V předchozích letech se giganti Microsoft a Sony postupně usmiřovali a jeden druhému blahopřáli k vydání velkých titulů i dosažených úspěchů. Kvůli akvizici Activisionu Blizzard za 68,7 miliardy dolarů Microsoftem ovšem přichází nová konzolová válka.

Pojďme si shrnout předchozí vyjádření:

- Sony se obává ztráty Call of Duty na konzolích PlayStation a de facto poškození trhu kvůli předplatnému Xbox Game Pass.

- Sony považuje Call of Duty za blockbuster, za zásadní značku, která ovlivňuje hráče při výběru konzole.

- Podle japonské společnosti nejde Call of Duty nahradit, je to synonymum pro střílečky z první osoby a v podstatě definuje tento žánr.

- Microsoft s názorem Sony nesouhlasí a prohlásil, že Activision Blizzard nemá žádné jedinečné tituly.

NEDÁVÁ SMYSL, ABY CALL OF DUTY NEVYCHÁZELO NA PLAYSTATION

Teď je tady pokračování tohoto příběhu. Microsoft brazilské CADE vzkázal, že jakékoli obavy z toho, že by se hra Call of Duty již neobjevila na konzoli PlayStation, jsou neopodstatněné, protože by vynecháním konzolí Sony přišel o dost peněz. Phil Spencer a další lidé z Xboxu a Microsoftu si jsou moc dobře vědomi toho, že na PlayStationu je mnoho fanoušků CoD.

Microsoft si všímá toho, že Sony byla jedinou stranou, která poskytla veřejný názor výrazně odlišný od názoru Microsoftu, Activisionu Blizzard a dalších firem (Riot Games, Epic Games, Ubisoft...), pokud jde o analýzu transakce.

SONY PLATÍ ZA TO, ABY HRY NEBYLY V GAME PASSU

„Sony nechce, aby hry Call of Duty byly v Game Passu od prvního dne jejich vydání, protože se nevzdává snaze konkurovat předplatitelské službě Microsoftu,“ uvádí Microsoft v reakci.

„Veřejné pobouření společnosti Sony kvůli hrám v předplatném a její reakce jsou pro nás jasné: Sony nechce, aby atraktivní předplatitelské služby ohrozily její dominantní postavení na trhu digitální distribuce konzolových her.“

Podle Microsoft se Sony nejvíce obává zařazení dalšího dílu Call of Duty do Xbox Game Passu, což by mohlo negativně ovlivnit prodeje konzole PlayStation 5. Na to Microsoft reaguje připomínkou, že PlayStation má základnu věrných hráčů díky exkluzivním hrám.

Zajímavé je další tvrzení Microsoftu. Dle něj se Sony snaží zabránit rozvoji Xbox Game Passu a platí vydavatelům a vývojářům za to, aby zabránila přidávat jejich obsah do Game Passu a dalších konkurenčních předplatitelských služeb.

Podle Microsoftu se Sony obává, že její postavení na trhu s poměrně drahými hrami, které si lze zahrát pouze jejich zakoupením, bude narušeno, pokud se Game Pass stane příliš atraktivní. Proto raději zaplatí vývojářům a vydavatelům, aby se pokusila zabránit růstu svého konkurenta, než aby sama nabídla něco lepšího.

Sony se brání zavádění nových modelů zpeněžení, které by mohly zpochybnit její obchodní model,“ dodal Microsoft.

Připomeňme, že smlouvy o exkluzivním obsahu a různé doložky, které brání vydat hry v jiných konkurenčních službách, nejsou nic nového. Tohle ve světě videoher existovalo v podstatě vždy.

KOLIK STOJÍ MICROSOFT HRY V GAME PASSU?

Tohle je velmi těžké zjistit, ale občas nějaké informace na internet uniknou. Polský server Bankier zjistil, že tamní studio Big Cheese souhlasilo s umístěním Cooking Simulatoru do Game Passu za 600 tisíc amerických dolarů.

Titul vyšel v roce 2019 pro PC a v letech 2020 a 2021 se dostal na konzole. V Game Passu je dostupný od dnešního dne pro konzole Xbox, PC a cloud.

Můžeme si tak pouze domýšlet, kolik Microsoft zaplatil za novější a více známé hry. Co třeba Total War: Warhammer 3 dostupný v PC Game Passu od vydání, A Plague Tale: Requiem, které bude dostupné v den vydání pro PC a konzole Xbox, nebo Farming Simulator 22. Tak jsou částky určitě vyšší.