Svět Horizon Forbidden West obývají neuvěřitelné kovové bestie podobné dinosaurům. Na hlavní hrdinku Aloy čekají nejen známé stroje z Horizon Zero Dawn, ale také úplně nové typy, které jsou mnohem nebezpeční.

Hlavní konstruktér strojů Blake Politeski a vedoucí asset art Maxim Fleury se rozhodli prozradit nám více informací o tom, co nás při průzkumu nové oblasti světa čeká.

NEUVĚŘITELNÉ KOVOVÉ BESTIE

„Zajímalo nás, jaké stroje mohou žít v různých ekosystémech a jak se vzájemně ovlivňují, jak působí na životní prostředí a samozřejmě na člověka. Stroje jsou něco jako správci tohoto světa, takže bylo zajímavé podívat se na to, jak plní své úkoly a jak z nich může hráč těžit,“ začal vysvětlovat Blake Politeski.

Během vývoje Horizon Zero Dawn přišli se spoustou nápadů, mnohé z nich ale nechali v šuplíku. Nyní mohli některé z těchto dříve nerealizovaných, ale úžasných nápadů přivést k životu. Textové poznámky popisovaly, jak stroj vypadá, jaké má interaktivní části a jaké útoky může nabídnout. Až model s animacemi ale ukáže, jak by mohl takový stroj fungovat a zda je u něj vše podle očekávání. Když vše souhlasí, přicházejí na řadu všechny detaily, včetně zbraní, všech animací, textur atd.

NOVÉ STROJE

V Horizon Forbidden West se můžeme těšit na nové stroje. Tvůrci měli dostatek času, a hlavně základy z Horizon Zero Dawn. Pro první díl vytvořili od základu 25 strojů a definovali jejich role. Poté mohli experimentovat s kombinací stylů robotů, specifických dovedností a jejich možnostmi, včetně zbraní. Tohle vše jim u pokračování ušetřilo čas a oni si mohli splnit touhu a vytvořit velké létající stroje. U nich se inspirovali různými létajícími plazy a primitivními ptáky. Vymysleli například křídla, jež za slunečních dnů uchovávají sluneční energii. Tato myšlenka nakonec vedla k tomu, že stroje pojmenované Sunwing jsou zranitelné, když jsou nabité sluneční energií, ale také ostražitější vůči přítomnosti potenciálních predátorů v blízkosti.

„Začínáme s těmito jedinečnými způsoby chování a snažíme se je stále více rozšiřovat při definování rolí strojů v herním světě. Chceme, aby všechny stroje byly nějakým způsobem propojené a měly svůj význam, čímž se dosáhne harmonického (eko)systému... stejně jako ve skutečném světě,“ vysvětluje Blake.

Prioritou pro Guerrilla Games vždy bylo vytvořit autentických svět. To zahrnuje i věrohodné stroje. Drželi se proto stylu designu z Horizon Zero Dawn. Zároveň ale chtěli, aby nové stroje byly jiné a jedinečné, s cílem přinést hráčům ještě bohatší svět. Podařit se jim to mělo i díky tomu, že stroje v Horizon Forbidden West mají mnohem více prvků než v minulosti.

Různorodé zbraně a munice se budou Aloy při boji s různými typy mechanických bestií hodit. „Aniž bychom příliš předbíhali, můžeme říct, že každý stroj lze porazit různými způsoby. Snažili jsme se je naznačit volbami v designu, ale také přidáním textur, které zvýrazňují slabiny nebo interaktivní prvky. Každý stroj musíte pečlivě prostudovat, abyste zjistili různé způsoby, jak se s ním vypořádat,“ vysvětlil Maxim Fleury.

Blake k tomu dodává, že mnoho strojů má zbraně a chování, které můžeme využít k získání výhody. „Nemám na mysli jen možnost oddělit komponenty a použít je proti nim. Některé stroje mají pasivnější stavy, během nichž se nechávají vyvést z míry. Například stroj, který kope suroviny, zvedne oblak prachu, který může Aloy využít k tomu, aby se k němu připlížila.“

Stroje v Horizon Forbidden West se budou pohybovat nejrůznějšími způsoby – skáčou, plavou, drží se povrchu a podobně. Kvůli tomu má Aloy nové pohyby, je hbitější. „Vylepšili jsme také schopnost Aloy pozorovat a plánovat před bojem, stejně jako její schopnosti v případě nouze utéct.“ Tady dotyční narážejí na hák využívající se k vertikalitě a možnost plachtit ve vzduchu. Další lákadlem je potápění.

Schopnost šplhat nebo hodit kouřovou bombu, aby zakryla svůj útěk, dává Aloy určitou výhodu, když čelí strojům, ale vylepšení se netýkají jen mechanik. „Stroje tady jsou jistě nebezpečnější, ale pokud dostatečně nastražíte uši, můžete studovat jejich chování, a dokonce předvídat jejich pohyby. Stroj například vydává charakteristické zvuky, když je v nečinnosti, spustí alarm nebo přejde do útoku. Ve verzi hry pro PlayStation 5 je toho všeho dosaženo s větší přesností díky 3D zvuku, který v kombinaci se stereofonními sluchátky nebo jinými kompatibilními zařízeními (analogovými nebo USB) poskytuje nebývalé smyslové ponoření do rozsáhlého herního světa.“

MOCNÝ TREMORTUSK

Jedním z největších strojů, kterým se Aloy v Horizon Forbidden West postaví, je Tremortusk. Vidět jsme ho mohli v gameplay traileru. Jde v podstatě o mamuta s několika odkazy na velké válečné slony z historie a kinematografie.

„Má mnoho různých útoků a tělo napěchované zbraněmi. Kromě toho, že používá své kly k útokům na blízko, disponuje také různými elementárními zbraněmi. Tremortusk, kterého vidíte v traileru, je pod kontrolou povstalecké frakce Tenakthů, ale v divočině můžete najít volně žijící exempláře,“ říká Maxim.

„Připomíná mi něco mezi válečným slonem a jednou z těch velkých obléhacích věží, které se používaly ve středověku k útokům na pevnosti: těžko zničitelný, pomalý a s obrovskou palebnou silou,“ dodává Blake. „To byla naše základní myšlenka pro Tremortusku, z něhož se vyklubal dobře obrněný, ale pomalu se pohybující stroj, téměř nezastavitelná síla. Ve hře Horizon Forbidden West mohou lidské nepřátelské frakce ovládat stroje, a tak jsme přirozeně spojili tyto dva prvky a vytvořili vlastní verzi válečných slonů vybavenou plošinou, ze které mohou lidé útočit na Aloy.“

„Vrátíme-li se k tématu strojového (eko)systému, je třeba připomenout, že jeho úkolem je zachovat rovnováhu na Zemi a zabránit lidstvu, aby způsobilo nové vymírání. Zejména Tremortuskové jsou bojové stroje vytvořené k ochraně jiných strojů, aby mohly plnit své funkce bez zásahů lidí.“

Blake a Maxim se shodují, že Tremortusk je jedním z nejobávanějších protivníků ve hře, jehož poražení vyžaduje velkou přípravu: „Doporučujeme používat pasti a háky. Ačkoli je pomalý, může dosáhnout rychlosti, která Aloy překvapí, takže je lepší být připraven se mu vyhnout. A nakonec si dejte pozor na plamenometné choboty...“

VYUŽIJTE STROJE VE SVŮJ PROSPĚCH

Může se zdát, že stroje chtějí pouze bojovat. To je z části velká pravda, ale také jsou velkým přínosem pro svět a někdy mohou Aloy i pomoci. Vzpomeňte si na Tallnecksy, stroje, které nejsou vůbec nepřátelské, a dokonce poskytují Aloy cenné informace, když je ovládne.

„Stejně jako v Horizon Zero Dawn může Aloy ovládat stroje a nechat je bojovat na své straně," říká Maxim. "Tentokrát jsme přidali nové stroje, na kterých se dá jezdit, jako je například Clawstrider, který je vidět v gameplay traileru.“

Blake dodává: „Některé stroje mohou Aloy pomoci, aniž by to chtěly. Pokud se stroj vydá hledat zdroje, zatímco je Aloy na stopě, může ji dovést ke skrytým zásobám. Aloy nyní také může během ovládání nastavit postoj stroje a vybrat si mezi agresivním a obranným stavem.“

Všichni v Guerrilla Games jsou zvědaví, které stroje budou u hráčů patřit mezi nejoblíbenější. Každý má samozřejmě své vlastní preference. Maxim je například blázen do Thunderjawa.

„Byl to první stroj ve hře Horizon Zero Dawn, jehož nákres jsem viděl, a od té doby mi přirostl k srdci,“ usmívá se. „Líbí se mi jeho design a charakteristika. Ze strojů v Horizontu Forbidden West však dávám přednost Burrowerům: jde o malý a hbitý stroj, jenž dokáže nepozorovaně hráče v mžiku přemoci.“

A Blakeův oblíbený stroj? „Stormbird. Byl to jeden z prvních strojů, které jsme navrhli, když jsme si nebyli úplně jistí, jakou cestou se vydat. Když jsem s tímto nápadem seznámil kolegu, představoval jsem si křížence orla a stíhačky, který dokáže z oblohy vypouštět elektrické výboje. Může se na hráče snést jako blesk. Když nás ředitel hry letmo vyslechl, otočil se na nás a řekl: "To je skvělý nápad!" Tak se zrodil Stormbird!“

„V pokračování je mým favoritem Shellsnapper. Je to stroj, který jsem chtěl vytvořit v první hře, takže jsem nadšený, že ho najdu ve Forbidden West. Je velký a má schopnosti, které hráčům vyrazí dech, s vlastnostmi realistickými i inspirovanými tím, co jsme viděli ve filmovém světě, a s některými podivnými detaily, které jsme si sami vymysleli. Nemohu se dočkat, až uvidím, jak hráči na nový stroj zareagují.“

Horizon Forbidden West vyjde 18. 2. 2022 na PlayStation 5 a PlayStation 4. Ve hře bude možné zapnout si české titulky. Pokud si koupíte PS4 verzi a později konzoli PS5, tak vylepšení pro výkonnější konzoli budete mít zdarma.