Piranha Bytes je německé vývojářské studio, které nám dalo někdy technicky rozbité, ale přesto mimořádně zábavné série her Gothic, Risen a Elex. Jejich hry si našly spoustu fanoušků po celém světe, především ale v Rusku, v České republice a na Slovensku a nejvíce v Polsku. Je proto poetické, že právě z polského herního webu CD-ACTION pochází zpráva o definitivním ukončení činnosti studia. Magazín se odvolává na tvrzení jednoho ze zaměstnanců, který informoval i o krizi ve studiu začátkem tohoto roku.

Společnost Piranha Bytes tedy definitivně ukončila svou činnost ke konci června. Podle informací portálu očekával tým finanční injekci v hodnotě 3 milionu eur, tedy něco kolem 75,5 milionu českých korun. Odkoupení se ale nakonec nekonalo a Embracer Group vystačily peníze na financování týmu pouze do června 2024. Jde tak o další zavřené studio této švédské firmy, která rovněž prodala Gearbox Software (tvůrci Borderlands) a Saber Interactive (SnowRunner, Space Marine 2, World War Z)

Po případném převzetí se očekával odklon od posledních her vytvořených pod vedením Björna Pankratze, čímž se myslí série Elex, a vytvoření nového temného fantasy titulu v Unreal Engine 5, který se měl podobat Gothicu, na nějž Piranha Bytes již nemá práva. Ještě v prosinci se prý pracovalo na dolaďování osvětlení a animací. Bývalý generální ředitel Piranha Bytes Michael Rueve se zatím veřejně k ničemu nevyjádřil a jestli tak vůbec udělá je nejisté.

Pankratz v mezičase opustil tým i se svou manželkou Jennifer a založil studio Pithead. Mají v plánu vyvíjet temné akční adventury s hororovými prvky. Jejich hry by měly být menší, nezávislé a vydávané samostatně, což dává smysl.

Nám tedy zůstává pouze čekat na remake prvního Gothica, na kterém momentálně pracuje Alkimia Interactive a vydává ho společnost THQ Nordic. Konec Piranha Bytes je bolestivou událostí pro všechny z nás, kteří hry této společnosti milovali.

První a druhý Gothic dodnes patří k mým nejoblíbenějším hrám, a dokonce i oba díly Elexu jsem si neuvěřitelně užil, i když trpěly mnoha technickými problémy, ale to už byl u Piranha Bytes takový standard. Nic to nezmění na faktu, že vývojáři dokázali vybudovat nádherné a zajímavé světy, kde postavy skutečně reagovaly na vaše akce a svět si žil svým životem i bez vašeho přičinění. A byli v tom dost možná první, protože i Fable se v tomhle směru inspiroval Gothicem. Nic netrvá věčně a u herních studií to platí dvounásob.

Odpočívejte v herním nebi, Piranha Bytes, navždy zůstanete v našich srdcích.

Elex II není žádná revoluce, jenom klasika od Piraňí v dobrém i ve zlém