Magazín · Novinky · v pátek 12. 3. 2021 11:11
V Německu bojují proti loot boxům. Tenhle byznys model generuje stále více peněz
Kauza ohledně lootboxového systému ve videohrách započala někdy v roce 2017, kdy světlo světa spatřilo Star Wars: Battlefront 2. Od té doby se EA muselo potýkat hned s několika žalobami z různých zemí. V některých koutech světa jsou tak loot boxy považovány za hazard, který by se neměl objevovat ve hrách, které mohou hrát děti.
Zdroj: RockstarHráči jsou připraveni kupovat hry za vyšší cenu, myslí si Take-Two
Jednou ze zemí, která má se systémem lootboxů problém, je i jeden z našich sousedů, konktrétně Německo. Zde totiž došlo k reformě zákona, který se zabývá ochranou mladistvých, přesněji se jedná o Youth Protection Act. Jeho přepracování bylo schváleno Německým spolkovým sněmem. K této úpravě došlo především proto, aby se zlepšila ochrana dětí před „mechanismy podobným hazardu.“
Nejdříve se mělo za to, že výsledkem bude označením 18+ pro hry, které obsahují loot boxy. Tituly jako je například FIFA či NHL by se tak musely vzdát svého označení PEGI-3 a musely by na území Německa být označeny PEGI-18. A to z jednoho prostého důvodu: Najdeme v nich herní mód, který vám umožní otevíráním balíčků, které jdou pořídit za reálné peníze, stavět si vlastní tým, což se dá považovat za hazard.
Spolkový sněm ovšem své schválení reformy zákona pozměnil a už v něm nenajdeme větu: „Je také v plánu deaktivovat cenové pasti jako jsou 'loot boxy.'“ Nyní už se tedy nemluví o označený her s loot boxy známkou 18+, ale mělo by dojít k rozšíření věkového označení, aby obsahovalo popisy možných problematických mechanik, jako jsou například loot boxy.
Zatímco v Německu se snaží proti lootboxovému systému bojovat, tak výzkumná firma Juniper přišla se zprávou, která poukazuje na neustále narůstající příjmy, které tento byznys model generuje. Například v loňském roce hráči za loot boxy dohromady zvládli utratit 15 miliard dolarů.
Na tomhle čísle se ale dle zprávy nezastavíme, jelikož každý rok dochází k 5% nárůstu zisků za loot boxy. Podle všeho v roce 2025 hráči utratí za loot boxy 20 miliard dolarů a do těchto náhodných krabiček zainvestuje 230 milionů lidí. S tím, že největší procento z nich budou tvořit mobilní uživatelé.
Přečtěte si také: Star Wars: Battlefront Classic Collection neobsahuje obsah převzatý od modderů, dušuje se Aspyr
Společnost Juniper ale také tvrdí, že postupem času začnou výdělky z loot boxů upadat, jelikož lidé začnou být z tohoto byznys modelu znuděni. Mimo to bude také velkou roli hrát legislativa zemí po celém světě, protože v některých zemích jsou loot boxy považovány za hazard.
„Loot boxy v jejich tradiční podobě jsou často považovány za vykořisťovatelské, což vede ke zvýšené legislativní kontrole,“ řekl Nick Hunt, spoluautor zprávy. „Očekáváme, že vydavatelé her na to v budoucnu zareagují změnou formátu loot boxů, aby je udrželi působivé a zároveň mimo sféru hazardu.“
Jak to s loot boxy bude dále, je otázkou. Ovšem řekl bych, že se shodneme na tom, že tento nešvar se neměl nikdy dostat do AAA titulů, za které při vydání platíme už tak celkem velkou částku. Je ale zajímavé vidět, jak se celkem neškodný sytém, který vyžívají zcela normálně sběratelské karetní hry, takhle vyhrotil ve videoherním prostředí.