Magazín · Novinky · ve čtvrtek 20. 7. 2023 18:13
Sony "uplácí" vývojáře a vydavatele, aby poškodila Xbox, uvádí soudní dokument
Soudkyně Jacqueline Scott Corley, která dvakrát zamítla žádost Federální obchodní komise (FTC) o zablokování akvizice Activisionu Blizzard společností Microsoft, potvrdila důraz Sony na exkluzivní obsah pro konzole PlayStation.
Microsoft si loni postěžoval, že Sony podepsala se Square Enix a Konami smlouvy, které brání tomu, aby hry Final Fantasy XVI, Final Fantasy VII Remake a Silent Hill 2 Remake vyšly na Xbox. Sony se měla s vydavateli dohodnout na vynechání Xboxu ze seznamu cílových platforem. O exkluzivitách se ve velkém mluvilo také u amerického soudu a nyní se vrací.
Zdroj: MicrosoftMicrosoft a Activision Blizzard mají na spojení více času
Dokumenty jednání japonské společnosti potvrzují. Uvádí se v nich, že Sony považuje exkluzivní obsah za klíčový pro úspěch PlayStationu. Proto je ochotna platit jiným vývojářům a vydavatelům, aby vynechali své hry z Xboxu, případně je vydali až s odstupem času (kupříkladu roční exkluzivita). U soudu došlo k závěr, že to je důvod konkurenční výhody.
„Sony nabízí mnohem více vlastních exkluzivních titulů a her třetích stran než Xbox. Společnost má obrovskou konkurenční výhodu, protože může při vývoji her využívat duševní vlastnictví Sony Music, Sony TV a filmové knihovny Sony,“ uvádí se v dokumentu, který slouží jako souhrn informací, co u soudu zazněly.
„Exkluzivní hry dostupné na PlayStationu převyšují počet her dostupných na Xboxu: na každou exkluzivní hru na Xboxu připadá osm exkluzivních her pro PlayStation.“
Dokument se zmiňuje také o Bethesdě, kdy Sony zaplatila ZeniMaxu (mateřská společnost Bethesdy) za časovou konzolovou exkluzivitu pro Deathloop a Ghostwire: Tokyo. Microsoft se obával, že k tomuto "úplatku" může dojít i v případě Starfieldu a raději ZeniMax s Bethesdou koupil za 7,5 miliardy dolarů.
Přitom FTC měla u soudu největší strach z toho, že Microsoft by mohl hry Activisionu Blizzard vydávat pouze na své platformy a vynechat PlayStation stejně jako u Starfieldu. Zejména Call of Duty. Nakonec však Microsoft se Sony podepsal smlouvu. Ta zaručuje, že Call of Duty bude na PlayStation vycházet minimálně po dobu 10 let.
Šéf Sony, Jim Ryan, exkluzivitu Starfieldu pro Xbox chápe a nepovažuje toto jednání za protisoutěžní. Z jeho odpovědi vyplynulo, že mu vadí předplatné Game Pass. Do něho Microsoft v den vydání umisťuje své hry a snaží se nabízet hráčům i zajímavé kousky od jiných vydavatelů/vývojářů.
Konzolové exkluzivity nejsou ničím novým. Tento případ de facto potvrdil, že majitelé konzolových platforem pomáhají jiným vývojářům/vydavatelům výměnou za exkluzivitu. Udělal to také Microsoft, kdy titul Rise of the Tomb Raider měl roční exkluzivitu pro Xbox. Druhý díl nové trilogie Tomb Raider by prý bez peněz Microsoftu nevyšel. Údajně měla společnost zaplatit 100 milionů dolarů. Stejné to má být často v případě her, které podporuje Sony. Ta kupříkladu pomohla postavit na nohy Kojima Productions, kde pak vzniklo Death Stranding jako konzolová exkluzivita pro PlayStation. U Microsoftu je to zase Tunic či Hades.
*Článek aktualizován (27. 7. v 11:25). Původní verze chybně uváděla citace soudkyně.