Herní série DOOM položila základy stříleček a dodnes je pro tento žánr vzorem. Dalo by se říci, že až modlou. Je neuvěřitelné, že herní principy staré desítky let skvěle fungují i v moderní době, kdy jsme se dočkali oživení této značky, které k ní přitáhlo mnoho mladých hráčů. Láska k DOOMu zkrátka nerezaví a není divu, že se mimo konzolí a počítačů série podívala i na chytré telefony. Ano, slyšíte správně. Mighty DOOM je mobilní titul studia Alpha Dog Games, který vám umožní se do pekelného světa známé značky podívat i na cestách. „Hereze!“ rvou si teď vlasy pravověrní fanoušci DOOMa. Musím přiznat, že i já jsem se k tomuto nápadu stavěl skepticky, nebál bych se říct, že dokonce negativně. Nakonec mě ale výsledek docela překvapil a Mighty DOOM vůbec není špatný. Tedy na mobilní hru.

DOOM NA CESTY

Alpha Dog Games vyměnili prověřenou first-person perspektivu za top-down pohled, což mi sice na začátku moc nesedělo, ale pro účely mobilní hry to bylo nejlepší rozhodnutí, aby bylo hraní co nejpohodlnější. Vývojáři značně osekali i střílení, jelikož Mighty DOOM funguje na principu run and gun. Tedy hra střílí za vás a vy jen chodíte a vyhýbáte se střelám, případně občas ťuknete na tlačítko speciálního útoku. Doomguy navíc na nepřátele míří automaticky. S tím jsem měl trochu problém, protože nám tím vývojáři vzali značnou část kontroly nad hrou a po nějaké době mě Mighty DOOM začal nudit. Protože co je DOOM bez vašeho střílení, které vždy tvořilo páteř hratelnosti? V tom je přece jeho největší síla. Hra se naštěstí snaží dění na obrazovce oživit roguelite prvky. Váš hrdina zabíjením nepřátel získává zkušenosti a levely, přičemž vám každá další úroveň umožní vybrat si ze tří náhodných výhod, jako jsou vyšší životy a poškození, ale také vylepšení zbraní. Tento prvek mi na hře přišel asi nejzábavnější, protože s trochou štěstí můžete ze základní pušky udělat smrtící stroj na zabíjení, který chrlí jeden náboj za druhým. Vývojáři chytře pracují s fyzikou, kdy vám hra například umožní naráz vystřelit do stran nebo se projektily odráží od stěn a nepřátel. Můžete tak klidně vytvořit kombinaci, která dělá z bojiště doslova oceán střel, kdy nemají nepřátelé nejmenší šanci vás zabít. Když zemřete, výhody samozřejmě ztrácíte a danou úroveň musíte projít znova od nuly.

Do rukou se vám dostanou zbraně typické pro sérii DOOM, jako je raketomet nebo pulzní puška. Ke slovu se samozřejmě dostane i ikonická motorová pila, která tu ale působí spíše komicky, kdy s ní Mini Slayer máchá kolem sebe hlava nehlava. Arzenál rozšiřujete skrze bedny, které si můžete kupovat za herní měnu. Mor mobilních her, tedy mikrotransakce, se nevyhnul ani DOOMu, ale v tomto případě mi nepřišlo, že by vás hra do lootboxů nějak extrémně tlačila. Ekonomika celkově je v tomto ohledu příjemná, protože si herní měnu na vylepšení a vybavení můžete v klidu vydělat opravdu jen čistým hraním, byť za cenu toho, že jednotlivé herní kapitoly budete neustále opakovat.

MIKROTRANSAKCE SE NEVYHNULY ANI DOOMU

Objevují se tu ale i jiné, ne zrovna oblíbené mobilní praktiky jako kupování skinů, krystalů a kdo ví čeho ještě. Nejotravnějším příkladem za všechny může být energie, která mě osobně na hrách pro mobily vždycky vytáčela doběla. Proč bych měl platit nebo čekat hodiny na to, abych mohl hrát dál? Vždyť je to úplná blbost. A argumentace typu „musíš si přece odpočinout, mobily nejsou dobré na oči“ na mě fakt neplatí. Mighty DOOM je ale díkybohu koncipován tak, že mi přítomnost nějaké energie vůbec nepřekážela. Není to totiž titul určený na hodiny hraní. Spíše si na deset minut sednete a jednou, dvakrát projdete kapitolu a pak hru zase odložíte. Tak jsem to alespoň měl já a myslím, že hraní v malých dávkách titulu svědčí nejvíce.

Levely mají svou danou systematiku. Kapitoly mají třicet úrovní, které vám jednotlivě zaberou několik desítek vteřin. Každá pátá úroveň obsahuje obchodníka, který vám nabízí vyléčení nebo menší vylepšení útoku. V každém desátém levelu na vás čeká bossfight. Ve hře se setkáte se stálicemi světa DOOMu, ať už to jsou impové, cacodémoni, rytíři, zombie a jiné pekelné potvory, které vám mohou pěkně zatopit. Jediná výtka, kterou tímto směrem mám, směřuje právě k bossům, kteří se několikrát opakují. Ocenil bych také větší variabilitu jejich útoků, protože je velmi jednoduché prokouknout jejich taktiku.

V kontrastu se sérií DOOM, která měla vždy do detailu promyšlené levely, které otestovaly vaši schopnost se neustále pohybovat, je level design v Mighty DOOM až moc minimalistický. Levely jsou přímočaré, sem tam narazíte na nějakou překážku, portál nebo výbušné barely. To ale podle mě nestačí. Alpha Dog mohli více využít daný prostor a pohrát si s vertikalitou úrovní, případně je zvětšit a hráčům dát větší prostor na manévrování. O sbírání klíčů a hledání tajemství pak ani nemluvím, protože ty ze hry zmizely úplně.

DOOMGUY V DĚTSKÉM KABÁTKU

Směrem minimalismu se vydal i vizuál, který se snaží přiblížit moderním mobilním hrám. Až dětská stylizace však DOOMu moc nesluší. Je bizarní hrát titul s low-poly modely, které se designem blíží POP figurkám, a zároveň poslouchat metalový soundtrack doplněný trháním hlav a stříkající krví. To prostě nejde dohromady. Chápu ale, že i to je pro vývojáře způsob, jak oslovit co nejširší publikum.

Zaslouží si tedy nakonec titul svůj název? Ano, pořád to je svým vlastním způsobem DOOM. Najdeme zde mnoho prvků ze série, ať už to je pobíhání s motorovkou, neustálá potřeba pohybu nebo krvavé glory killy, které vám doplní část zdraví. I nepřátelé čas od času zahrají na nostalgickou strunu, když například potkáte staré známé z původních her. Jádro série však tvůrci zjednodušili až příliš a prvotní nadšení ze hry velmi rychle vyprchá. Doteď mě zaráží, kolik věcí vlastně Alpha Dog Games zautomatizovali a sebrali mi tak možnost je napřímo ovládat.

Dovedu si představit, že si Mighty DOOM zahraje spousta lidí a možná je bude i bavit. Moje doporučení pro vás tedy zní: hru berte opravdu jen jako několikaminutovou každodenní jednohubku, u které se odreagujete. Nečekejte od ní složitost ani promyšlenost. Pak vás Mighty DOOM neunaví. Na poli mobilních her se dokáže prosadit, ale těžko říct, jak dlouho u něj hráči vydrží. Osobně si myslím, že nebude dlouho trvat a Mighty DOOM, stejně jako spousta dalších mobilních her, prostě zapadne. Nenabízí totiž nic převratného. A pokud byste si chtěli zahrát nefalšovanou, ryzí střílečku, pak je lepší sáhnout buď po mobilní konverzi původního DOOMu, nebo si jej rovnou zahrát na počítači.