Vesmírné RPG Starfield od tvůrců The Elder Scrolls a novějších Falloutů ze studia Bethesda Game Studios bylo nepochybně jedním z největších lákadel včerejší akce Xbox + Bethesda Game Showcase. Nakonec jsme se však přímo na konferenci moc velkého množství informací nedočkali. Měli jsme tu první teaser, odhalení Creation Enginu 2, příslib vesmírného RPG, v němž můžeme být, kým chceme, datum vydání stanovené na konec příštího roku a bokem zveřejněné video ze zákulisí. To nabídlo stručný komentář tvůrců a ukázku hrstky konceptů. Takto stranou, konkrétně v několika rozhovorech, však došlo k odhalení dalších informací, které přehledně shrnul například server PC Gamer.

Již víme, že nám Starfield, v němž se podíváme ke hvězdám v 300 let vzdálené budoucnosti, dovolí přidat se k frakci známé jako Constellation. Todd Howard z Bethesdy Game Studios v rozhovoru pro The Telegraph odhalil, že Constellation je něco jako poslední skupina průzkumníků vesmíru, která stále hledá odpovědi, jakýsi kříženec NASA, Indiany Jonese a Ligy výjimečných.

Přečtěte si také: Vesmírné RPG Starfield se předvádí v prvních záběrech

Ve skutečnosti se v rámci herního příběhu staneme členy této skupiny automaticky, což nám však nezabrání přidat se k dalším frakcím. Těch má být celá řada. Howard v tomto směru přirovnává Starfield ke Skyrimu a naznačuje, že obě hry budou mít podobnou strukturu v tom smyslu, že můžete být, kým chcete, přidat se k různým frakcím a zároveň definovat svou vlastní cestu hrou. Ve Skyrimu je koneckonců hráč vždy Dragonborn/Drakorozený, zároveň se ale může připojit k frakcím typu Družiníků nebo Temného bratrstva. Tentokrát budeme vždy novým rekrutem Constellation jakožto největší dostupné frakce a zároveň bude možné přidat se k jiným, menším skupinám. Na samém začátku hry by také mělo být možné zvolit si minulost vaší postavy, která následně ovlivní příběh.

Mimochodem, pokud jste hráli Skyrim nebo jakoukoliv jinou hru postavenou na Creation Enginu, nejspíš víte, že funkce jako třeba šplhání po žebřících tento engine neumí. Moddeři takový nedostatek zpravidla řeší teleportem z jednoho konce žebříku na druhý, doprovázeným krátkým loadingem. Teaser, který láká na Starfield, však šplhání po žebříku zcela jasně ukazuje. Problém je, že ve finální hře vůbec nemusí být, přesněji nemusí fungovat tak, jak by člověk očekával.

„No... šplhání není... v žebříku toho příliš nehledejte. Je to žebřík, který vás dostane do lodi a ven z ní. To je zhruba všechno. Asi to budeme muset vyjasnit,“ prozradil Todd Howard redaktorům The Telegraph. Co tato vyhýbavá odpověď znamená? Že onen slavný Creation Engine 2 možná nebude tak zářivě nový, o čemž jsme pochybovali již včera, a že to, co v teaseru vidíme, je pravděpodobně jen automatický přechod při nástupu do lodi doprovázený řádnou animací nebo animace určená pouze pro video, ne demonstrace skutečně funkčních žebříků, po nichž bude možné šplhat dle libosti.

Na druhou stranu, snad nikdo nemůže reálně čekat, že Creation Engine 2 vznikl od nuly, a třeba v souvislosti s podporou moddingu, o níž zatím bohužel nemáme k dispozici žádné zprávy, by mohlo být ponechání některých zlozvyků a nedostatků enginu prospěšné. Bez loadingů na každém kroku a někdy i v naprosto nesmyslných situacích bychom se ale přesto tentokrát určitě obešli, takže nezbývá než čekat na další ukázky, jež nám snad napoví, co se ani po 20 letech od vydání Morrowindu ve skutečnosti příliš nezměnilo.

Teaser má každopádně stejně jako v případě chystané hry Indiany Jonese od MachineGames a Bethesdy obsahovat celou řadu detailů, které mají nějaký význam. Obálka knihy, dekorace, výbava, to všechno může skrývat všelijaké informace a narážky, a pokud je fanoušci odhalí a pochopí, měli by mít lepší představu o tom, co Starfield nabídne a o čem je. Jedna z nášivek na stěně je kupříkladu odkazem na zrušenou vesmírnou hru známou pod názvem The 10th Planet. Tuto hru, která měla vyjít v říjnu roku 1997, připravovalo studio Centropolis Entertainment ve spolupráci s Bethesdou Softworks a jednalo se o projekt zaměřený na souboje vesmírných lodí. Prozatím ale bude lepší počítat s tím, že jde o pouhý easter egg, který vážně nemusí potvrzovat, že Starfield nabídne souboje ve vesmíru.

S jistotou alespoň víme, že o hudební doprovod hry se postará Inon Zur, v posledních letech dvorní skladatel Bethesdy Game Studios. Sám skladatel, který má na kontě soundtrack her jako Fallout 3, Fallout: New Vegas, Fallout 76, Outriders nebo Dragon Age: Prameny, potvrdil účast na projektu prostřednictvím Twitteru.

Starfield vyjde 11. listopadu/novembra 2022 ve verzi pro PC a Xbox Series X|S. Hra bude ode dne vydání součástí nabídky Game Passu.