Magazín · Novinky · v sobotu 11. 7. 2020 14:00
Nabídnou hry pro novou generaci konzolí 60 snímků za sekundu?
Nedávno se nám v rámci akce The Future of Gaming konečně v plné parádě ukázal PlayStation 5. Společně s tím jsme se také dočkali odhalení několika nových titulů, mezi něž patřil nový Ratchet and Clank, Horizon Forbidden West, ale i menší překvapení v podobě Marvel's Spider-Man: Miles Morales.
Přesto, že představené tituly vypadaly a běžely nádherně se zdá, že se pátý PlayStation bude i nadále držet standardu nastaveného současnou generací. Pravděpodobně se tedy dočkáme exkluzivit, které nepoběží v šedesáti, nýbrž ve třiceti snímcích za sekundu.
Na tomto místě se hodí připomenout slova Microsoftu a jeho chystaný Xbox Series X. Obě konzole, tedy jak PlayStation, tak Xbox, mají nabídnout daleko větší výkon, než jejich předchůdci. Cílem Microsoftu však už od počátku bylo 60 fps při 4K rozlišení, v některých případech až 120 fps.
Přečtěte si také: Xbox Series X prezentuje svou sílu a možnosti
Právě v tom by tedy mohl být největší rozdíl mezi oběma konzolemi. Zatímco Xbox bude cílit na plynulejší hraní, PlayStation by se mohl zaměřit na vyšší a mnohem detailnější vizuální kvalitu - na úkor nižší snímkovací frekvence. Je však třeba zdůraznit, že nový hardware může díky své síle využít obě možnosti.
Menší představu o tom, jak by hry z PlayStationu vypadaly v 60 fps, si můžeme udělat díky analýze Digital Foundry. Ti se zaměřili na PS4 exkluzivitu Marvel's Spider-Man, jejíž 4K záznam z původních 30 fps upscalovali na 60 fps. Nutno podotknout, že k tomu potřebovali dva dny a velmi výkonný PC. Nehledě na to však musíme uznat, že v šedesáti snímcích se hra hýbe opravdu pěkně.
Nabízí se tak otázka, proč se studio Insomniac Games u pokračování Spider-Mana nevydalo touto cestou. Odpověď dostaneme, podíváme-li se na trailer ukázaný na Future of Gaming. Vývojáři sice evidentně používají engine z původní hry, ale obohatili jej o mnoho nových funkcí a technologií. New York vypadá daleko živěji, všimneme si také mnohem větší vykreslovací vzdálenosti. Hra také očividně využívá velmi pokročilé efekty počasí a různých částic.
V tom by Marvel's Spider-Man: Miles Morales mohla pomoci technologie ray tracing, která je jednou z největších předností nové generace konzolí. Tato funkce by se mohla objevit i v dalších představených titulech.
Nutno poznamenat, že ne každá hra na pátém PlayStationu zákonitě poběží ve 30 fps. Podobně jako u současné generace bychom se totiž mohli dočkat tzv. performance mode, který na PS4 Pro při nižším rozlišení nabídl více snímků za sekundu. Mnoho herních enginů také bylo navrženo tak, aby hry běžely v 60 fps. Zde můžeme zmínit například remake Resident Evil 2, který se na PlayStationu hýbal více než plynule. A najdeme i herní žánry, které se bez 60 snímků prakticky neobejdou ani na konzolích - například závodní hry nebo střílečky. Tady se hodí připomenout, že Codemasters u DiRT 5 slibují až 120 snímků za sekundu u PS5 i Xboxu Series X.
Nezbývá, než si na vydání konzolí počkat a nové hry si na vlastní kůži vyzkoušet. Prozatím si ale vystačíme s tím, že PlayStation nám opět dokázal, že za oběť v podobě 30 fps ten špičkový vizuál stojí.
A co vy? Stačilo by vám při hraní na PS5 30 snímků za sekundu jako dosud, nebo byste chtěli hrát při vyšší snímkovací frekvenci?