Spojení Microsoftu s Activisionem Blizzard se výrazně komplikuje a je nepravděpodobné, že by akvizice v hodnotě téměř 70 miliard dolarů byla v nadcházejících měsících schválena. Blokovat ji bude minimálně britský regulační orgán. Ten dnes potvrdil, že zahájil velmi podrobné vyšetřování, které může skončit až v příštím roce.

„Úřad CMA postoupil potenciální akvizici Activisionu Blizzard společností Microsoft k podrobnému prošetření, neboť informace, které má v současné době k dispozici, naznačují nebo mohou naznačovat, že spojení by mohlo vést k podstatnému narušení hospodářské soutěže na trhu nebo trzích ve Spojeném království,“ uvádí se na stránkách CMA.

Na vynesení verdiktu (schválení, nebo zablokování akvizice) má CMA čas až do 1. 3. 2023. Sám Microsoft si dal za cíl dokončit akvizici do konce současného finančního roku, tedy do června příštího roku. V poslední době ale byli zástupci Xboxu pozitivně naladěni a naznačovali dokončení celého procesu dříve, údajně chtěli vše stihnout do konce letošního roku, aby hráčům přinesli dáreček pod stromeček.

Cestu CMA se dle neoficiálních informací chystá následovat Evropská unie, neboť se jedná o velkou a složitou transakci. Tvrdí to zdroj z Bruselu serveru Financial Times, který v předstihu přinesl zprávu o podrobném vyšetřování ve Velké Británii. Otázkou zůstává, jak se zachová Federální obchodní komise, Američané s ohledem na dění v Evropě mohou také počkat až do příštího roku.

Očekává se, že na vynesení verdiktu ve Spojeném království a Spojených státech amerických budou čekat menší trhy. To už neplatí pro Saúdskou Arábii. Tam místí úřad schválil akvizici koncem minulého měsíce. V Americe zase schválení akvizice podporuje Communications Workers of America, největší odborová organizace ve Spojených státech.

Každopádně, Microsoft musí získat souhlas všech trhů. Není tajemstvím, že nejdůležitější slovo mají americká FTC, britská CMA a Evropská unie.

SONY CHCE JISTOTU, ŽE CALL OF DUTY BUDE VYCHÁZET NA PLAYSTATION

Dlouhé měsíce se píše o obavách Sony, aby Call of Duty nadále vycházelo na konzole PlayStation. Jim Ryan tvrdí, že tuhle značku nelze nahradit a považuje ji za blockbuster, zatímco Phil Spencer z Microsoftu vzkázal, že Activision Blizzard nevytváří nic jedinečného. Později mírnil obavy s tím, že v den vydání bude Call of Duty dostupné na PlayStationu jako na ostatních platformách a půjde o stejnou verzi.

Sony se ale tento návrh nelíbí. Dle Ryana se Microsoft zavázal pouze k tomu, že Call of Duty bude na PlayStation vycházet ještě tři roky po skončení současné dohody mezi Activisionem a Sony. Ryan nabídku označil za neadekvátní v mnoha ohledech, podle něj nezohledňovala dopad na hráče PlayStationu.

PROČ MICROSOFT KUPUJE ACTIVISION BLIZZARD?

Jeden by očekával, že Microsoft za takové peníze kupuje Activision Blizzard kvůli zlatému prasátku jménem Call of Duty, případně z důvodu oblíbenosti Diabla a World of Warcraftu. Americká korporace ale vidí potenciál nejen v těchto známých a významných značkách, které bude moci dát do předplatného Xbox Game Pass. Cenní si totiž zkušeností, které mají týmy Activisionu Blizzard u mobilních her.

„I když máme konzole rádi, uvědomujeme si, že nejsou jediným způsobem, jak lidé hrají hry,“ prohlásil Spencer. „Největším a nejrychleji rostoucím segmentem her jsou dnes mobilní platformy. Abychom oslovili miliardy hráčů bez ohledu na to, kde se nacházejí nebo na jakém zařízení hrají, musíme přijmout možnost volby. Když dáte hráčům na výběr, jakým způsobem budou hry hrát, stanou se přístupnějšími a povedou k větším a živějším herním komunitám. Stejně důležitá je volba i pro vývojáře her. Vývojáři těží z rozmanitosti distribučních a obchodních modelů pro své hry. Možnost volby otevírá příležitosti pro inovace a umožňuje růst odvětví.“

META POUKAZUJE NA KONKURENCI

Akvizici podporuje Meta. Majitel Facebooku, Instagramu a Whatsappu předložil brazilského antimonopolnímu úřadu dokumenty. Podle společnosti Marka Zuckergerga akvizice Activisionu Blizzard Microsoftem v žádném případě nepovede k fragmentaci trhu.

Videoherní trh dle Mety nabízí spoustu možností pro nové vydavatele. Jako příklad uvádí Amazon Luna nebo Netflix Games. Kromě toho cloudové hry a služby spojené s digitálním trhem umožnily prolomit bariéry mezi platformami, takže každý, kdo má jednoduché připojení k internetu, může hrát své oblíbené tituly, aniž by musel zůstat připoután k jedinému zařízení.