Slavné RPG Zaklínač 3: Divoký hon od polského CD Projektu RED sice vyšlo už před 9 lety, ale stále se těší značné přízni velkého množství fanoušků. A právě ti mohou do budoucna zas a znovu nalít hře, potažmo její PC verzi, do žil novou krev, protože v úterý konečně došlo na vydání plnohodnotných modovacích nástrojů známých jako REDkit. Nyní tedy mohou vznikat pořádné modifikace, přičemž REDkit je natolik robustní, že nabízí prakticky neomezené možnosti úprav a implementace nového obsahu. Koneckonců vychází z nástrojů, jež používali samotní vývojáři během vývoje Zaklínače 3 a datadisků Srdce z kamene a O víně a krvi.

Ačkoliv je REDkit oficiálně k dispozici pouze několik dnů, už tu máme rané pokusy modderů. Což bude možná tím, že někteří hráči už před několika týdny získali prostřednictvím Steamu přístup k testovací verzi nástrojů. S tím souvisí také zbrusu nová podpora Steam Workshopu, na němž lze najít a velmi snadno stáhnout několik prvních vlaštovek, například zvětšení mapy Bělosadu z prologu nebo propracované stříkance krve a dalších tělních tekutin. A protože v každé slušné a civilizované společnosti zaručeně platí, že Triss > Yennefer, musíme upozornit také na ikonický oděv čarodějky Triss Ranuncul, který pochází ze hry Zaklínač 2: Vrahové králů z roku 2011. Všechny tyto modifikace mimochodem nahrál na Workshop uživatel s přezdívkou ScoutBr0.

Převod obsahu z předchozích dílů se logicky nabízí jako cesta zdánlivě nejmenšího odporu při rychlé tvorbě zajímavých modifikací, ačkoliv aktuálně vše nasvědčuje tomu, že nejde o tak triviální záležitost, jak se může zdát, přestože je Zaklínač 2 postaven na starší verzi REDenginu, který pohání i Zaklínače 3. Nemluvě o tom, že i druhý díl se kdysi dočkal svého REDkitu. V případě kultovního prvního Zaklínače z roku 2007 pak může být situace ještě složitější, jelikož začátek herní zaklínačské trilogie využívá značně upravenou verzi prastarého enginu Aurora od studia BioWare.

Tato skutečnost ale očividně některé moddery nezastaví. Dokazuje to autor s přezdívkou AngryCatster, který se pustil do ambiciózní snahy převést do Zaklínače 3 a jeho enginu mapy z originálního Zaklínače. Aktuálně už je k dispozici temerská metropole Wyzima, jejíž části, které v originále dělí nechvalně proslulé a dřív téměř nekonečné loadingy, se očividně podařilo slepit do jednoho celistvého terénu. Autor modifikace ale podle všeho v první řadě zkouší, co transfer map z prvního dílu obnáší, takže se připravte na sice hratelný, ale zároveň do značné míry nehotový a experimentální zážitek. Mod lze v každém případě stáhnout z webu Nexus Mods, na nějž jsou nadále odkázáni všichni hráči, kteří vlastní Zaklínače 3 ve verzi pro GOG.com a Epic Games Store.

Na moddery přitom nezapomínají ani tvůrci samotného REDkitu z CD Projektu RED a týmu Yigsoft, kteří na YouTube začali s vydáváním šikovných tutoriálů. Polský tvůrčí celek se navíc podělil o zajímavý rozhovor, jenž dokazuje, že CD Projekt RED podobně jako mnohá další evropská studia dlouhodobě nachází nové zaměstnance i v řadách modderů.

Philipp Weber, narativní ředitel nové zaklínačské trilogie vznikající pod pracovním názvem Polaris, kupříkladu stojí za skvělým, ale nikdy nedokončeným modem Lykaon pro Zaklínače 2. Weber dokonce s Lykaonem vyhrál modderskou soutěž, kterou CD Projekt RED pořádal po vydání REDkitu pro druhý díl. A protože tehdy vyhrál repliku klasického stříbrného meče Aerondight, právě jemu můžeme poděkovat za možnost získat Aerondight i při hraní expanze O víně a krvi pro Zaklínače 3.

Designér questů Piotr Kuma má zase na svědomí modifikaci Witcher Revision, která do Zaklínače 2 převádí lokace z prvního dílu. A pak je tu koordinátor designu questů Konrad Chlasta, jenž patří mezi autory rozsáhlého modu Zaklínač: Bílý vlk odchází pro Zaklínače 2. Ten lze znát nejen díky tomu, že nabízí jakýsi šťastný konec celé herní trilogie, ale i díky přítomnosti české lokalizace od Filipa Ženíška, překladatele Zaklínače 2, Zaklínače 3 nebo Cyberpunku 2077.

Ani Lykaon nebo Bílý vlk odchází však nic nemění na tom, že i když REDkit pro Zaklínače 2 nabízel velmi propracované modovací nástroje, modding pro druhý díl se vlastně nikdy pořádně nerozjel. Dopadne Zaklínač 3 a jeho REDkit stejně? To ukážou až následující týdny a měsíce, při nichž se moddeři budou moci s nástroji řádně seznámit. Už nyní je ale aktivita komunitních tvůrců i polských vývojářů ve srovnání s druhým dílem větší a viditelnější, takže podle nás existuje nemalá šance, že bude kultovní RPG dříve či později rozšířeno o slušné množství zajímavých fanouškovských výtvorů. Studio Fool's Theory se nejspíš ještě nemusí bát, že ho komunita předběhne ve snaze vytvořit kompletní remake prvního Zaklínače, ale kdo ví, třeba se časem opravdu dočkáme rozšíření v rozsahu Srdcí z kamene či O víně a krvi. Přinejmenším teď fanoušci mají k dispozici vše, co by k tomu mohli potřebovat.

DOSUD VYDANÉ TUTORIÁLY REDKITU