil hudbu i pro hru. Už je podepsán pod ústřední skladbou zábavního parku Galaxy’s Edge a chystaného seriálu Obi-Wan Kenobi, tak proč by měla být videohra problém? Bohužel ale na nic takového nikdy nedošlo a já se bojím, že už ani nedojde. Bez výrazné hudby si však Star Wars neumíme moc představit, takže když ne Williams, určitě by stačil Michael Giacchino. Jeho hudba pro film Rogue One: Star Wars Story je skvělá a dost blízká Williamsově stylu, Giacchinovi navíc hry nejsou cizí, jak dokazuje vůbec první díl Call of Duty z roku 2003. Je to zkrátka ideální kandidát na skladatele té nejlepší herní Star Wars hudby.

PROSTŘEDÍ STŘEDOEVROPSKÝCH LESŮ - CVRNDA

Vždycky mě mrzelo, že jsme ve světě Star Wars nikdy přímo neviděli planetu, která by evokovala lesy na Šumavě nebo ve slovenských končinách. Už jsme tu měli pouštní, tropické, pralesní, sopečné, městské, zasněžené nebo vodní planety a měsíce. Nám tolik známé lesy jako vystřižené ze střední Evropy lze ale s notnou dávkou snahy a fantazie najít tak maximálně v knihách a komiksech. Jenže to mi nestačí. V podstatě by stačilo vzít Černarus z Army 2 a DayZ a udělat z ní planetu pro novou Star Wars hru. Koneckonců právě mody pro sérii Arma ukázaly, že imperiální stormtrooper nepůsobí ani v lesích poblíž Ústí nad Labem jakkoliv nepatřičně.

USEKÁVÁNÍ VĚCÍ SVĚTELNÝM MEČEM - GELU

A když už jsme u těch lesů, byla by paráda se v nich pořádně rozmáchnout, světelným mečem samozřejmě. Snad všichni jsme si v dětství představovali, jak v rukou třímáme světelný meč a jednoduchými, snad až tanečními pohyby sekáme a tavíme vše kolem nás. Mnohé Star Wars tituly nám podobné interakce sice dovolovaly, ale většinou na dost omezených místech a sám si snad ani nepamatuji, že by někde šel přeseknout celý strom. Neživým prostředím by to však mělo pouze začínat. Chápu, že obzvlášť poté, co se z Amidaly, Leiy a Rey staly de facto Disney princezny, už v sérii nemáme šanci vidět krev, ale to by přece jen nemuselo být ani nutné. Spálenina se totiž zacelí. Důležité je, abychom prostě mohli i humanoidní nepřátele přeseknout vejpůl. Alespoň že droidy jsme takto mohli smažit celkem pravidelně.

POŘÁDNÝ DYNAMICKÝ SOUBOJOVÝ SYSTÉM S MEČI - FIOLA

Jestli po něčem stále osobně prahnu, tak je to dynamický soubojový systém s meči. Uznávám, že Star Wars Jedi: Fallen Order byl se svými meči hodně daleko a posunul se na mém žebříčku na první místo před Jedi Knight: Jedi Academy. Bohužel stále má souboj jeden neduh. Necítil jsem se skutečně jako Jedi, který může ovládnout meče všech typů. Může za to i fakt, že některé útoky zamykají pohyb v animaci, stejně jako tomu bylo u Jedi Academy. Proto bych ocenil možnost dynamického systému, kde bych ať už na ovladači či myši mohl doslova s mečem čarovat - vytvářet monstrózní komba, piruetky a kombinovat je se schopnostmi Jediů.

Představte si tu situaci. Vyhodíte meč na nepřátelského stormtroopera, druhého před vámi složíte Force Pushem, třetímu vrazíte pěstí, odskočíte na nepřátelského droida saltem, zatímco si do rukou přivoláte vyhozený lightsaber zpět. Přitom vezmete pár dalších droidů po cestě shozením balvanu z nedaleké skály a těsně před dokončením vašeho skoku popadnete svůj světelný meč a vrazíte jej do posledního mechanického nepřítele. Tak to přesně teď udělat zatím ve hrách nejde, ale přál bych si, aby existoval systém, který mi to dovolí. Třeba Fallen Order 2?!

BONUS NA ZÁBĚR: POŘÁDNOU STAR WARS HRU VE VR - ERI

Tohle vyloženě asi není o tom, co bych chtěl od další Star Wars hry, ale spíš jakou bych chtěl další Star Wars hru. Ano, rád bych viděl pořádné rubání světelným mečem ve svém VRku. Vím, že tady už byl Vader Immortal, který ve finále nebyl špatný a příběhově se jednalo o velmi příjemný titul, ale že by využil souboje se světelným mečem naplno, to se bohužel tak úplně říct nedá.

Já tady mluvím o projektu, jako byl Half-Life: Alyx, nebo klidně i o něčem větším. Jen si to představte. Nasadíte si brýle, vezmete do ruky svůj světelný meč a vydáte se vstříc hordě droidů. Právě z Vader Immortal by si to mohlo vzít prvky házení meče nebo používání Síly, které by ale mohlo být daleko volnější. Častější a zábavné souboje s mečem a voila, máme tady recept na skvělý Star Wars titul, který by si každý majitel VR headsetu určitě rád pořídil.