Indiana Jones and the Great Circle rozhodně není první důležitou výpravou slavného filmového archeologa do světa videoher. Akční adventury Indiana Jones and the Infernal Machine, Indiana Jones and the Emperor's Tomb a Indiana Jones and the Staff of Kings možná ve svých dobách neudělaly kdovíjakou díru do světa, ale point-and-click adventura Indiana Jones and the Last Crusade: The Graphic Adventure byla první komerčně opravdu úspěšnou point-and-click adventurou od Lucasfilm Games (později LucasArts). A její nástupce Indiana Jones and the Fate of Atlantis se dodnes řadí mezi nejslavnější a nejoblíbenější představitele žánru.

Přesto se dosud zdálo, jako kdyby autoři novějších dílů série Wolfenstein ze švédského studia MachineGames Indyho herní minulost přehlíželi. Totéž se dá říct o výkonném producentovi Toddu Howardovi z Bethesdy Game Studios, vydavateli Bethesda Softworks a stávající divizi Lucasfilm Games. Ta už není herním vývojářem ani vydavatelem, ale týmem, který zodpovídá za licence a pomáhá externím tvůrcům a publisherům zrealizovat nové produkty využívající značky Lucasfilmu. Marketing spojený s The Great Circle jede už od plnohodnotného odhalení hry na začátku roku na plné obrátky, ale o Fate of Atlantis a dalších klasikách dosud oficiálně nikde nepadlo ani slovo. To se však nyní mění.

Craig Derrick, výkonný producent z Lucasfilm Games, se v rozhovoru pro oficiální web Lucasfilmu mimo jiné rozpovídal o důležitosti puzzlů a různých hádanek, s nimiž se při hraní Indiana Jones and the Great Circle setkáme. Podle jsou klíčovou součástí hratelnosti a dotýkají se odhalování ústřední záhady v rámci příběhu i všelijakých konkrétních situací, pastí a překážek. A zde přichází to nejzajímavější.

„Chtěli jsme, aby se hráči primárně soustředili spíše na používání mozku než svalů, i když mlácení padouchů je také velká zábava. V mnoha směrech jsme si tuto hru představili jako duchovního nástupce Indiana Jones and the Fate of Atlantis a dalších klasických adventur. Je o přemýšlení, objevování, stopování vodítek a někdy prostě o troše štěstí, díky čemuž se budete moci dostat přes různé pasti, hrobky a hrozby, na které narazíte,“ řekl Craig Derrick.

I proto má hrát velkou roli Indyho deník, v němž najdete různá vodítka, klíčové informace pro pozdější řešení hádanek nebo mapu, a fotoaparát. Ve filmech sice Indiana Jones foťák nepoužívá, Derrick ale upozornil na to, že v hraném seriálu Mladý Indiana Jones byl Indy mimo jiné leteckým průzkumným fotografem během první světové války. Hra prý na tuto část seriálu přímo neodkazuje, ale i tak umožnila tvůrcům dát Indymu foťák do rukou, aniž by takové rozšíření dostupných nástrojů působilo nemístně.

O tom, jak moc jsou puzzly doopravdy důležité a jak moc si budeme muset při hraní namáhat mozkové závity, se budeme nejspíš moci přesvědčit až po vydání hry. V každém případě je hezké vidět, že ani stávající zaměstnanci Lucasfilmu úplně nezapomínají na odkaz slavné série point-and-click adventur typu Maniac Mansion, Loom, The Dig, Grim Fandango a samozřejmě ságy Monkey Island. Ty v Lucasfilm Games/LucasArts vznikaly v druhé polovině 80. let a během 90. let zásluhou Rona Gilberta, Hala Barwooda, Tima Schafera, Davea Grossmana, Briana Moriartyho, Stevea Purcella a mnoha dalších designérů, scenáristů, umělců a programátorů.

Nutno ale podotknout, že Indiana Jones and the Great Circle se odehrává v roce 1937, tedy ještě před událostmi většiny her s doktorem Jonesem v hlavní roli. Výjimkou je snad jen Indiana Jones and the Emperor's Tomb s příběhem zasazeným do roku 1935. Na odkazy na hledání Atlantidy, Svatého grálu či Mojžíšovy hole tak pravděpodobně nedojde. Ale kdo ví, třeba se ve hře zastaví alespoň racek vypůjčený z Loom nebo... pozor, za vámi, tříhlavá opice!

Pokud si předobjednáte Premium edici hry ve verzi pro PC (Steam, Microsoft Store) nebo Xbox Series X|S, bude pro vás Indiana Jones and the Great Circle k dispozici od 6. prosince/decembra 2024. Ostatní uživatelé Xboxu a osobních počítačů si budou muset počkat na 9. prosince/decembra. Od tohoto data bude hra také součástí Game Passu, zatímco port pro PlayStation 5 bude následovat na jaře 2025.