Po zajímavých prvních dvou dnech, kdy se Federální obchodní komise u soudu snažila grilovat Phila Spencera a další zástupce Microsoftu, byl třetí den v soudní síni poklidnější a nejvíce zaujalo předem připravené video se šéfem PlayStationu Jimem Ryanem.

Ryan potvrdil, že je proti akvizici Activisionu Blizzard společností Microsoft. Potvrdil také, že Bobbymu Kotickovi z Activisionu řekl, že nemá zájem o novou dohodu na Call of Duty, ale chce jen zablokoval fúzi.

„Řekl jsem mu, že si myslím, že akvizice je v rozporu s hospodářskou soutěží, a že doufám, že regulační orgány udělají svou práci a zablokují ji,“ potvrdil ve videu Ryan. Na druhou stranu nepovažuje vše, co Microsoft dělá, za protisoutěžní. Sice se mu nelíbí exkluzivita u Starfieldu a Redfallu, ale v zásadě proti tomu nic nemá a nepovažuje toto jednání za protisoutěžní.

Jinými slovy nepovažuje exkluzivitu u her za protisoutěžní. Kdyby ano, šel by proti sobě, protože Sony má také své exkluzivity a navíc platí jiným vydavatelům a vývojářům za časovou konzolovou exkluzivitu. To dokonce i u nedávných her Bethesdy: Deathloop a Ghostwire: Tokyo. Spencer minulý týden soudu tvrdil, že Bethesdu koupili z obav, aby Starfield nebyl další takovou exkluzivitou.

XBOX GAME PASS ZNEHODNOCUJE HODNOTU HER

O co tedy Sony jde? Nejspíš to není ani Call of Duty, protože je vedení japonské společnosti přesvědčeno, že Call of Duty bude nadále vycházet na konzole PlayStation. Navíc to sám Phil Spencer prohlásil u soudu, když byl pod přísahou. Co víme jistě, tak Sony vadí Xbox Game Pass a dle Ryena ho nemají rádi ani jiní vydavatelé a vývojáři. Ryan to prohlásil na schůzce s investory Fidelity v únoru 2022, kde hovořil také o důležitosti first-party obsahu pro odrážení konkurence ze strany Game Passu.

„Jedním z důvodů, proč masivně investujeme do vývoje a vydávání našich titulů, je, že nám poskytují výhodu proti tlaku na historický obchodní model,“ tvrdí Ryan. Dle něj se vydavatelům Game Pass nelíbí, protože destruktivně ovlivňuje hodnotu her. Má to být velmi častý názor mezi vydavateli. To je také důvod, proč Sony nikdy nemluvila s Activision o tom, za jakých podmínek by nové verze Call of Duty mohly být v předplatném PlayStation Plus. Navíc sám Kotick se ještě před záměrem Microsoftu o akvizici nechal slyšet, že předplatné není cesta pro Activision.

Od začátku letošního roku bylo několik případů, kdy se tvůrci negativně vyjádřili k předplatnému Microsoftu. Shrnout je lze tak, že vývojáři a vydavatelé považují Game Pass za úžasný i děsivý zároveň. Může totiž dopadnout pozitivně, ovšem i negativně. Někdy může hra v předplatném oslovit větší počet hráčů. Na druhou stranu přispívá k přesycenosti obsahem a může být pro hráče těžké si nějakou hru zamilovat a užít si ji, protože předplatné přináší velký výběr.

„Spousta lidí si hru vyzkouší a neinvestuje do ní,“ tvrdí Dino Patti, spoluzakladatel studia Jumpship (loni vydali sci-fi adventuru Somerville), s tím, že hráče, kteří hrají hru díky předplatnému, musí většinou zaujmout prvních 10 minut. Když tyhle první minuty nejsou úžasné, tak hráč hru vypne a jde zkoušet jinou. Přesto považuje Game Pass za super, ale osobně preferuje starý model.

OSTRAŽITOST SONY, BUDOUCNOST CLOUDU, OČEKÁVÁNÍ OD BUNGIE

Pokud bude Microsoft vydávat nějaké hry Activisionu Blizzard a ZeniMaxu/Bethesdy na PlayStation, tak se vývojáři u přechodu na novou generaci budou muset nějaký čas obejít bez dev kitů. Vývojové verze konzolí bude Sony studiím, které vlastní Microsoft, posílat až s odstupem času. Stejně to Sony udělala v případě Mojangu. To je důvod, proč Minecraft Legends vyšel na PS5 pouze ve verzi z PS4.

V Sony se bojí, aby použité technologie nezneužil Microsoft. Zárukou v takovém případě pro Sony není ani smlouva o mlčenlivosti mezi vývojáři her.

Cloudová technologie se pro hraní her má stát významnou mezi lety 2025 a 2035. Konkrétnější termín nechtěl Ryan uvést, protože nikdo nedokáže přesně odhadnout, kdy bude cloudové hraní hrát větší roli, tvrdí.

Ryan očekává hodně od Bungie. Je přesvědčen, že Bungie dá Sony mnohem více, než by dal Activision. Jak víme, Sony koupila tvůrce Destiny za 3,6 miliardy dolarů kvůli jejich zkušenostem s live service. Na tento segment hodlá PlayStation v budoucnu více vsadit, i když bude nadále vytvářet příběhové hry pro jednoho hráče.

Ryan nepovažuje Nintendo za přímého konkurenta PlayStationu. Také si nemyslí, že Call of Duty bude na Nintendu úspěšné, protože standardní fanoušci Nintenda jsou zcela jiní, mají rádi Maria a Zeldu, nikoli Call of Duty.

Ryan se rovněž domnívá, že zájem o Xbox Series X a S je velký. Stejně jako PlayStation 5, tak i nová řada Xboxu se potýkala s nedostatkem kusů. Značka Xbox je dle šéfa Sony silná ve Spojených státech. Jako hlavní důvod uvedl střílečky.

„Většina jejich her, mnoho jejich her, obsahuje prvek střílení. A mnoho jejich her obsahuje prvky online multiplayeru, přičemž oba tyto žánry jsou ve Spojených státech obvykle populárnější než mimo ně,“ vysvětlil Jim Ryan.

Dnes se na řadu dostanou výpovědi generálních ředitelů Microsoftu a Activisionu.