Ach ano, léta páně roku 1518. Krásné to roky, kdy se událo mnoho převratných věcí. Nejen, že mizí ručně psané knihy a přechází se na knihtisk, ale hlavně je to počáteční bod příběhu od vývojářů ze studia Obsidian Entertainment, který se odehrává v Pentimentu. Příběhu, jenž se motá kolem mladého umělce, co svou kariéru malíře začal lehce se zpožděním.

Andreas Mahler z Norimberka je mladík, který po svém životním poslání chvíli tápal a na svou kariéru slavného umělce nastupuje neobvykle pozdě. Až dosud je příběh pro každého hráče stejný, jenže tahle hra není typickým příběhem. Ano, sice je vše stylizované do knižního vyprávění, ale jaké je pozadí hlavního hrdiny, co umí a kudy povede jeho cesta, to určujete vy. Příběh samotný je totiž předepsaná kniha, která nabídne vše. Jenže kterou část příběhu vám odhalí? To závisí jen a pouze na vás. Žánrově se Pentiment dá zařadit mezi detektivní příběhovky s velkým množstvím možností, hádanek, překvapivých zvratů a sem tam akčních pasáží.

Ale zpátky k příběhu. V mém případě jsem svého Andrease vybavila toulkami po Itálii, díky čemuž rozumí italštině, dokáže číst lehce řecky a zvládne mluvit o Florencii, Benátkách a Miláně. Dále jsem z něj udělala absolutního knihomila a dala jsem mu dar logiky. Takže jsem vytvořila neodbytného šprta, kterého by každý nejradši poslal do konvalinek. Je to dobře? Nebo špatně? Stát se může obojí, jelikož každá následná konverzace má motýlí efekt a kompletně vše ovlivňuje.

Příběh samotný se odehrává v malém městečku jménem Tassing v Bavorsku, tehdy lokalizovaném ve Svaté říši římské. Jakožto umělec doděláváte knihu pro barona v místním klášteře a společně s mnichy trávíte svůj čas ve skriptóriu. Mezi mnichy, sestrami a obyvateli městečka samozřejmě panují různé vztahy a spory, což vypukne v nejednu vraždu. A Andreas jako správný do-všeho-nos-strkálista nemůže jen stát a nečinně přihlížet, takže se rozhodne vypátrat vraha

Pokud očekáváte, že se dočkáte divokých přestřelek, zběsilých úprků a množství akce, tak vás musím zklamat. Stále se nacházíme v knize, což znamená, že se dočkáme dechberoucích zvratů i velkého emočního posunu, ale tím stylem, jakým to umí jen knihy. Nečekejte, že různé postavy budou křičet z reproduktorů jako divé, jelikož tuhle úlohu přebrala písmenka. A to doslova. To, co není slyšet, perfektně vidíte. Bavíte se s někým vznešeným a ten si myslí, že spolkl vědění celého světa? Uvidíte to. Bavíte se s milou dámou, která je upřímná? Poznáte to na první dobrou. Že nepoznáte cizince? Ničeho se nebojte, hra na to také myslí a takové texty se nejdříve musí překlopit, abyste jim rozuměli.

Co se ale týče samotných konverzací, jistě vám neuniklo, že vývojáři pro rozpoznání emocí využívají různé fonty, styly, roztřesenost i rozklepanost textu. Pro méně znalé starších stylů písma, je zde možnost zapnutí snadného čtení. Okrasné fonty zmizí a nahradí je normálnější styly, které se dobře čtou. Velmi zajímavou mechanikou je opravování textu. Téměř v každé konverzaci se vyskytne minimálně jedna gramatická chyba, která je následně opravena a přepsána. Zdá se vám to zbytečné? Možná je a možná není, kdo ví?

Dále musím zklamat naše česky a slovensky mluvící národy. Sice se tahle hra odehrává poměrně blízko našich krajin a občas uvidíte narážky i věty pocházející z tehdejšího Českého království, ale celou hru odehrát v češtině nelze. A to může být velkým kamenem úrazu. Mnoho textu rozhodně nevadí, problém spousta z nás najde v tom, že pokud tuhle hru chcete hrát, bude potřeba si k ruce vzít slovník. Ve hře naštěstí existuje výkladový slovník, takže si velmi snadno doplníte slovní zásobu, ale chvílemi si doopravdy budete říkat, co to na vás ten póvl právě vyblil za větu.

Výběr odpovědí je zásadní. Ovlivňuje nejen příběh, ale i vztahy. A to nejen mezi vámi, ale i mezi ostatními. Komu se rozhodnete říct drb častokrát rozhodne o tom, zda si lidé budou věřit, spolčí se nebo někoho zabijí... Zkrátka je to ve vašich rukou.

Chytře vložené hádanky dokážou hezky rozbít stereotypnost konverzací a rozhodně nejsou tak náročné, aby vás odradily. Vlastně je ani dělat nemusíte. Zajímavým konceptem, který je rozhodně vítaný, jsou kanonické hodiny. Za den stihnete jen některé úkony, úkoly a konverzace. Ráno vstanete, jdete pracovat, odbije sexta a to, co jste mohli stihnout za dopoledne, už nemáte jak splnit. Je tedy potřeba se neustále rozmýšlet, co hlavně potřebujete do oběda stihnout. Strávíte svůj čas u sester v klášteře a budete si povídat o jahůdkách a kočičkách, nebo se raději připletete na společné spřádání vlny se všemi volnými ženskými z vesničky? Lákavé, že? Ale nezapomínejte na to, že na kraji lesa žije stará vdova, která má cenné informace, ale na polovinu dne vás zotročí a vy budete muset jít lámat větvičky na přesnou délku. No, a teď se rozhodněte.

Jak můžete vidět, systém, který hra nabízí, je obří a velmi spletitý, není proto divu, že se místy stane, že text lehce nesedí. V jistých chvílích získáte například dvě cenné informace k jedné osobě, které jsou ale velkým morálním rozporem. Například: Přijdete k postavě poprvé a rovnou mu řeknete: „Hej, já jsem tě viděla s fiflenou u řeky, jak si to rozdáváte hned pod tvým barákem!“ Místo: „Slíbil jsi, že půjdeme na ten lov, můžeme vyrazit?“ Krásné, že? V první řadě se rozhodně vyděsíte, pak si řeknete „cože“ a pak jen přijde smíření se situací. Naštěstí se to neděje tak moc často, aby to zkazilo zážitek a v rámci propletenosti souvislostí to je i odpustitelné.

Jistě vám neuniklo zvláštní grafické zpracování. Nejspíš se budu opakovat, ale hra je vlastně kniha. Respektive postinkunábule z 16. století, čemuž odpovídá i kresba. Ta se inspiruje typickými dobovými kresbami v duchu gotiky. Malby lidí a ani zvířat nejsou naprosto přesné, ale to nijak neznevažuje dechberoucí práci s kresbou. Vývojáři se nebáli inspirovat se tehdejší dobou a díky tomu jsou zde nejen brutální scény, ale i sexuální frustrace a činy, které dříve byly na denním pořádku.

Vzhled vyobrazeného textu je více než důležitý. Určuje intonaci, hrubost i národnost. V některých případech díky tomu určíte, zda někdo lže, nebo mluví pravdu. Grimasy, které postavy dělají, samozřejmě nesou také svá vodítka. Složitá slova nebo jména postav vám hra podtrhne a díky jednomu tlačítku se dostanete na stránku, kde najdete rychlou a snadnou vysvětlivku. Umně vytvořený inventář s popisem postav, mapou, deníkem a slovníkem je intuitivní a velmi rádi po něm sáhnete, až si nebudete jistí, co vlastně máte dělat. Deník totiž slouží jako seznam úkolů a obsahuje různé záhady, které je potřeba vyřešit.

Ačkoliv už jsem několikrát říkala, že konverzace neuslyšíte, zvuky prostředí ano. Les s sebou nese zpěv ptáků, na farmě se zvířátky bečí ovce a v domech po většinu času uslyšíte hlavně pískající myšky. Nebo mňoukající kočku, co nedosáhne na klobásu. Zvukový podkres má hra více než dobře zvládnutý. Při výrazných událostech dramaticky zrychluje hudba a při klidném procházení ji ani nepostřehnete, přesto stále něco uslyšíte.

Pentiment je tedy titulem, na který se dá pohlížet dvěma způsoby. Kdo nemá rád knížky a ani není fanouškem obsáhlého a složitého čtení v angličtině, nejspíše mu nesedne ani tenhle styl. Na druhou stranu je v herním světě mnoho titulů, které obsahují daleko více textu, a které jsou rozložené do mnohem delší pasáží. Zvuky i hudba se tady najdou, ale dabing žádný. Na druhou stranu písmenka na vás doslova řvou z obrazovky, takže je vlastně slyšíte. Tím se Pentiment odlišuje od všeho ostatního, ale není to nic špatného. Titul má vlastní styl, který si drží a skvěle se s ním pracuje. Příběh je pestrý a utváříte ho vy sami. Složitější myšlenky sice občas zamotají hlavu i hru, ale stává se to tak málo, že je to přehlédnutelné. Díky tomu si hra odnáší doporučení na 9 bodů z 10. Je celkem pravděpodobné, že ačkoliv je to hra velmi poutavá a propracovaná, málokoho bude bavit 12 hodin sedět u počítače a číst si vlastně komiks ve složitější angličtině, byť je zde podrobný a velmi snadno pochopitelný výkladový slovník. Ale když se vám povede překonat tuhle předpojatost, zjistíte, že se jedná o výbornou hru na věrohodných historických i lingvistických základech s dobovými prvky. Pokud ale chcete znát celý příběh, jedno zahrání vám rozhodně stačit nebude.