Designér John Romero a programátor John Carmack, slavní vývojáři a dva ze zakladatelů neméně slavného studia id Software, byli přece dlouho na nože, to ví celý internet, že ano? Až na to, že tomu tak úplně nebylo, o čemž se Romero rozepsal v jeho vynikající autobiografii Doom Guy: Life in First Person, která se objevila na zahraničních trzích letos v létě. Nejen tato kniha dokládá, že Romero a Carmack nebyli v žádném případě zapřísáhlí nepřátelé, jaké z nich udělala léta internetových spekulací, polopravd a výmyslů.

Romero pochopitelně z id Software po dokončení prvního dílu série Quake z roku 1996 neodešel proto, že zrovna ráno vstal z postele špatnou nohou. Ve vedení studia, jež nám dalo klasiky jako Commander Keen, Wolfenstein 3D a samozřejmě DOOM, docházelo v době, kdy se rodil Quake, k různým a bezesporu vážným neshodám a problémům. Jejichž příčinou byla zpravidla prostá skutečnost, že firmu, která v mnoha odvětvích tehdejšího herního průmyslu usilovala o prvenství a posouvání hranic a která velmi rychle dosáhla hvězdného statusu, vedli kluci, jimž bylo něco málo přes 20. Po Romerově odchodu ale oba tvůrci zůstali přáteli a přáteli jsou dodnes.

Pokud by tomu někdo přece jen nechtěl uvěřit, už brzy bude mít možnost se přesvědčit o tom, jaký vztah mezi Carmackem a Romerem aktuálně je. Vývojáři, kteří stáli u zrodu FPS žánru, jak ho známe dnes, se totiž sejdou 10. prosince/decembra 2023 v přímém přenosu na kanále Johna Romera na Twitchi. Důvod takového setkání je přitom prostý - právě ten den DOOM oslaví úctyhodné 30. narozeniny.

DOOM, který nejprve vyšel ve formě shareware verze, jež hráčům zdarma nabídla celou první epizodu hry, lze bez nejmenších pochyb označit za jednu z nejvlivnějších a historicky nejdůležitějších videoher všech dob. A bez nadsázky můžeme říct, že s jeho vydáním se navždy proměnil nejen žánr stříleček z pohledu první osoby, ale i celý herní průmysl. Setkání dvou tvůrců, bez nichž by DOOM neexistoval, je tedy určitě víc než vhodný způsob, jak oslavit 30 let od takové zlomové události.

Přímý přenos, který bude moderovat dokumentarista, režisér a scenárista David L. Craddock, mimochodem nebude jediná významná součást oslav 30. narozenin původního DOOMu. 10. 12. hodlá John Romero vydat SIGIL 2, neoficiální šestou epizodu hry, kterou už nějakou dobu osobně připravuje. A která má pochopitelně navázat na úspěch prvního SIGILu z roku 2019.

Kolekci devíti singleplayerových a deathmatchových úrovní si lze zdarma stáhnout ve formě .WAD souboru, k jehož spuštění potřebujete pouze registrovanou kopii DOOMu, potažmo The Ultimate DOOMu. Případně můžete v e-shopu studia Romero Games zaplatit příznačných 6,66 eur za verzi se soundtrackem od umělce s přezdívkou Buckethead. Původní SIGIL najdete také mezi addony, které si lze stáhnout přímo z hlavního menu nejnovějšího, vylepšeného vydání DOOMu a DOOMu 2, jež najdete od roku 2019 na PC, konzolích i mobilech.

Půjde nakonec SIGIL 2 stejnou cestou? To nejspíš záleží jen na osobě, která má v id Software na svědomí výběr addonů vhodných pro nové vydání. Sám Romero každopádně hodlá se svou novinkou zacházet podobně jako s jejím předchůdcem. Od 10. prosince/decembra si tedy bude moci každý fanoušek zakoupit za 6,66 eur verzi se soundtrackem, tentokrát od skladatele s přezdívkou Thorr.

Okolo tolik důležitého data bude k dostání také bezplatná verze, díky níž dostanete totéž jako ti, kteří si zaplatí, s výjimkou Thorrovy hudby. Tedy devět singleplayerových úrovní, dvě mapy pro Deathmatch a MIDI soundtrack od James Paddocka, to všechno zabalené ve .WAD souboru, který pochopitelně vyžaduje legální a plnou verzi DOOMu/The Ultimate DOOMu. Obzvlášť náruživí fanoušci si mohou v Romerově e-shopu předobjednat i jednu z krabicových sběratelských edic. Příznivce retro hraní ale musíme rovnou upozornit, že obě krabicovky, jejichž součástí je i SIGIL 2 na funkční disketě, jsou už vyprodané.

John Carmack každopádně na Twitteru v souvislosti s chystaným streamem uvedl, že dříve se mluvilo o tom, že by v rámci oslav 30. narozenin DOOMu něco uspořádalo i stávající studio id Software, které mimochodem samotný Carmack opustil v roce 2013. Nakonec z toho ale mělo sejít. Více detailů bohužel nenabídl, tak jako tak si ale budeme muset vystačit s přímým přenosem na Twitchi.

Věříme ale, že id Software či vydavatel Bethesda Softworks si takovou událost přece jen nenechá ujít a něco uspořádá. Když nic jiného, někdo z vedení Microsoftu, který vlastní id Software, Bethesdu i mateřskou společnost ZeniMax Media, si určitě neodpustí připomínku, že DOOM aktuálně patří do rodiny Xboxu. Což při stávajícímu přístupu Microsoftu k portfoliu Bethesdy znamená, že pokud se někdy dočkáme dalšího plnohodnotného DOOMu, majitelé konzolí od Sony a Nintenda si pravděpodobně budou muset nechat zajít chuť. Přitom v souvislosti s originálem z roku 1993 je už skoro sportovní disciplínou snaha fanoušků zprovoznit hru na všech myslitelných i nemyslitelných platformách a zařízeních. Ať už tedy v prosinci dojde oficiální cestou na cokoliv, budeme si moci užívat SIGIL 2, poslouchat shledání dvou vývojářských legend a přemýšlet o tom, na čem by se ještě dal starý dobrý DOOM spustit. A to je vlastně dost hezká vyhlídka.