Když jsem poprvé slyšela, že vývojáři Until Dawn oznamují novou hru zvanou The Quarry, byla jsem hodně překvapená. Supermassive Games se posledně vydalo cestou krátkých hororových povídek souhrnně zvanou jako The Dark Pictures a nikdo tak nečekal, že by toto malé studio plánovalo svou harmonickou vydávací křivku narušit. Ale jak už jsme si ukázali na všech třech vydaných hrách, ani jedna z nich vyloženě nevynikala a hráči spíše volali po druhém Until Dawn.

Proč se pokračování úspěšné adventury asi nikdy nedočkáme, jsme si již vysvětlili v předchozím videu, a pokud jste ho neviděli, neváhejte zhlédnou nejprve to. Tentokrát si ovšem ukážeme, jaké pocity na nás chystaný počin studia zanechal, proč jsme si už od vydání mysleli, že by The Quarry mělo být špatnou hrou a jestli nám hodinová ukázka vůbec změnila názor.

CO UDĚLALO THE QUARRY ŠPATNĚ JEŠTĚ PŘED VYDÁNÍM

To je mimochodem nejhledanější otázka na internetu ve spojení s The Quarry. Odpovědi se ale bohužel nedohledáte. Východisek je tak několik: na hře pracují jiní lidé, než kteří pracovali na předešlých titulech, nebo je hra tak narychlo vytvořená, že nezvládne unést tíhu svých ambicí. A tím to nekončí. Druhou ranou, která nás jenom utvrdila v našem rozporuplném dojmu, je vydavatel. Hra vychází pod taktovkou 2K, což není to, co by bylo zvláštní, ale je to naprosto odlišný vydavatel, než který vydával Until Dawn a totéž platí u antologie Dark Pictures. Nebylo tedy Bandai Namco spokojeno s novým nápadem nebo jen studio potřebovalo vydat bezpodmínečně novou hru? Je to troufalý odhad, ale pojďme to dát do kontextu hodinové ukázky, kterou jsem měla možnost si zahrát.

The Quarry nevystupuje ze stínů předchozích titulů Supermassive Games. Očekávat tak můžete klasickou příběhovou adventuru s plejádou rozhodovacích konstrukcí, táhlými dialogy, několika hratelnými a charakterově odlišnými postavami a nadpřirozenem v hlavní roli. Takový popis sedí na Until Dawn, antologii The Dark Pictures i The Quarry. To by v zásadě nemusel být problém a skutečnost, že se The Quarry rozhodlo oddělit od antologie, může hře jedině hrát do karet. Přece jen Until Dawn i se svou obyčejnou herní křivkou fungovalo, tak proč by nemohlo i The Quarry. A tady můžeme začít s naší předzvěstí, kterou jsme si stanovili při oznámení hry. Co tedy The Quarry a vývojáři udělali špatně ještě před vydáním?

Když se podíváme do nedávné minulosti, poslední hra studia zvaná House of Ashes vyšla v říjnu 2021. Přesně sedm dní na to oznámilo čtvrtý díl antologie zvaný The Devil in Me. Takže víme, že vývojáři nějakou dobu musí pracovat na čtvrté povídce, která má vycházet ještě v tomto roce. Měsíce uběhly a nastal březen, kdy studio přišlo s novým oznámení: The Quarry. Hra naprosto oddělená od série s ambicióznějšími plány a minimálně dvojnásobnou herní dobou. To znělo skvěle. Co už znělo méně dobře, bylo plánované datum vydání: 10. červen 2022. Protože pokud víme, že vývojáři pracovali na House of Ashes a vzápětí už připravovalo The Devil in Me a víme, že hra má vycházet tři měsíce po jejím oznámení, kde vzali vývojáři čas na hře vůbec pracovat?

VYZKOUŠELI JSME SI HODINU ZE HRY

Ukázka nám představila celkem sedm postav, přičemž se šesti z nich jsme i na chvilku mohli hýbat a rozhodovat o jejich činech. Každá z postav je už z ukázky charakterem odlišně situována. Postavy sice nedostaly prozatím příliš mnoho prostoru, ale už z těch několika dialogů dokážete odhadnout, jaké bude jejich chování a abych pravdu řekla, hráli jste-li Until Dawn, budete poznávat i velmi podobné archetypy. S tím také příběh bohatě pracuje a rozdmýchává převážně milenecké oplétačky, které pulsují mladistvou skupinou. Jedno takové vyústění nás zavedlo do temného lesa obklopující kemp Hackett’s Quarry, do kterého je hra zasazena. V lese nám ukázka dovolila vyzkoušet QTE neboli quick-time eventy, pohyb postavy, rozhodnutí učiněná pod časovým tlakem i zadržování dechu.

To zní, že hra tedy pracuje s poměrně hodně hratelnými prvky, ovšem pravdou je, že ani jedna z herních mechanik nepřináší nic nového, co by předchozí hry již neviděly. Změnu v případě hratelnosti jsem ovšem pocítila při pohybu postavy, kdy se pohybový systém vrací opět do striktnějších úhlů a nepracuje vyloženě s 360stupňovou kamerou jako House of Ashes, ale přesto vám dá volnější ruku v tom, kam se s postavou můžete podívat.

Na stranu druhou nám ukázka nedala příliš prostoru pro to, abychom se rozhlédli, jelikož prostorově volnější lokace byly poměrně chudé a zbytek vyplňovaly cut-scény doplněné o rozhodnutí. K těm vám nedokážu říct prakticky nic zvláštního, jelikož je moc dobře znáte. Dialogová rozhodnutí ovlivňují převážně vztahy postav, zatímco rozhodnutí v akci definují, jaké východisko situace může mít. To je zároveň ovlivněno vaší úspěšností v QTE a zadržováním dechu, které nahrazuje mechaniku Until Dawn, kdy jste museli držet pevně svůj ovladač. Namísto toho stisknete tlačítko a pustíte jej v momentě, kdy vám buď dochází kyslík nebo je to bezpečné.

Upřímně vám tak mohu říct, že hratelnost se alespoň prozatím nezměnila prakticky v ničem. Naopak s hudbou vývojáři začali pracovat odlišně. Titul se nebojí používat hlasité skladby a mnohdy i skladby zpívané, což není zvykem ani pro jednu předešlou hru studia. Ačkoliv se jedná o dobrý nápad a je tak znatelná inspirace sérií Life is Strange, chvilkami jsem si nebyla jistá, jestli není hudba až příliš nárazová.

Zrovna tak grafika ušla zase kousek cesty. Hra vypadá velmi dobře, modely postav samy o sobě jsou dalším malým krůčkem kupředu, jenom animace se zdály občas maličko krkolomné. Ale to je něco, co může finální veze hry ještě doladit.

ZMĚNILA UKÁZKA NÁŠ NÁZOR?

Podle toho, co jsem vám ukázala a řekla si možná už sami dokážete odvodit, jaké bude největší úskalí The Quarry. Alespoň prozatím hra ničím nevyčnívá a prezentuje se jako krok mezi Until Dawn a antologií The Dark Pictures. Zajímá mě, jak bude hra pokračovat? Určitě a ráda ji odehraju. Ale přesvědčila mě hodina strávená ve hře, abych změnila svůj prozatímní názor? Bohužel ne. Titul obestírá řada otázek, které nebyly zodpovězeny, a nevyjasněných pochybných kroků.

Příběh je prozatím poněkud chudší, i když oceňujeme inspiraci právě 80. léty a hororovými filmy s nimi souvisejícími. Necháme si tak ještě možnosti otevřené a budeme doufat, že si pro nás Supermassive Games ve zbytku připravilo něco, co změní naše přesvědčení. Za to bych byla více než ráda. Jaký dojem na vás The Quarry udělalo a myslíte, že nám nabídne stejnou zábavu jako kdysi Until Dawn?