Před vydáním jsme od hlavních lidí z CD Projektu RED slyšeli, že Cyberpunk 2077 na PlayStationu 4 a Xboxu One funguje dobře. Generální ředitel polského studia tehdy říkal: „Samozřejmě, že výkon je o něco horší než u výkonnějších zařízeních, ale hra funguje překvapivě dobře, vzhledem k takto obrovskému světu. Na PS5 je hra skvělá. Na PS4 je stále velmi dobrá. Měli jsme tři týdny navíc, ve kterých jsme toho hodně dokázali,“ uvedl a dodal: „Věřím tedy, že si hra povede skvěle na každé platformě.“

Cyberpunk 2077 byl také několikrát odložen, aby se zajistila kvalita na méně výkonných konzolích. Hráči vývojářům věřili a o to více byli zklamáni, když si očekávané akční RPG zahráli. Na počítačích hru trápí horší optimalizace, zatímco na PS4 a Xbox One je pro mnohé nehratelná.

Kde se stala chyba? Lhali nám tvůrci o stavu konzolových verzí? Minimálně si to myslí server OpenCritic s několika kritiky. Společně mají podezření z úmyslné manipulace CD Projektu RED o stavu Cyberpunku 2077 na Xboxu One a PS4. Domněnka se opírá o skutečnost, že firma zakázala novinářům vlastní záznamy z hraní. Hráči si také všímají rozdílů v prezentované kvalitě v oficiálních gameplay ukázkách s tím, co se k nim nakonec dostalo (odkaz u Xboxu One a PS4).

Na palčivé otázky museli odpovídat představitelé tvůrčího celku před akcionáři. Konkrétně prezident Adam Kiciński, viceprezident správní rady pro finanční záležitosti Piotr Nielubowicz, člen správní rady Michał Nowakowski a viceprezident správní rady pro mezinárodní záležitosti Marcin Iwiński.

Nielubowicz se nejprve rozhodl vysvětlit, že Cyberpunk 2077 je na konzolích hratelný. „Hra nepadá, hlavní chyby budou opraveny a také hodláme zlepšit výkon a kvalitu grafiky. Tyto změny budou představeny postupně jako součást řady aktualizací; důležitý patch dorazí později tento měsíc,“ uvedl.

„Hra je hratelná. Nemluvíme o situaci, kdy ji nelze spustit nebo ji není možné hrát. Plně chápeme, že zkušenost je daleko od toho, co mnozí hráči očekávají. Pokud jde o srovnání s počítačem, nemůžete očekávat, že kvalita na starších konzolích bude srovnatelná s tím, čeho lze dosáhnout na PC nebo nové generaci konzolí.“

V lednu/januári a únoru/februári budou následovat dvě velké aktualizace, které se mají postarat o výrazné vylepšení hry na PS4 a Xboxu One (vylepší také PC). V rámci nadcházejících aktualizací se vývojáři zaměřili výhradně na technické aspekty. Do nich spadají i problémy s umělou inteligencí, respektive s chováním NPC postav v hlavních i vedlejších misích, stejně tak při svobodném prozkoumávání Night City.

ZÁMĚREM JE, ABY TO BYLA [NA KONZOLÍCH] DOBRÁ, HRATELNÁ A STABILNÍ HRA BEZ CHYB A PÁDŮ.

MICHAŁ NOWAKOWSKI V ODPOVĚDI AKCIONÁŘŮM

Během rozhovoru s akcionáři padla otázka, zda v CD Projektu RED neuvažovali o vydání Cyberpunku 2077 pouze na PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S. Podle vyjádření Nielubowicze nemohli jen tak přepnout páku a rozhodnout se, že vydat hru pouze na PC a novou generaci konzolí je správné. Ostatně, vývojáři ještě nemají verze pro PS5 a Xbox Series X/S hotové, takže by je nemohli ani vydat zároveň s PC verzí.

Místo toho do posledních chvil ladili konzolové verze a doufali, že vše stihnou, což se nestalo. To je také důvod, proč PS4 a Xbox One verze byly na recenze k dispozici jen den před vydáním (9. 12.), zatímco PC verzi nabídli médiím dříve, aby recenze mohly vyjít před vydáním hry.

Přečtěte si také: O vrácení peněz za Cyberpunk 2077 pro české a slovenské hráče

Přesto viceprezident správní rady pro finanční záležitosti překvapil, když řekl, že se zaměřili na výkon na PC a nové generaci konzolí. Poté přiznal, že starým konzolím věnovali příliš malou pozornost. Jinými slovy, prioritou byla optimalizace pro počítače, PlayStation 5 a Xbox Series X/S, což je protichůdné vyjádření vzhledem k tomu, co jsme slyšeli před vydáním hry.

Co se certifikace hry u Sony a Microsoftu týče, tak Nielubowicz předpokládá, že jim společnosti věřili, že tvůrci stihnou do premiéry Cyberpunk 2077 na konzolích vylepšit. To se ovšem nestalo. Polské studio převzalo za tuto minelu odpovědnost.

„Lze předpokládat, že nám majitelé platforem věřili, že problémy budou vyřešeny při vydání hry, a není pochyb o tom, že v tomhle ohledu nešlo vše podle plánu,“ dodal Nowakowski.