Minulý týden byl poměrně bohatý na významná výročí známých herních sérií. Operace Flashpoint, potažmo Arma oslavila 20. narozeniny, ježek Sonic dokonce 30. narozeniny. Ve stejný den jako Arma mohla slavit také sága Quake od id Software, jelikož první díl série vyšel už před 25 lety.

Přečtěte si také: 3D Realms údajně připravuje hru v enginu prvního Half-Life

Samozřejmostí jsou tedy určité oficiální oslavy, například nový obsah pro multiplayerovou střílečku Quake Champions, která se z nějakého důvodu už 4 roky nachází v programu Early Access na Steamu, zatímco prostřednictvím Bethesda.net Launcheru je k dispozici ještě o něco déle. V Quake Champions bylo každopádně v nedávné době možné získat retro skin pro Rangera a v následujících týdnech bude následovat předělávka klasické mapy DM6 alias The Dark Zone a hrst skinů zbraní. V jistém smyslu je ale zajímavější to, jak slaví 25. narozeniny série Quake komunita.

V samotný den výročí, tedy 22. června/júna, došlo na oznámení projektu Tremor. Ten bude k dispozici zcela zdarma a slibuje zbrusu novou kampaň pro původní hru čítající 32 úrovní napříč čtyřmi dimenzemi, jejichž styl a náplň budou věrné originálu. Dokazuje to již první teaser, jenž opravdu dělá dojem, jako kdyby pocházel z původní hry z roku 1996.

Zatímco kolega DOOM zažívá vydání komunitních kampaní o desítkách map docela běžně, samozřejmě v rámci prvních dílů série, v případě Quaka je takto rozsáhlý pokus o poznání vzácnější jev. To ale není jediný důvod, proč stojí Tremor za pozornost. Zaujme také plán na zbrusu nový soundtrack čítající 11 skladeb a skutečnost, že celý projekt mají na svědomí designéři her jako Arcane Dimensions, Graven a Wrath: Aeon of Ruin.

Wrath od studia KillPixel je koneckonců retro střílečka, kterou pohání originální Quake Engine. Graven, za nějž je zodpovědný tým Slipgate Ironworks, zase mnozí považují za pokus navázat na odkaz her jako Heretic a Hexen. Druhý díl série Hexen, vydaný v roce 1997 studiem Raven Software, shodou okolností také využívá Quake Engine. Vypadá to tedy, že tvůrci Tremoru jsou v enginu klasické střílečky z roku 1996 jako doma.

Ačkoliv při vývoji používají moderní nástroje, konkrétně Radiant nebo Trenchbroom, Tremor je tak moc retro záležitost, že jej bude možné hrát i na retro počítačích a s hardwarem, který byl aktuální naposledy v polovině 90. let. Jinými slovy, jestliže máte po ruce stroj, s nímž originální Quake nemá problém, měli byste na něm spustit i Tremor. Mimochodem, o trochu publicity pro celý projekt se postaral i slavný designér John Romero, spoluzakladatel id Software, který krátce před odchodem ze studia pracoval i na prvním Quakovi. Zatím však nevíme, kdy tato nová fanouškovská kampaň vyjde.