Před dvěma roky, kdy jsem recenzoval první díl The Surge patřilo studio Deck 13 mezi méně známá studia a od samotného futuristického Dark Souls klonu se neočekávalo mnoho. Jak recenzenti, tak i hráči si chválili možnost useknout libovolné kousky těla, a i když příběh místy pokulhával, celkový zážitek byl nadprůměrný a samotný svět přímo vybízel k vytvoření pokračování.  Netrvalo tedy příliš dlouho a tvůrci nám přinesli druhý díl, který se snaží vylepšit každý aspekt hry. Otázkou však zůstává, jestli se jim to povedlo.

Svět se otevírá

Pokud se vám nelíbili potemnělé prostory zničené továrny, mám pro vás radostnou zprávu, protože se nově ocitáme v potemnělých prostorech zničeného města. *jeeej* Změna to sice není zas tak veliká, ale dostatečně se mění atmosféra celé hry. Abych hře nekřivdil, najdeme zde například i park, je to ovšem zanedbatelná část hry. I když se můžou zdát prostory méně revoluční, jejich hlavní kouzlo se ukrývá vždy mimo váš zrak. Budete tak postupně objevovat nejrůznější tajné uličky a zkratky, které vám umožní se rychleji přesouvat po Jericho City, ať už se nacházíte v centru, docích, nebo v klubu. K již známým výtahům tak přibyl vylepšený droid, který dokáže usmažit obvody a otevřít nové dveře a unikátní hák sloužící k rychlému transportu nad hlavami nepřátel. Tvůrci si tak o něco více pohráli s vertikalitou úrovní. Díky tomu se budete více vracet a objevovat lokace s novými předměty a nepřáteli.

Přes tohle vše je délka hry kratší zhruba o deset hodin, oproti prvnímu dílu. Hlavním viníkem je příběhová linie, která posouvá příběh kupředu. To je asi největší problém hry samotné, protože vaše postava jen tak prolétává celým dějem a ovlivňuje ho minimálně. I když si můžete nově vytvořit vlastní postavu a vedete hlubší dialogy s postavami, od příběhu se více odkloníte. V prvním díle jste prozkoumávali vy sami prostory a všechen research a dedukce byla čistě na vás. Nově někam přijdete, vyslechnete si informace, jdete někoho zabít, a to celé se opakuje dokola, což je obrovská škoda, protože nově příběh obsahuje i filosofické myšlenky a rozebírá problematiku náboženství a práv robotů.

Řežeme končetiny

To však neznamená, že pocit ze hraní se celkově zhoršil. Naopak, nový soubojový systém silně překonává hranice, stanovené prvním dílem. The Surge se od ostatních „souls“ her odlišil hlavně soubojem, kdy cílem k úspěchu je krom včasně a dobře zasazené rány také zaměření na konkrétní část těla. Pokud nepřítel nemá určitou část těla krytou, zvyšuje se vámi způsobené poškození. Hra se vás snaží motivovat, abyste si vše dělali těžší. V moment, kdy budete útočit na část těla, která obsahuje brnění budete mít sice vše těžší, ale odměnou vám bude nové brnění, zbraň, nebo součástky potřebné k vylepšení. Zakončením budiž stylová amputace končetin, která se nikdy neomrzí. Pro úspěšné provedení amputace musíte nasbírat dostatečně energie. Zatímco v prvním díle jste měli na léčení jakousi náhradu Estusek, která se po každém navštívení úložného místa doplnila, v druhém díle využíváte k léčení primárně také energii. Ta se tak stala signifikantní a hra jako taková více taktickou. Zásadní změnou prošla obrana, která evokuje vzpomínky na For Honor. Nově vidíte, odkud útok nepřítele směřuje a můžete se mu efektivněji vyhnout, nebo ho zkusit odrazit, což vám dá šanci zasadit silný protiútok. U bossů ovšem nestačí jen jednou úspěšně odrazit útok, takže někdy musíte rychle odrazit dvě, tři, klidně i čtyři rány, což posouvá souboj na novou úroveň a více odlišuje The Surge 2, podobně jako tomu bylo u Sekiro: Shadow Dies Twice. Pokud máte zbraň s pomalejším útokem, nesnižují se tak nijak vaše šance na dobře mířenou ránu, ovšem za předpokladu, že umíte vykrýt útok.

Hra nabízí i širokou škálu zbraní. Máme zde klasické sekery, meče, kladiva, kopí, tyče a mnohé další. Já si osobně nejvíce oblíbil kopí, díky své rychlosti a vylepšeným kombům. Nově máte ovšem i zbraně, které se dokáží rozdělit. Pokud jste tak nerozhodni, jestli preferujete rychlost, nebo sílu, můžete si jednoduše vybrat oboje najednou. Krom souboje se zlepšilo i vylepšování zbraní a hlavně postavy. Za součástky si přidáváte úrovně a následně si přiřazujete body do životů, energie a výdrže. Obzvláště doporučuji se zaměřit na energii, která v druhém díle klesá rychleji než akcie Activisionu.