Microsoft se chce dotáhnout na Sony a nabízet na Xboxu jedinečné hry, které budou získávat ocenění a hráči je budou milovat. K tomuto cíli měla pomoci akvizice společnosti ZeniMax Media s Bethesdou. V případě kooperativní střílečky Redfall to ale moc neplatí, protože v den vydání nebude možné hrát hru na Xboxu Series X/S v 60 snímcích za sekundu. Dostupný bude pouze režim kvality s rozlišením 4K a 30 snímky na Xboxu Series X a rozlišením 1440p při 30 snímcích na Xboxu Series S. Takzvaný výkonnostní režim s možností zahrát si při 60 snímcích za sekundu má dorazit někdy později.

Tohle jsme se dozvěděli včera a rozpoutalo to vášnivou debatu. Hráči (nejspíš z druhého tábora) se posmívají a připomínají, jak majitelé Xboxu Series X hrají na nejvýkonnější konzoli na světě, což jim je v případě Redfallu k ničemu. Ani novináři a insideři si neberou servítky a je z nich cítit zklamání.

MARKETING SELHAL NA VÍCE FRONTÁCH

Jason Schreier z Bloombergu si myslí, že Redfall je zajímavý, ale s ohledem na absenci 60 FPS, marketingovými/PR rozhodnutími a datem vydání to spíše vypadá, že Bethesda chce, aby hra neuspěla. Redfall totiž vyjde čtyři dny po Star Wars Jedi: Survivor a 10 dnů před The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. Samozřejmě, tituly jsou to značně rozdílné a cílí na jiné hráče, ale dle Schreiera jde o pozornost, které se jednotlivým hrám v té době dostane v médiích a na sociálních sítích. Myslí si, že Redfallu se nebude věnovat taková pozornost a internet bude zaplaven videi a diskusemi o Star Wars Jedi: Survivor a nové Zeldě.

Podle Schreier nedokázalo marketingové oddělení Redfall jasně prezentovat a někdy jej vydávalo za videohru pro jednoho hráče a jindy za kooperativní titul. Kritizuje také gameplay video od IGN. Kvůli němu má Redfall vypadat hůře, než ve skutečnosti je. Po videu se na vývojáře a novináře od IGN snesla vlna kritiky. Schreier ze selhání viní Bethesdu, která novináře nepřipravila na to, co mají v dané gameplay sekvenci dělat. Závěrem dodává, že Xbox/Microsoft o ničem konkrétním nerozhodujete, Bethesda má totiž vlastní PR/marketingové oddělení a v tomhle ohledu má velkou autonomii. To by se ale s ohledem na tohle všechno mohlo změnit. Nebo ne?

MAJITELÉ XBOXU NA DRUHÉ KOLEJI?

Nad stavem Xbox Series X/S verze Redfallu se zamýšlí také insider Klobrille. Dle něj by se měl Microsoft postarat o to, aby se majitelé konzoli Xbox necítili na druhé koleji.

„Redfall nepodporující 60 FPS při uvedení na trh poté, co byl v podstatě v každém gameplay traileru ukázán s touto snímkovou frekvencí, je jen třešničkou na dortu,“ píše Klobrille a pouští se do analýzy.

Xbox už roky otevřeni hovoří o rozšíření na PC a mobilní zařízení, což jde ruku v ruce s velkým zájmem hráčů o PC Game Pass. Microsoft dokonce vyvíjí first-party hry, které při uvedení na trh vynechávají konzole (Flight Sim, Age of Empires, Ara: History Untold).

Ani akvizice Activisionu Blizzard se otevřeně netýká samotného konzolového byznysu. Microsoft se netají tím, že má zájem zejména o studio King, aby se prosadil na mobilech; a Blizzard, který umožní další růst na PC.

„U konzolí Xbox nedošlo k zásadním změnám již několik let, protože zdroje byly pravděpodobně potřeba jinde. Poměrně silná zpětná vazba vyjádřená k Xbox achievementům, ovládacímu panelu obecně nebo možnostem Xbox DVR nevedla k žádnému výraznému zlepšení.“

„Majitelé konzole Xbox si zvykli, že mají k dispozici méně exkluzivní produkce než Nintendo nebo PlayStation. Ačkoli mám rád Pentiment i Grounded, rok 2022 byl z hlediska množství first-party nabídky Xboxu prostě nepřijatelný. A samozřejmě nepomáhá ani to, že tituly jako Ara vycházejí pouze na PC,“ píše dále Klobrille.

„Pak je tu ještě problém s distribucí. Bez toho, abychom měli k dispozici více podrobností, je těžké pochopit, co se skutečně děje v zákulisí, ale zdá se, že Microsoft nyní nedokáže vyrobit dostatek konzolí a končí za PS5 i na trzích, kde byl dříve silnější než platforma Sony.“

„Xbox Live Gold se nyní stal mementem. Pouze hráči Xboxu musí platit za online hraní, a to doslova stejných her a na stejných serverech, které jsou na PC zdarma. Hry pro Gold, které se rozdávají každý měsíc, lze nyní připsat na vrub chybě v PR.“

„Navíc zatím nedošlo k žádnému oficiálnímu vývoji na frontě možností rozšíření úložiště nebo hraní vlastních her prostřednictvím Xbox Cloud Gaming.“

„343 Industries a Halo, doslova symbol Xboxu, byly tvrdě zasaženy propouštěním v Microsoftu. Osud nové kampaně Halo je v současné době neznámý: zde mělo vedení více komunikovat o hlavní značce Xboxu. Halo potřebuje perspektivu do budoucna.“

„Pravdou je, že nejlepším místem pro hraní titulů pro Xbox, které jsou k dispozici a které brzy vyjdou, nejsou konzole, ale PC. Chápu, že Microsoft potřebuje prosadit se i mimo konzole, aby Game Pass fungoval, nejsem naivní, ale ne za cenu toho, že opustí fanouškovskou základnu,“ dodává insider.

JAK NA TOM BUDE STARFIELD?

Další hrou od Bethesdy, která nepoběží při 60 FPS na Xboxu v den vydání, může být očekávaný Starfield. O vesmírném dobrodružství si to stále více myslí Jez Corden z Windows Central. Reagoval tak na zprávu Jeremyho Pentera z ACG Gaming, který připomenul slova Todda Howarda. Ředitel a výkonný producent Bethesda Game Studios v jednom z rozhovorů prohlásil, že mu 30 snímků za sekundu nevadí.

Na oficiální informace si budeme muset ještě počkat.

Redfall vychází 2. 5. 2023 a Starfield by měl následovat 6. 9. 2023. Obě hry míří na Xbox Series X/S a PC. Ve stejný den budou dostupné také v předplatném Game Pass.