Nadšení z nedávno oznámené kolekce Star Wars: Battlefront Classic Collection poměrně záhy vystřídaly četné důvody pro obavy a znepokojení fanoušků. Máme tu třeba skutečnost, že nejde o remaster Star Wars: Battlefrontu (2004) a Star Wars: Battlefrontu 2 (2005), ale spíše o port na aktuální konzole a PC, který se může pochlubit v podstatě jen podporou vyšších rozlišení obrazu, rozšířením některých herních módů, hrstkou obsahu, jenž byl původně k dispozici exkluzivně na Xboxu, a samozřejmě podporou 64 hráčů na všech platformách.

Přesto se bude kolekce prodávat za 35 eur (před vydáním platí 10% sleva), přičemž majitelé originálních her na PC a Xboxu dostanou pouze 20% slevu. Nejedno obočí může zvednout také skutečnost, že tvůrci ze studia Aspyr Media stále mlčí ohledně otázky, zda kolekce nabídne cross-play, tedy společné hraní napříč platformami, nebo požadavek na 50 GB volného místa na disku, který najdeme v HW nárocích PC verze na Steamu.

Fanoušci si navíc při sledování traileru kolekce všimli, že hrdinové Asajj Ventress a Kit Fisto, kteří patří mezi obsah původního Star Wars: Battlefrontu 2, jenž dosud oficiálně nevyšel mimo Xbox, očividně pocházejí ze starší verze modu, jehož cílem je převést dříve exkluzivní obsah Battlefrontu 2 na PC. To není tak těžké rozpoznat, jelikož na Xboxu mají oba hrdinové unikátní animace a Ventress se může dokonce pochlubit zvláštní konfigurací světelných mečů, jež připomíná nunčaky.

V prvním traileru, jenž na Star Wars: Battlefront Classic Collection láká, má ale Asajj Ventress světelný meč v každé ruce a animace rytířky Jedi Aayly Secury, zatímco Kit Fisto se pohybuje stejně jako Jedi Ki-Adi Mundi. Autor modifikace, který hrdiny z Xboxu převádí na PC, přitom kvůli limitacím hry nabídl obě postavy právě tak, že nahradil Aaylu Securu za Asajj Ventress a Ki-Adi Mundiho za Kita Fista, a to bez zvláštních animací. Až začátkem letošního roku modder s krásnou přezdívkou iamastupid vydal aktualizovanou verzi modu, jež nabízí dříve exkluzivní postavy na PC v plné parádě, bez nutnosti nahrazovat jiné hrdiny a s řádnými animacemi i zbraněmi.

Kauza tedy byla na světě. Jelikož v oznámení kolekce nenajdete ani slovo o využití práce modderů, fanoušci začali obviňovat Aspyr z přebírání cizí práce bez řádného uvedení zdroje. Sám autor modu na Steamu rozjel o poznání střízlivější diskuzi, v níž uvedl, že je zcela v pořádku, aby oficiálně dostupný produkt využíval jeho fanouškovskou práci a že je za to rád. Vždyť práva na značku Star Wars, tedy i na Star Wars: Battlefront, vlastní Disney a Lucasfilm, ne on. Mod je navíc úpravou cizího a licencovaného díla, který v tomto případě bere obsah původně určený pro jednu platformu a převádí ho neoficiálně na jinou platformu. Modder ale také dodal, že se pokouší kontaktovat Aspyr s cílem zjistit, zda studio opravdu využilo jeho mod, a pokud ano, zda náhodou nechce využít spíše aktuální verzi modifikace. Určitý zmatek pak způsobila skutečnost, že článek na oficiálním blogu PlayStationu zmiňuje speciální útok Kita Fista i nunčaky v rukou Ventress.

Vše zjevně zašlo tak daleko, že Aspyr musel serveru IGN zaslat oficiální prohlášení, v němž celou věc vysvětluje. Podle všeho tvůrci využili mod jen v minulosti při tvorbě traileru a screenshotů a finální verze kolekce nabídne oba hrdiny i další obsah přesně v takové podobě, v jaké si ho kdysi mohli užívat hráči na Xboxu. A to bez nutnosti využívat jakoukoliv cizí práci.

„Rádi bychom poděkovali zapálené komunitě Star Wars: Battlefrontu za to, že nás na to upozornila. Když jsme minulý rok na podzim pořizovali provizorní záběry pro naše oznámení, omylem jsme zahrnuli obsah, který není součástí produktu, a tato chyba se dostala do finálního sestřihu. Nadcházející vydání Star Wars: Battlefront Classic Collection neobsahuje žádný kód ani obsah převzatý z nepřiznaných zdrojů,“ uvádí studio v prohlášení, na které upozornil třeba server PC Gamer.

Doufejme tedy, že Aspyr nekecá. To budeme moci zjistit už za pár týdnů, jelikož Star Wars: Battlefront Classic Collection vychází ve verzi pro PC, Xbox Series X|S, Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4 a Nintendo Switch už 14. 3. 2024. Přičemž lze předpokládat, že fanoušci a moddeři celou kolekci pořádně rozpitvají. Prozatím lze celou věc brát jako zajímavý příklad toho, co všechno se může při herním vývoji stát a k čemu se i oficiálně zvoleným vývojářům mohou hodit uživatelské modifikace, i kdyby jen dočasně a interně.