Studio FromSoftware včera vydalo rozšíření do své nejúspěšnější hry vůbec - expanzi Shadow of the Erdtree pro Elden Ring - a ten, jenž její žánr přinesl světu, u toho samozřejmě nemohl chybět. Není úplně běžné, čekat na DLC do hry přes dva roky. Ale Shadow of the Erdtree není úplně běžné DLC.

Mimo jiné se mu podařilo sesadit expanzi O Víně a krvi pro třetího Zaklínače, která od svého vydání držela titul nejlépe hodnoceného rozšíření vůbec.

„Jeho obrovský rozsah a svoboda průzkumu a pocit hrozby a neznáma, kterou známe právě z Elden Ringu, si holt vyžádalo čas na pořádnou péči," řekl Miyazaki.

Tenhle pán hráče trápí již od roku 2009, kdy vyšlo jeho Demon's Souls. Sám je však velmi pokorný a tvrdí, že by byl raději opatrný s velkohubými prohlášeními o tvoření nového žánru, neboť základní mechanismy jeho her nejsou něco nového a byly tu s námi i před jeho tituly.

„KDYBY SE NASKYTLA PŘÍLEŽITOST, RÁD BYCH EXPERIMENTOVAL I S JINÝMI DRUHY HER.“

HIDETAKA MIYAZAKI

To je možná pravda, stejně jako fakt, že se jeho díla snažil kdekdo napodobit – takzvaných souls-like her najdeme kvanta a když se podíváme na hry, které jsou ohlášeny a teprve nás čekají, nevypadá to, že by jich mělo ubývat. Možná právě naopak. Mezi nejznámější se řadí ryze japonský Nioh, sci-fi The Surge od Deck13 anebo třeba Code Vein ve stylu anime.

„To víte, že hraju i tyto soulslike hry! Ale ne tolik jako konzument, nýbrž spíše za účelem výzkumu,“ vysvětluje, že je vždy zajímavé sledovat, jak jiní vývojáři pracují s obdobnými herními koncepty a tématy, které by jeho a tým z FromSoftware třeba nenapadly.

CO BUDE DÁL?

Miyazaki má na svém režijním kontě především série Dark Souls a Armored Core, ale zajímá se i o další projekty. V roce 2018 režíroval hru Déraciné, která vyšla exkluzivně pro PlayStation VR. Jednalo se o příběhovou adventuru, která se divoce lišila od her, s nimiž si ho lidé spojují.

Kdyby se naskytla příležitost, Miyazaki by prý rád experimentoval i s jinými druhy her. Zároveň však říká, že větší výzvou je pro něj najít prostředí, které by umožňovalo tvorbu her, jež by se odchylovaly od typických mainstreamových hitů společnosti FromSoftware.

„CHCEME ROZHODNĚ VYUŽÍT RŮSTU, KTERÝ NÁM POSKYTL ÚSPĚCH ELDEN RINGU, A POUŽÍT HO NA COKOLI, CO PŘIJDE PŘÍŠTĚ, S RŮZNÝMI REŽISÉRY A HERNÍMI DESIGNÉRY.“

HIDETAKA MIYAZAKI

Zajímavé je, že Miyazaki také zmiňuje, jak by jednou rád vytvořil tradiční JRPG.

Rychle se ale ve svých slovech schovává v minulých titulůech FromSoftware, které vyšly pod jinými řediteli (King's Field, Otogi a Enchanted Arms) jen aby vyřkl, že na ty sahat nebude, neboť nejsou jeho vizí.

Stejně jako lore v jeho hrách, i Hidetaka Miyazaki zůstává ve finále kryptický a na další část toho, co se chystá, si nejspíš budeme muset počkat.